وزیر کشور در مراسم گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت تأکید کرد

ورود شرکت‌های دانش بنیان به حوزه توانبخشی

سمیه افشین فر
خبرنگار

مراسم گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت، دیروز با حضور وزیر کشور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان بهزیستی کشور و تعدادی از ورزشکاران و نخبگان علمی، هنری و ادبی دارای معلولیت با شعار «باور توانمندی‌ها نوید بخش دنیایی دسترس پذیر» برگزار شد.
به گزارش خبرنگار «ایران» احمد وحیدی، وزیر کشور، در این مراسم با اعلام اینکه یکی از فرصت‌های مهم برای اثبات تحقق یک جامعه، توجه به کم‌توانان است، گفت: القای محبت و عشق به افراد دارای معلولیت در جامعه برای رشد همبستگی‌ها ضروری است. در هر آسیب و تهدیدی فرصتی نهفته است و یکی از این فرصت‌ها این است که جامعه را با رشته‌های محبت‌آمیز ارزشی و عاطفه‌مند به هم پیوند دهیم.
وزیر کشور افزود: شاید فردی در بخشی از وجود خود، دارای ضعف‌هایی باشد اما در ابعاد دیگر وجودی خود آنچنان قدرتمند است که جبران کمبودهایش خواهد شد. باور به این ظرفیت و باور به این مسأله که هیچ‌کس با وجود ضعف‌ها در جسمش محروم از شکوفایی و رشد نیست، بسیار مهم است.
وحیدی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی افراد دارای معلولیت با پیشرفت‌های پزشکی قابل حل است، گفت: بسیار مهم است که ما در این حوزه فعالیت‌های بیشتری داشته باشیم. مهم این است که شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه، هرچه می‌توانند کمک کنند. ما هم به توسعه در این زمینه کمک خواهیم کرد.
وی با اشاره به وظایف دستگاه‌های حکمرانی در قبال معلولان گفت: بخشی از این وظایف به عهده ما در استانداری‌ها و شهرداری‌هاست؛ مناسب‌سازی شهری برای معلولان حائز اهمیت است تا عزیزان بتوانند راحت‌تر در شهرها فعالیت کنند. باید مشاورینی از جامعه معلولان، در حوزه توانبخشی فعال شوند و به سطوح مختلف مناسب‌سازی شهری برای معلولان توجه شود.
وحیدی با اشاره به اهمیت توانمندسازی معلولان گفت: شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعال شده‌اند که می‌توانند هرچه بیشتر توسعه یابند و این توانمندسازی می‌تواند هم به رشد بیشتر علمی و اجتماعی و هم بهبود توانمندسازی پزشکی و زیستی کمک کند.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما، هم مسئولیت قانونی در نهادهای مرتبط داریم و هم به فرهنگ‌سازی در میان جامعه توجه می‌کنیم. باید در حوزه‌های آموزش و فناوری نیز، شاهد رشد توجه به معلولان باشیم.
 
نگاه ویژه دولت به موضوع اشتغال افراد دارای معلولیت
سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم با بیان اینکه دولت سیزدهم بر این باور است که باید به حقوق معلولان توجه کرد، گفت: البته اندک توجهاتی شده اما کافی نیست. تلاش می‌کنیم با اقدامات خوب توانبخشی که صورت می‌گیرد و ایجاد فرصت مناسب و نگاه ویژه به جامعه هدف، موضوع اشتغال جامعه معلولان را حل و فصل کنیم.
مرتضوی گفت: سال گذشته زمینه اشتغال برای بالغ بر یکصد هزار نفر از معلولان ایجاد شده است. به مسکن معلولان توجه ویژه شده است؛ طی دو سال گذشته بالغ بر ۳۶ هزار واحد مسکونی برای جامعه هدف ایجاد شده است و با قوت و قدرت، مسکن دار شدن عزیزانمان را باید دنبال کنیم. نکته مهم این است که حسب گزارشات سازمان بهزیستی، تا کنون هیچ متقاضی گیرنده خدمت، پشت نوبت نمانده است. طی دو سال گذشته، بالغ بر ۵۲۰ هزار معلول از خدمات سازمان بهزیستی استفاده کرده‌اند و این کار بسیار ارزشمند و بزرگی است.
مرتضوی گفت: پیگیر هستیم تا برای اولین بار آزمون اختصاصی استخدام ۴۳۰۰ نفر از معلولان را با دریافت مجوز برگزار کنیم.
وی همچنین اعلام کرد که افزایش منابع اعتباری صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی از ۲۰ میلیارد به ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز از کارهای چشمگیر است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی ایران توجه به معلولان و نیازمندان از احکام متعدد، قوانین موضوعه و اصل عدالت و استفاده مطلوب از امکانات برای آحاد مختلف جامعه، مطرح و مدنظر است، خاطرنشان کرد: وظیفه ما خروج معلولان از انزواست. امروز برخی از معلولان در جایگاه‌های مختلف بسیار خوش می‌درخشند.
وی با اشاره به مدال‌آوری معلولان در مسابقات ورزشی تصریح کرد: چند عنصر را در جامعه معلولان دیدم؛ توکل به خدا، غیرت، شهامت و خردورزی و عقلانیت، این عناصر است. ورزشکاران ما دانش و خردورزی را به استخدام در آوردند و در میادین بسیار خوش درخشیدند. عنصر دیگر ارادت به مملکت است که طی کردن مدارج عالی در رشته‌های مختلف پزشکی، هنر، ادب و علم‌آموزی از نتایج آن است.
مرتضوی در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه پیشرفت دانش سبب کاهش معلولیت‌های ژنتیکی شده است، گفت: بخشی از معلولیت‌ها ناشی از حوادث و بلایای طبیعی است، اما امروز شاید هر ساعت، به واسطه جنایت رژیم اشغالگر قدس، چند ده نفر به جامعه معلولان جهان اضافه می‌شوند؛ این غم را با کدام سازمان بین‌المللی باید در میان گذاشت و این غصه را به کدامین وجدان بیدار جهان باید انتقال داد؟

در آینده‌ای نزدیک بهزیستی به سازمانی «نسل نو» تبدیل می‌شود
علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور، در این مراسم با بیان اینکه امروز قاب پیشرفت سازمان بهزیستی رنگارنگ است، به مصادیق آن اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰۰ هزار خانواده در جریان خدمت مستمری قرار گرفته‌اند که سالیان سال منتظر دریافت خدمات و پشت نوبت بودند. از این گذشته در این دولت، سازمان بهزیستی صاحب حوزه‌ها و مراکز برنامه‌ریزی و اشتغال شد. در این دولت بود که بعد از ۱۲ سال، ساختار جدید بازآرایی شد و در سازمان بهزیستی به همت همه کنشگران، دبیرخانه اشتغال و دبیرخانه مشارکت ایجاد شد. شتاب دهنده اجتماعی برای اولین بار در سازمان بهزیستی شکل گرفت و حمایت‌های مختلفی اتفاق افتاد. اولین بار بود که استاندارد خودرو برای افراد دارای معلولیت ایجاد شد که در سایت سازمان استاندارد قابل مشاهده است.
قادری افزود: کارهای بزرگ، اراده بزرگ، همت بلند و عالی می‌خواست. کمبود منابع همیشه در کشور وجود دارد، اما در کنار کمبود منابع و محدودیت‌ها، به تجهیز و اهرم کردن منابع فکر کردیم و حرف نو و رویکرد جدید به حوزه مأموریتی ما وارد شد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در سازمان بهزیستی غنای خدمات مقصود ما بود، گفت: توجه به مسائل با هسته سخت، بیمه، مهارت، توانمندسازی و برقراری ارتباطات فرادستگاهی سازمان بهزیستی، این سازمان را در آینده‌ای نه چندان دور به سازمان نسل نو تبدیل می‌کند.
وی با اشاره به برنامه‌های پیش روی بهزیستی گفت: از اردوهای پیشرفت و مسأله محور حمایت می‌کنیم. تقویت گروه‌های داوطلب و آموزش تسهیلگران دانش‌آموز و دانشجو برای انجام پروژه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی جغرافیای نیکوکاری و ارتباط با خیران از برنامه‌های پیش روست.
قادری با بیان اینکه سازمان بهزیستی نخ تسبیح و پیوند دهنده و هماهنگ کننده برای خدمت به معلولان است گفت: بازیگران عرصه خدمت به معلولان نهادهای مختلفی هستند. افق آتی سازمان بهزیستی تبدیل شدن به نهادی جذاب برای افزایش مشارکت جامعه در امر افراد دارای معلولیت است.

جستجو
آرشیو تاریخی