صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و سه - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

۱۰ نکته درباره یک اتفاق بزرگ فرهنگی و تمدنی

ملی شدن صنعت کاغذ بزرگ‌ترین مصداق خودکفایی فرهنگی

علیرضا معاف
معاون قرآن و عترت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

اول:در سال‌هایی که دغدغه مستمر رهبر انقلاب، مسأله «افزایش تولید» است، تولید ۱۶ برابری کاغذ و بی‌نیازی از واردات و آمادگی برای صادرات، لبیک عملی مدیریت فرهنگی دولت آیت‌الله رئیسی به مطالبه راهبردی معظم له است.
دوم: نهضت ملی شدن کاغذ بزرگ‌ترین مصداق خودکفایی در عرصه فرهنگ بعد از انقلاب اسلامی است و تعهد همه جانبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شعار استقلال فرهنگی و قطع وابستگی به خارج را اثبات می کند.
سوم:اگر پیش از این به نهضت ملی شدن صنعت نفت و خودکفایی‌های دفاعی و نظامی و پهپادی و موشکی افتخار می‌کردیم، از امروز می‌توانیم به خودکفایی فرهنگی کشور نیز ببالیم و برای ملی شدن صنایع فرهنگی دیگر نظیر پارچه چادر و لباس‌های عفیفانه، با اعتماد به نفس بیشتر برنامه‌ریزی کنیم.
چهارم:کتاب، ماناترین و زایاترین و پایاترین و پویاترین محصول فرهنگی است که زیرساخت بسیاری از عرصه‌ها و صنایع و ساحات فرهنگی است و البته واضح است که رونق کتاب وابستگی مستقیم به خودکفایی در تولید کاغذ و رونق کاغذ مرغوب دارد. بنابراین خبر خودکفایی کاغذ، خوشحال کننده‌ترین خبر برای نویسندگان و پژوهشگران و ناشران و کتابخوانان و کتاب دوستان است.
پنجم: تحویل سریع و بموقع کتاب‌های درسی دانش‌آموزان و دانشجویان از برکات خودکفایی کاغذ است و از این پس، چاپ و نشر صدها ملیون جلد کتاب درسی، معطل واردات نامنظم کاغذ خارجی نخواهد شد.
ششم:پیش از این در مقاله‌ای بلند نوشتم که مهم‌ترین ویژگی دوره مدیریتی محمدمهدی اسماعیلی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رونق فرهنگ و هنر است و خودکفایی کاغذ نماد دیگر و نشانه روشنی از این رونق است؛رونق در تولید، رونق در مخاطب و رونق در محصول.
هفتم:خودکفایی کاغذ در دوسال اخیر با اتکا به شرکت‌های دانش بنیان و فناور اتفاق افتاده است و تولید کاغذ خوب چه آن زمان که از پاپیروس استفاده می‌شد و چه آن دوران که از پوست جانوران، کاغذ چرمی تولید می‌کردند و چه در سده‌های اخیر که از خمیر چوب و خمیرکتان و پنبه و کنف وگیاهانی نظیر بامبو و با فشردن الیاف خمیر چوب، کاغذ پهن و نازک را تولید می‌کنند همواره یک دانش مولد، پیشرو و راهبردی محسوب می‌شود.
هشتم: بوی خوش کاغذ یعنی بوی معطر کتاب و علم و پژوهیدن و فلسفیدن و تفکر. علم با نگاشتن و نوشتن ماندگار می‌شود که پیامبر فرمود:قیدوالعلم بالکتابه؛ و هر کس که به رونق تولید کاغذ کمک کند و در این مسیر مقدس خدمت کند، قطعاً خادم علم و اندیشه و فکر فرهنگ و هنر است.
نهم: تمدن پژوهان می‌دانند و تاریخ نگاران تمدن به درستی نوشته‌اند که هر تمدنی که در زمانه خود سرآمد بوده است دستی در صنعت کاغذ و چاپ و نشر داشته است. ما نیز که به تمدن نوین اسلامی می اندیشیم نمی‌توانیم از این حوزه مبنایی و زیرساختی غفلت کنیم.دولت مردمی با پیگیری در این حوزه نشان داد که درک درستی از اولویت‌های تمدنی خود دارد.
دهم:مبادا خبر مهم نهضت ملی شدن صنعت کاغذ و خودکفایی و رونق تولید کاغذ در میانه خبرهای حاشیه‌ای کشور گم شود، به این آمارها توجه کنید: در مدت دو سال از ۵ هزارتن به ۸۰ هزارتن کاغذ جهش کرده‌ایم. 40هزار نفر در این صنعت تمیز و پاک و مولد اشتغال ایجاد شده است و هزاران ناشر و نویسنده از این اتفاق مبارک بهره‌مند می‌شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی