مدیرکل حقوق عامه دادستانی کشور بر ایجاد شعب خاص برای رسیدگی به قاچاق حیات وحش تأکید کرد

حاشیه امن بازار حوزه خلیج فارس برای قاچاقچیان پرنده

زیست بوم/ آمارهای سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد سالانه حدود  12 هزار پستاندار و پرنده در کشور زنده‌‌گیری و وارد بازار خرید و فروش می‌شود. بالابان، هوبره، بحری و شاهین در صدر قاچاق حیات وحش کشور قرار دارند که بازار آنها کشورهای حاشیه خلیج فارس است. خرید و فروش حیات وحش سومین تجارت غیرقانونی در جهان است. ارزش مبادلات انجام شده در این حوزه بین هفت تا ۱۰ میلیارد دلار عنوان می‌شود. ایران رتبه چهارم در تجارت غیرقانونی را دارد. «علی سلاجقه» رئیس پردیسان هم حجم ضبط حیات وحش توسط مراجع قضایی را ناچیز می‌داند» این آمار از سوی دادستانی کل کشور 10 درصد اعلام شده است. از نگاه سلاجقه ضعف قوانین، در حوزه حیات وحش مشهود است. جرم و جزا متناسب با تخلف قاچاق نیست. همین آمار به برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی مدیریت و پیشگیری قاچاق گونه‌های حیات وحش روز یکشنبه پنجم آذرماه جاری در هتل المپیک تهران منجر شد.حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست آمار سالانه زنده‌گیری و بازار خرید و فروش حیات وحش را چیزی بین ۶ تا ١٢ هزار پستاندار و پرنده اعلام می‌کند و می‌گوید: ایران مقصد قاچاق پرندگان زینتی نیز است که از شرق وارد کشور می‌شوند. او وجود ٣ هزار مرکز درمانی حیات وحش در کشور را نشانه بالای تمایل مردم به نگهداری از حیات وحش می‌داند و سالانه بیش از ١٠ هزار مراجعه برای درمان حیات وحش به این مراکز انجام می‌شود.
به اعتقاد او تا زمانی که بازار حیات وحش خلیج‌فارس در تهران فعال است برخورد با قاچاقچیان بسیار دشوار خواهد بود.
سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتا فراجا، از آمادگی این پلیس برای همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با قاچاق حیات وحش در دو سطح ملی و استانی خبر می‌دهد و جغرافیای تمرکز پلیس در این موضوع را سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر و فارس اعلام می‌کند.
احمد قاسمی، مدیرکل حقوق عامه دادستانی کشور با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از قاچاق حیات وحش کشف می‌شود بر لزوم ایجاد شعب خاص در استان‌های بالا تأکید می‌کند و می‌گوید: مسئولان آن شعبه آموزش‌های لازم درباره نحوه برخورد با کشفیات و رهاسازی فوری حیات وحش ببینند.سردار عباس مسعودی، جانشین پلیس پیشگیری فراجا بر اعلام آمادگی پلیس پیشگیری فراجا برای همکاری‌های بیشتر برای مقابله با قاچاق حیات‌وحش تأکید کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی