صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل و یک - ۰۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل و یک - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

خبر در خبر

ایرنا

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر اجرای طرح طبیعت‌گردی در آشوراده گفت: امیدوارم فاز دوم کار که طرح ‌طبیعت‌گردی آشوراده است با رعایت تمام الزامات محیط‌زیستی که مدنظر ماست، پیش از سفر رئیس‌جمهور محترم انجام تا این طرح به دست ایشان افتتاح شود. وی با اشاره به وجود نگرانی‌هایی در بحث طرح گردشگری آشوراده افزود: صندوق ملی محیط‌زیست به این طرح ورود کرده تا مردم بدانند محیط‌زیست پیگیر اجرای مسأله با رعایت تمام الزامات است. معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: رئیس‌جمهور در سفر اسفند‌‌ماه سال ۱۴۰۰ دستوراتی درباره احیای خلیج گرگان و طرح طبیعت‌گردی آشوراده داد. خوشبختانه در راستای این دستورات رهاسازی آب دریا به سمت خلیج گرگان از طریق لایروبی کانال آشوراده اتفاق افتاد که رئیس‌جمهور از این اتفاق ابراز رضایت کردند.

 

مهر

علیرضا غلامی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان از دستگیری ۳۳ نفر طی آبان‌ماه سال ‌جاری که اقدام به تخریب مناطق حفاظت شده و شکار حیات‌وحش کرده بودند خبر داد.
 

ایرنا

 محمدمهدی فیض‌آقایی، مدیر مجموعه طاق‌بستان کرمانشاه گفت: برای تملک عرصه و حریم آثار طاق‌بستان و املاک ساخته شده در شکارگاه خسروپرویز سه هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است. حریم طاق‌بستان یک‌هزار و ۱۱۴ هکتار است و از زمین‌های شکارگاه خسرو‌پرویز نیز حدود ۶ هکتار در مالکیت میراث فرهنگی قرار دارد.
 

مهر

  پرندگان مهاجر با سرد شدن هوا، بازهم از مناطقی مثل سیبری به اهواز بازگشتند تا زیبایی خاصی به پل‌های این شهر ببخشند. هر سال ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار پرنده مهاجر شامل ۳۷۵ گونه مختلف وارد خوزستان می‌شوند. به ‌طور عمده این نوع پرندگان گونه‌های کنار آبزی مثل کاکایی‌ها و حواصیل، کنار پل کابلی و جزایر رودخانه کارون هستند.
 

ایسنا

 در طول 6 ماه گذشته روزنامه گاردین با همکاری مؤسسه محیط‌زیست استکهلم «آکسفام» تحقیقات گسترده‌ای را به نام «شکاف بزرگ کربن» انجام داده است که آن را «نخبگان آلاینده» نامیده‌اند. این «نخبگان آلاینده» به طور نامتناسبی در حال تغییر اقلیم هستند، به طوری ‌که یک درصد از ثروتمندترین مردم جهان به اندازه دو‌سوم فقیرترین افراد آلودگی کربنی تولید می‌کنند و ثروتمندان جهان عامل مرگ ناخواسته ۱.۳ میلیون نفر هستند.
 

ایسنا

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه نسبت به روند سریع ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب هشدار داد و خواستار اقدام جهانی علیه «آشوب آب‌وهوایی» شد. آناتولی نوشت: گوترش در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر سازمان ملل در مورد بحران آب‌وهوایی پس از سفر اخیر خود به شیلی و قطب جنوب هشدار داده است که ایستادن روی یخ‌های قطب جنوب و گفته دانشمندان در مورد اینکه یخ‌های قطب جنوب با چه سرعتی در حال ناپدید شدن هستند، عمیقاً تکان‌دهنده است. او گفت که در حال حاضر یخ‌های قطب جنوب و گرینلند سه برابر سریع‌تر از اوایل دهه ۱۹۹۰ ذوب می‌شوند.

 

فارس

 در روزهای گذشته بخش هایی از جنگل‌های هیرکانی در منطقه گیلان و مازندران به علل مختلف دچار آتش‌سوزی شده است. این آتش‌سوزی همچنان در نقاط مختلف ادامه دارد. حسین آقایی، فعال محیط‌زیست درباره این اتفاق گفت: این آتش‌سوزی‌ها بیشتر عمدی است و علت انسانی دارد و به دلیل تعارض منافعی که بین مردم و جنگل اتفاق می‌افتد این آتش زدن‌ها صورت می‌گیرد و بیشتر برای تعرض به جنگل و از بین بردن آن برای ویلاسازی و زمین را پاک کردن است. افراد آتش را در مسیر باد روشن می‌کنند تا به راحتی پخش شود.

جستجو
آرشیو تاریخی