صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهل - ۰۷ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهل - ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

سازمان‌های بین‌المللی درباره بروز قحطی در مناطق جنگی فلسطین هشدار دادند

غـزه بی‌غــذا

امیر فرشباف
خبرنگار


روز یکشنبه مدیر سازمان برنامه جهانی غذا (WFP) وابسته به سازمان ملل‌متحد اعلام کرد باریکه غزه، در بحبوحه تجاوز اسرائیل در آستانه قحطی قرار دارد.
به گزارش وبگاه روزنامه امریکایی «هیل» سیندی مک کین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، طی مصاحبه‌ای با مارگارت برنان، مجری شبکه سی‌بی‌اس امریکا، در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر افزایش 30 درصدی سوءتغذیه کودکان غزه گفت: «نخست به‌طور خلاصه باید گفت که ما نیاز به دریافت کمک‌های بیشتری داریم؛ همان‌طور که قبلاً گفته شد، در آستانه قحطی رو به گسترش در این منطقه هستیم و به‌دنبال آن، بیماری و هر چالش دیگری که می‌توانید تصور کنید به‌وجود می‌آید.» مدیر برنامه جهانی غذا، همچنین گفت که سازمان او ​​به کامیون‌های امدادی بشردوستانه بیشتری برای ورود به غزه نیاز دارد. او بااشاره به زخم کهنه محرومیت مردم غزه از امکانات حیاتی اولیه خاطرنشان کرد؛ این یک رویداد فاجعه‌بار بزرگ است که در حال رخ دادن است. از زمان آتش‌بس تاکنون ما صرفاً نزدیک به صد و ده هزار نفر را مورد حمایت غذایی قرار داده‌ایم، درحالی که باید خیلی بیشتر از این انجام می‌دادیم.
همچنین روز گذشته احمد المنظری، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت نسبت به تهدید قحطی مداوم در نوار غزه هشدار داد. به گزارش وبگاه هندی بی‌ان‌ان بیانیه هشدارآمیز المنظری، تصویر تلخی از زندگی صدها هزار زن و کودک در شرایطی وخیم را ترسیم می‌کند که به امکانات اولیه هم دسترسی ندارند. نوار غزه که هفته‌هاست درگیر جنگ است، با چالش‌های مهمی برای تأمین امنیت غذایی و دسترسی به منابع ضروری برای جمعیت آسیب‌پذیر خود دست‌وپنجه نرم می‌کند. فقدان این نیازهای اساسی به گفته المنظری، منطقه را به آستانه قحطی بالقوه سوق داده است.
کشف آب، شغل جدید مردم غزه!
یک شهروند فلسطینی ساکن غزه به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته چند وقتی است به یک شغل جدید مشغول است: «یافتن آب برای خانواده اش...»
در ادامه گزارش نیویورک‌تایمز درمورد تداوم حیات در غزه باوجود انواع مشقات و کمبودها آمده است: «به گفته آژانس‌های امدادی سازمان‌ملل که در غزه فعالیت می‌کنند، عملاً گاز یا هیچ نوع سوخت دیگری در غزه باقی نمانده و به همین دلیل برخی از مردم در حال ساخت اجاق‌های موقتی سفالی یا فلزی برای پخت و پز هستند. هیزم و زغال سنگ نیز تا حد زیادی نایاب شده و خانواده‌ها برای آشپزی و حفاظت خود از سرما در‌ها، کرکره‌ها، چهارچوب پنجره‌ها و علوفه خشک را می‌سوزانند. بنابر اعلام سازمان ملل، آرد نیز رو به اتمام است و اکثر سیلوها و کارخانه‌های فرآوری گندم بمباران شده‌اند. سازمان برنامه جهانی غذا نیز گفته برخی از کشاورزان حیوانات خود را ذبح می‌کنند و معیشت خود در روزهای آینده را با شرایط اضطراری تهیه می‌کنند.
 
گسترش قحطی و آلودگی، سلاحی
در دست اسرائیل
پیش از آتش‌بس سازمان کمک‌رسانی «آکسفام» اعلام کرده بود، دولت اسرائیل از قحطی و گرسنگی به‌عنوان سلاح در جنگ استفاده می‌کند. به گزارش این سازمان، پس از محاصره همه‌جانبه باریکه غزه و قطع تمام شریان‌های حیاتی منطقه توسط ارتش صهیونیستی، یک میلیون نفر به جنوب غزه کوچ کرده‌اند که آب آشامیدنی، برق و غذای کافی ندارند.
همچنین در طول این جنگ، نیروهای صهیونیست با قطع جریان آب آشامیدنی و ضربه به ساختار آب و فاضلاب در صدد ایجاد آلودگی محیطی به منظور کوچاندن اجباری مردم غزه به جنوب هستند. برخی منابع منطقه‌ای گزارش دادند مردم غزه به‌دلیل عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم، مجبور به استفاده از آب دریا شده‌اند. همچنین به گزارش گاردین، کمبود سوخت نیز سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب را مختل کرده و همین معضل باعث شده مقامات بهداشتی در مورد شیوع بیماری‌های عفونی در غزه هشدار دهند.
این در حالی است که بنابر توافق وقفه بشردوستانه باید روزانه 200 کامیون کمک‌های انسانی وارد غزه می‌شد. اما با بدعهدی‌های رژیم صهیونیستی این تعداد به حدود 60 کامیون کاهش یافت که همین مسأله باعث شده است، مردم که در بمباران‌ها بخشی از ذخایر غذایی را از دست داده بودند از دستیابی به کمک‌های جهانی که برای آنها فرستاده شده است نیز بازبمانند.

جستجو
آرشیو تاریخی