صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

واکنش‌های جهانی به از سر‌گیری جنگ در غزه

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

بعد از سرگیری حملات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و تارشدن چشم‌انداز جنگ در سرزمین‌های اشغالی، برخی دولت‌ها و جوامع نسبت به آن واکنش نشان داده و خواستار پایان دادن به حملات و برقراری آتش بس پایدار توسط اشغالگران شدند.
دولت قطر که در تنظیم ترتیبات دیپلماتیک و برقراری وقفه بشردوستانه هفته گذشته، نقش پیش برنده‌ای در میان سایر دولت‌های عرب ایفا کرد با ابراز تأسف از برقراری دوباره دور جدید تجاوزگری، هدف قرار دادن غیرنظامیان و مجازات جمعی و تلاش برای کوچاندن اجباری شهروندان به غزه محاصره شده را محکوم کرد و گفت، از هر اقدام لازمی برای بازگشت به آتش بس دریغ نخواهد کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز نسبت به این حملات ابراز تأسف کرد و گفت امیدوار است که توقف درگیری‌ها تجدید شود. فرانسه تمدید آتش‌بس موقت بین حماس و رژیم صهیونیستی در غزه را امری ضروری دانست. کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در دبی گفت: «شکست آتش بس خبر بسیار بد و تأسف آور است، زیرا هیچ راه‌حلی به ارمغان نمی‌آورد و حل همه مسائل پیش آمده را پیچیده می‌کند.» اردن هم ضمن محکوم کردن جنگ و حملات بی‌هدف مجدد رژیم صهیونیستی علیه غزه، خواستار اتخاذ موضعی بین‌المللی برای بازداشتن این رژیم از ادامه جنایات خود شد.
در این بین، پلیس انگلیس در واکنش به احتمال برگزاری تظاهرات سراسری ضد صهیونیستی که برای روز شنبه برنامه‌ریزی شده است، به حالت آماده‌باش درآمد. کی‌یر استارمر، رهبر حزب مخالف دولت انگلیس نیز در واکنش به از سرگیری حملات رژیم صهیونیستی، خواستار راه‌حل سیاسی طولانی‌مدت شد و با صدور بیانیه‌ای از طرف‌های درگیر خواست برای «بازگشت به توقف خصومت‌ها که امکان آزادی اسرای بیشتر و زمان و فضای مورد نیاز را برای مقابله با بحران انسانی در غزه فراهم می‌کند، تلاش کنند.» وزارت خارجه آلمان نیز خواستار تلاش جامعه بین‌المللی برای تضمین تداوم آتش بس در غزه شد و اظهار داشت که تلاش برای اطمینان از اینکه حماس تهدیدی برای موجودیت اسرائیل نیست و خلع سلاح آن برای پایان دادن به رنج فلسطینیان و اسرائیلی‌ها ضروری است. این وزارتخانه افزود که البته این بدان معناست که حماس باید سلاح‌های خود را زمین بگذارد. تنها از این طریق یک افق سیاسی می‌تواند برای راه‌حل دو کشوری که بتواند امنیت اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را تأمین کند، باز شود.
وزارت خارجه پاکستان ازسرگیری تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه را محکوم کرد و گفت که ما برقراری آتش بس دائمی و اقدام جامعه جهانی برای توقف کارزار تروریستی اسرائیل را مطالبه می‌کنیم. جیمز الدر، سخنگوی جهانی یونیسف نیز گفت با از سرگیری حملات هوایی اسرائیل در سراسر منطقه، کودکان به حالت ترس و آسیب بازگشته‌اند و اوضاع وحشتناک است. بجز واکنش دولت‌ها، ‌مردم برخی کشورها چون یمن و اردن نیز نسبت به از سرگیری جنایات از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و پیشبرد اهداف ضد انسانی در این منطقه تظاهرات سراسری برگزار کردند. معترضان بحرینی طی راهپیمایی ظهر دیروز خواستار اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از بحرین و لغو توافق عادی‌سازی با این رژیم شدند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی