صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و یک - ۰۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و یک - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

پیکر مطهر ۸ شهید مدافع حرم در سوریه تفحص و شناسایی شد

رجعت یاران حاج قاسم


تفحص و بازگرداندن شهدای مفقود‌الاثر مدافع حرم، بویژه در محور خان‌طومان سوریه، خواست همیشگی و جدی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود؛ سرداری که دل‌نگران پیکر جامانده یاران خود و خانواده‌های چشم به راه آنان هم بود. اکنون، هرچند در غیاب سردار شهید و زمانی که خون این مجاهدان به ثمر نشسته و بساط تکفیری‌ها ریشه‌کن شده است، در جریان تفحص و جست‌وجوها برای یافتن پیکرهای بازمانده از جوانان مدافع حرم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد‌، پیکر مطهر 8 یار حاج قاسم سلیمانی که در سوریه به فیض شهادت نائل آمدند، به میهن اسلامی بازگشت.
شهید مهدی ذاکرحسینی از تهران، شهید علی آقاعبداللهی از تهران، شهید حسن اکبری از تهران، شهید سید مصطفی صادقی از تهران، شهید رضا عباسی از کرمانشاه، شهید غلامعلی تولی از گرگان، شهید محمدرضا یعقوبی کیاسه از گیلان و شهید الیاس چگینی از قزوین، فرزندان ایران اسلامی هستند که پس از سال‌ها، غربت این جهانی‌شان به پایان رسید و بدن‌های پاک‌شان به کشور بازگشت. غربت‌شان این جهانی بود، زیرا به فرموده قرآن، شهدا زنده‌اند و نزد پروردگار خود روزی می‌خورند.

شناسایی پیکر شهدا با آزمایش DNA
خبر شناسایی و بازگشت پیکر این شهدا را مدیریت ایثارگران کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد. این مدیریت در اطلاعیه‌ای، با اشاره به دستور سردار دل‌ها، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سرافراز نیروی قدس سپاه پاسداران مبنی بر پیگیری ویژه مفقودین محور خان‌طومان سوریه، اعلام کرد: «به برکت خون این شهید والامقام و دیگر شهدای مدافع حرم و تلاش شبانه‌روزی گروه تفحص تعاون رزم ایثارگران سپاه و نیروی قدس برای تفحص و کشف پیکر مطهر شهدا، با الطاف خداوند متعال هویت پیکر مطهر هشت شهید مدافع حرم از استان‌های تهران، گلستان، کرمانشاه، قزوین و گیلان از طریق تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک نور دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج) سپاه شناسایی، تأیید و به میهن اسلامی بازگشته است.» بنابر اطلاعیه مدیریت ایثارگران کل سپاه پاسداران، «پیکر مطهر این شهدا برای طواف و زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) عازم مشهد مقدس خواهد شد و پس از طواف ضریح مطهر امام هشتم(ع) از سوی خادمان آن آستان مقدس به زادگاه خویش رهسپار خواهند شد.»
آنچه در ادامه می‌خوانید، معرفی کوتاه از زندگی و  نحوه شهادت این شهدا است.
شهید مهدی ذاکرحسینی
 شهید مهدی ذاکرحسینی متولد شهریور 1363 در تهران، از تکاوران لشکر عملیاتی حضرت محمدرسول‌الله(ص) بود که ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ در حومه شهر حلب سوریه بر اثر حملات موشکی دشمن در عملیات به درجه رفیع شهادت نائل آمد. به گفته فرمانده‌اش سردار شهید حسین اسداللهی، شهید ذاکرحسینی سر نترسی داشت و حتی بین داوطلبان داوطلب بود. در یک مأموریت که شهید، فرمانده 30 رزمنده دیگر مدافع حرم بود، در محاصره دشمن قرار می‌گیرند و هنگامی که دستور عقب‌نشینی صادر می‌شود، نخست نیروهای خود را از صحنه خارج می‌کند و پیش از آنکه خود به عنوان آخرین نیرو از محاصره خارج شود، بر اثر اصابت گلوله سلاح‌های سنگین به شهادت می‌رسد.

شهید علی آقاعبداللهی
شهید آقاعبداللهی سال 1369 در تهران به دنیا آمد و در سال 1390 به استخدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. شهید پس از دو سال پیگیری برای اعزام به سوریه به عنوان مدافع حرم، آذرماه این سال به سوریه اعزام شد و 31 روز پس از اعزام در منطقه خالدیه خان‌طومان به درجه رفیع شهادت نائل شد. شهید آقاعبداللهی به دلیل داشتن تخصص مخابرات در خدمت این واحد بود، اما به اصرار زیاد از مسئولان خواسته بود او را به مناطق عملیاتی اعزام کنند.

شهید حسن اکبری
شهید اکبری، متولد خرداد 1349 در جنوب شهر تهران، جانباز ۵۵ درصد دفاع مقدس بود. وی در سال‌های دفاع مقدس به عضویت سپاه پاسداران درآمد و در سال‌های پس از جنگ، در دانشگاه امام حسین(ع) با درجه استادی مشغول به تدریس دانشجویان در رشته دافوس شد. شهید در سال 1394 با مأموریت خنثی‌سازی بمب‌های به‌جامانده از داعش و پاکسازی شهرهای آزادشده سوریه به این کشور اعزام شد که دو ماه بعد مجروح و حدود ۱۰ روز در بیمارستان حلب سوریه بستری شد. پس از بهبودی در تهران، بار دیگر به سوریه اعزام شد که این بار، بامداد ۲۰ آذر ۱۳۹۵ شهید به همراه چند نفر از نیروهای سپاه در حال پاکسازی منطقه‌ تدمر در حومه شهر حلب، بر اثر اصابت گلوله توپ داعش به شهادت رسید.
شهید سیدمصطفی صادقی
 شهید صادقی، اسفندماه 1395 به سوریه اعزام شد و 16 خرداد سال بعد، مصادف با یازدهم ماه مبارک رمضان در وقت افطار در حماء به دست تروریست‌های تکفیری به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید رضا عباسی
شهید عباسی، متولد اول آبان ۱۳۵۸، ‌زاده شهرستان صحنه در کرمانشاه بود. شغل شهید، مکانیکی بود که پس از ظهور داعش در منطقه، به عنوان نیروی داوطلب و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی عازم سوریه شد. شهید عباسی بهمن سال ۱۳۹۴ در منطقه خان‌طومان حلب به‌ شهادت رسید.

شهید غلامعلی تولی
شهید تولی، نخستین شهید مدافع حرم استان گلستان، در سال 1392 به شهادت رسید. شهید متولد سال 1347 منطقه گالیکش بود. شهید تولی در یک مأموریت شناسایی، در کمین گروه‏‌های تکفیری به شهادت رسید. همرزمان او دیدند که نیرو‌های داعش پیکر شهید را از ماشین بیرون آورده و با خود بردند و ماشین را به آتش کشیدند.

 شهید محمدرضا یعقوبی
شهید یعقوبی‌کیاسه از رزمندگان و جانبازان 70 درصد دوران دفاع مقدس بود که نیمه‌شب 19 رمضان سال 1395 همزمان با شب‌های قدر، در دفاع از حرم اهل بیت(ع) در عملیات مستشاری به شهادت رسید. شهید یعقوبی‌کیاسه پس از شهید امیررضا علیزاده‌رودسری که در سال 92 از شهرستان رودسر به‌عنوان اولین شهید مدافع حرم استان گیلان به شهادت رسیده بود، دومین شهید مدافع حرم از شهرستان رودسر محسوب می‌شود.

شهید الیاس چگینی
این شهید شهریورماه 1353 در بوئین‌زهرا به دنیا آمد. پاسدار بود و به عنوان رزمنده تیربارچی مدافع حرم از سوی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین در جبهه دفاعی سوریه حضور یافت. چهارم آذرماه 1394 در حلب سوریه و درگیری با گروهک داعش بر اثر برخورد با تله‌های انفجاری و جراحات وارده شهید شد. اکنون پس از 8 سال پیکر پاک این شهید به آغوش خانواده و میهن باز‌می‌گردد.
 
 
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی