صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و یک - ۰۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و یک - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

وزیر امور خارجه با ارسال نامه‌هایی به رئیس و دادستان دیوان بین‌المللی کیفری مطرح کرد
ضرورت تسریع در محاکمه جنایتکاران غزه
دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی که با آغاز جنگ در غزه تمرکز خود را بر موضوع «آتش ‌‌‌بس» قرار داده بود، با وقفه 5 روزه جنگ هم دستور کار حقوقی را در پیش گرفت. حسین امیرعبداللهیان در پنجمین روز از آتش بس موقت در غزه، با ارسال نامه‌هایی به رئیس و دادستان دیوان بین‌المللی کیفری، بر ضرورت تسریع در رسیدگی این دیوان به پرونده فلسطین و محاکمه جنایات اخیر در غزه تأکید کرد و معاون حقوقی این وزارتخانه هم در خصوص استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد.

اکنون زمان تصمیم دیوان است
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بمباران وحشیانه غزه و تجاوز زمینی به آن از سوی رژیم صهیونیستی که به شهادت بیش از ١۴٠٠٠ نفر از مردم بیگناه و مجروح شدن بیش از ٣٢٠٠٠  نفر انجامیده است، آنها را مصداق ارتکاب جرایم خطیر بین‌المللی از قبیل جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی دانست. امیرعبداللهیان با اشاره به رسیدگی پرونده فلسطین نزد دیوان، اقدام دیوان بین‌المللی کیفری در این رابطه را آزمونی برای استقلال و بی‌طرفی قضایی آن دانسته و افزود : اکنون زمان آن است که دیوان تصمیم بگیرد در برابر فشار و منافع برخی از قدرت‌ها مقاومت کند یا با عقب‌نشینی در این مسیر اجازه دهد که بی‌رحمی‌های ارتکابی توسط رژیم اشغالگر بی‌کیفر باقی بماند.امیرعبداللهیان در این نامه افزوده است که از دیوان بین‌المللی کیفری انتظار می‌رود اجازه ندهد مرتکبین جرایم خطیر بین‌المللی بی‌کیفر مانده و با تبعیت از وظیفه اصلی‌اش که در اساسنامه رم بر آن تأکید شده است، با اجتناب از استانداردهای دوگانه و عدالت گزینشی و سیاسی کاری، تعقیب قضایی کارآمد مرتکبین جنایات خطیر بین‌المللی را تضمین کند.نامه امیرعبداللهیان در حالی منتشر شد که رضا نجفی معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز در دیدار با فرناندو آریاس به مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در خصوص استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد. وی خواستار نظارت و پیگیری تحولات مربوطه از سوی سازمان و تقویت تلاش‌ها برای جهانشمولی کنوانسیون شد و تأکید کرد که هدف و غایت کنوانسیون بدون انهدام کامل همه ذخایر سلاح‌های شیمیایی محقق نخواهد شد.

پیام امریکا به ایران: به دنبال گسترش جنگ نیستیم
امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌و‌گو با شبکه خبری الجزیره با موضوع تحولات منطقه و مسأله فلسطین، از پیام‌هایی گفت که در شش هفته گذشته از طریق دیپلماتیک از امریکا دریافت کرده است. وی در خصوص جزئیات این پیام‌ها گفت: امریکایی‌ها همواره در این پیام‌ها تأکید کرده‌اند که به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستند. البته ما در پاسخ به آنها اعلام کردیم که اگرچه شما می‌گویید به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستید اما با قرار گرفتن در کنار رژیم اسرائیل و ارسال گسترده سلاح و امکانات از همه پایگاه‌های امریکایی در منطقه به سوی رژیم اسرائیل و تل‌آویو عملاً شدت و دامنه جنگ را گسترش داده‌اید.

دریادار تنگسیری اعلام کرد
سیطره سپاه بر ناوگروه«آیزنهاور» در خلیج فارس
«ناو هواپیمابر امریکا پس از پاسخ فارسی به تمام سؤالات نیروهای جمهوری اسلامی از تنگه هرمز وارد خلیج فارس شد»؛ این واقعیت از سوی سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پس از آن اعلام شد که فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) از ورود ناو گروه آیزنهاور به آب‌های خلیج فارس خبر داد و مدعی شد هدف از این حضور تضمین آزادی ناوبری در آبراه‌های بین‌المللی است. دریادار تنگسیری اما در پاسخ به این ادعای گزافه فرماندهی سنتکام که در فهرست گروه‌های تروریستی ایران قرار دارد با اشاره به مقاومتی که در خلیج فارس طی سال‌های اخیر صورت گرفته، گفت: دشمن به نوعی از خلیج فارس فرار کرد و اکنون برای حفظ آبروی نداشته مجدداً آمده و البته در آب‌های ما حضور ندارد و از آبراه‌های ما هم عبور نمی‌کند و در آب‌های کشورهای جنوبی خلیج فارس قرار دارد.فرمانده نیروی دریایی سپاه با یادآوری این دستورالعمل که هر ناوگان نظامی بیگانه‌ای برای ورود به خلیج فارس باید به فارسی صحبت کند، تصریح کرد: اینجا بحر فارسی است و ما از اینها سؤال و جواب می‌کنیم و همین یکشنبه که ناو هواپیمابر آنها وارد خلیج فارس شد به تمامی سؤالات ما پاسخ دادند و تا وارد شدند و حجمی از شناورهای ما را در جلوی خودشان دیدند سریعاً به سمت جنوب خلیج فارس رفتند و در آب‌های جنوبی خلیج فارس و در آب‌های کشورهای همسایه تردد کردند.

پهپادهای ایرانی بالای سر ناو امریکایی
دریادار تنگسیری در عین حال در روایتی ابعاد کنترل و نظارت نیروهای ایران بر تحرکات امریکایی‌ها در خلیج فارس را بیان کرد و گفت: پهپادهایمان در روز یکشنبه بالای سر آنها بودند و اخطار دادیم که بالگردشان باید بنشیند و تأکید کردند که بالای سر ناو خودمان هستیم و به دستورات ما تمکین کردند. ما از همه تحرکات آنان فیلم و عکس داریم و این بار که وارد شدند نسبت به بار قبل تمکین بسیار بیشتر و همکاری داشتند.فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره حضور این ناوگروه امریکایی که مشخص است برای حمایت روانی از ارتش جنایت پیشه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و جبران تزلزل‌ها و شکست‌های آن به منطقه آمده است، گفت: «حضور ناوگان امریکا در منطقه تنها وسیله‌ای دلگرم کننده برای طرف‌های مقابل است و نه اقدامی اقتدار آفرین.» دریادار تنگسیری با یادآوری بازداشت ۱۰ نیروی متجاوز امریکایی در نزدیکی جزیره فارسی که باوجود حضور دو ناو هواپیمابر، ۱۵۰ هواپیما و پنج ناوشکن امریکایی انجام شد، گفت: عاقلانه این است که امریکایی‌ها در خلیج فارس رفتار منطقی داشته باشند. گرچه آنها کاملاً در تیررس موشک‌ها و امکانات ما هستند و هیچ گاه سعی نمی‌کنند که با ما درگیر یا وارد چالشی شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی