صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و یک - ۰۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و یک - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

شهردار تهران در گردهمایی افتتاحیه رویداد تهران آینده، یک شهر، یک برنامه:

تحول در شهر؛ مبتنی بر فناوری متناسب با نیاز شهروندان

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

شهردار تهران گفت: تهران ۲۳۸ سال است که به عنوان پایتخت محسوب می‌شود اما امروز گرفتار ترافیک، آلودگی هوا و موضوعات مختلف است. اگر جامعه و شهر را با هم ببینیم، ضرورت دارد نگاهی از کل به جزء داشته باشیم و شهری با عرض و طول تهران را بتوانیم به درستی ترسیم کنیم. اگر نگاه کل‌نگر فراموش شود و گام در مسیر گذشته برداریم، مشکلی حل نمی‌شود.
علیرضا زاکانی در مراسم افتتاحیه رویداد تهران آینده، یک شهر، یک برنامه که روز گذشته به مناسبت شانزدهمین سالروز تصویب طرح جامع شهر تهران، نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری تهران برگزار شد، افزود: کالبد شهر باید با توجه به تحول در مدار حمل‌ونقل و معماری متحول شود. بر اساس برنامه چهارم، با تنظیم طرح جامع این امکان وجود دارد که بخش‌هایی را بسازیم و مانند پازل به نقشه معناداری برسیم. امروز این نقشه وجود ندارد. باید به برنامه چهارم برگردیم و بخش تحول کالبدی را طوری طراحی کنیم که متضمن تحول فناورانه و مورد نیاز شهروندان باشد تا جسم و روح شهر در یک مسیر قرار گیرد. برنامه چهارم مصوب شورای ششم، درون خود حاوی تحولاتی بود که به جهاتی حوزه مدیریت شهری، کالبد شهر، شهروندان و فناوری را درهم آمیخت. در ابتدا باید آن شهر ترسیم شود و فناوری‌های هوشمند نیز مدنظر قرار گیرد.
شهردار تهران در ادامه گفت: در واقع باید شهر مطلوب را تعریف کنیم. برای این کار باید به جامعه علمی و عمومی مراجعه کرد تا شهر بر اساس نیاز آنها ساخته شود و مبتنی بر شرایط طرح تفصیلی که بر طرح جامع تکیه زده بتوان درک درستی از برساخت آنچه ایجاد می‌کنیم داشته باشیم تا شهر کاریکاتوری نشود و پیکره موزونی داشته باشد.
 
داشتن برنامه ارزشمند است حتی اگر مشکلاتی داشته باشد
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این گردهمایی با اشاره به اینکه در دهه هشتاد شورای دوره اول تصمیم گرفت طرح جامع شهر تهران را برنامه‌ریزی کند، عنوان کرد: در دهه ۸۰ در زمینه اجرای طرح جامع پافشاری کردیم تا مشکلات شهر از این راه کاهش یابد. به سرعت هم مهندسان مشاور در تمام مناطق به کار گرفته شدند و در نهایت طرح به شورای اسلامی شهر تهران و وزارت مسکن و شهرسازی ارائه شد.
مهدی چمران در ادامه گفت: در آذرماه سال ۸۶ طرح جامع شهر تهران را به اجرا گذاشتیم و تهران دارای قاموس و برنامه شد. داشتن برنامه ارزشمند است حتی اگر مشکلاتی داشته باشد.  
به گفته رئیس شورای شهر تهران باید سعی شود طرح به طور دقیق پیاده‌سازی و حداقل هر ۵ سال بازبینی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی