وزارت بهداشت از پیگیری ویژه مرگ دختر 6 ماهه خبر داد

تعلیق تا اخراج در انتظار مقــصران مـرگ النا

گروه حوادث/ پس از شکایت والدین نوزاد ۶ ماهه‌ای که در یکی از بیمارستان‌های تخصصی کودکان جان باخت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پیگیری ویژه این حادثه خبر داد.
 به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، صبح پنجشنبه نهم آذر، مردی جوان در حالی که دختر ۶ ماهه‌اش را در آغوش گرفته بود، به همراه همسرش راهی بیمارستان شد. پدر این نوزاد درباره روز حادثه گفته است: «النا» تب بالایی داشت و بی‌قراری می‌کرد؛ با همسرم تصمیم گرفتیم او را به بیمارستان ببریم.
 یکی از دوستانم گفت تخصص این بیمارستان کودکان است، ما هم سریع آماده شدیم و ساعت ۷:۳۰ صبح جلوی در بیمارستان رسیدیم. وقتی به بیمارستان رسیدیم از همسرم خواستم تا زمانی که من جای پارک برای ماشینم پیدا می‌کنم به پذیرش برود و النا را بستری کند، من هم بعد از چند دقیقه برگشتم و دیدم او به همراه دخترم النا هنوز روبه‌روی در بیمارستان منتظر مانده است! از او پرسیدم چرا به داخل نرفتید؟ گفت: «اینجا اعتراض شده و کارکنان بیمارستان به دلیل عقب افتادن حقوق‌شان دست از کار کشیده‌اند! به همین دلیل هیچ‌کدام از مسئولان اورژانس دخترمان را پذیرش نمی‌کنند.» پس از حدود یک ساعت از این ماجرا النا جان باخت.
جسد نوزاد برای بررسی علت اصلی مرگ به پزشکی قانونی انتقال داده شد و پدرش نیز به عنوان اولیای دم از کادر درمان بیمارستان شکایت کرده است. به دنبال این شکایت، پرونده‌ای در دادسرای امور جنایی تهران تشکیل شد. روز گذشته 13 نفر از پرسنل بیمارستان مورد تحقیق و بازجویی قرار گرفتند و یک پرستار زن که نیم ساعت دیر به محل کارش آمده و سرشیفت پرستاران که وظیفه‌اش تقسیم بندی شیفت ها بوده است نیز بازداشت شدند که در مجموع 5 نفر بازداشت هستند.
علیرضا رحیم‌نیا مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره این حادثه می‌گوید: علت اصلی مرگ نوزاد ۶ ماهه را پزشکی قانونی اعلام خواهد کرد و در صورتی که قصوری رخ داده باشد، به طور قطع با آن برخورد خواهد شد. نوزاد در بازه زمانی کمتر از یک ساعت پس از مراجعه به بیمارستان فوت کرده است؛ باید توجه داشت این نوزاد دچار خونریزی ریوی شده که در نوزادان کشنده است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طور ویژه به پرونده مرگ این نوزاد ۶ ماهه رسیدگی می‌کند و ویدیوهای ضبط شده بیمارستان هم در حال بررسی است.
 شماری از کارکنان بیمارستان در محوطه تجمع کرده بودند، اما کادر اورژانس در جمع آنها حضور نداشتند و در حال رسیدگی به کودکان در بخش اورژانس بودند.
رحیم نیا تصریح کرد: در صورتی که قصوری رخ داده باشد؛ احکامی‌از تعلیق موقت تا اخراج در انتظار مقصران خواهد بود، همچنین مقصران به مراجع قضایی معرفی و به پرونده آنها رسیدگی خواهد شد.
 
نوزاد در زمان مراجعه در حد بیماران سرپایی بود
 
بر اساس اظهارات شمس‌الله نوری‌پور رئیس بیمارستان مفید کودکان تهران، نوزاد دختر ۶ ماهه ساعت ۷:۲۵ صبح به اورژانس بیمارستان کودکان مفید مراجعه کرده و ۳۰ دقیقه بعد ویزیت شده است، در ابتدا سطح تریاژ نوزاد ۴ بوده و وضعیت وخیمی‌نداشته و وضعیت او در حد بیماران سرپایی بوده است.
 ۳۰ دقیقه بعد از بستری، اقدامات درمانی انجام شده و نوزاد در حین دریافت بخور تنفسی به دلیل تندی تنفس، دچار خونریزی ریوی شده و بعد ایست قلبی کرده است؛ با وجود اینکه ۳۰ دقیقه احیای قلبی ریوی انجام شده، اما نوزاد جان خود را از دست داده است.

جستجو
آرشیو تاریخی