صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

مرکز آمار گزارش داد

تورم آبان‏ماه کاهشی شد

تورم سالانه برای ششمین ماه روند نزولی خود را حفظ کرد

پس از رشد اندک 3 دهم درصدی تورم ماهانه در مهرماه امسال، تازه‏ترین گزارش مرکز آمار نشان می‏دهد که دوباره تورم ماهانه در مدار نزولی قرار گرفت و به 2.2 درصد رسید. گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف‏کننده نشان می‏دهد، نرخ تورم ماهانه در آبان‏ماه به 2.2 درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته 0.1 واحد درصد کاهش یافته است.
بر اساس گزارش جدید مرکز آمار در آبان‏ماه 1402، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر 2.2 درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‏های عمده «خوراکی‏ها، آشامیدنی‏ها و دخانیات»، یک درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، 2.7 درصد بوده است.

تورم ماهانه کاهش یافت؛ تورم ماهانه خوراکی یک درصد
در آبان‏ماه 1402 تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر 2.2 درصد بوده است که نسبت به تورم 2.3 درصدی مهرماه، کاهش 0.1 واحد درصدی را نشان می‏دهد. تورم ماهانه آبان برای گروه‏های عمده «خوراکی‏ها، آشامیدنی‏ها و دخانیات»، یک درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، 2.7 درصد بوده است. در این ماه هرچند تورم خوراکی‏ها با رشد نیم‏درصدی مواجه شده، اما تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات از 3.3 درصد مهرماه با 6 دهم درصد افت به 2.7 درصد تنزل کرده است. منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است.

کاهش تورم سالانه
در آبان‏ماه 1402 نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به 44.9 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، 0٫6 واحد درصد کاهش یافته است. بدین ترتیب روند نزولی نرخ تورم سالانه برای ششمین ماه ادامه پیدا کرد. در نخستین ماه سال‏جاری تورم سالانه کشور 47.6 درصد محاسبه شده بود که با این حساب در آبان‏ماه شاهد کاهش 2.7 درصدی این شاخص نسبت به فروردین‏ماه هستیم. در حالی که در اردیبهشت‏ماه امسال تورم سالانه به 49.1 درصد رسیده بود، اما از خردادماه روند نزولی این شاخص شروع شده و تا آبان ماه ادامه داشته است. محاسبات نشان می‏دهد که تورم سالانه در مقایسه با اوج سال‏جاری یعنی اردیبهشت‏ماه 4.2 درصد عقبگرد کرده است.
علاوه بر این، تورم سالانه برای کالاهای خوراکی نیز در آبان‏ماه با افت 2.8 درصدی همراه شده و از 55 درصد در مهرماه به 52.2 درصد در آبان‏ماه رسیده است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.
تورم نقطه به نقطه ثابت ماند
در آبان‏ماه 1402، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، 39.2 درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، 39.2 درصد بیشتر از آبان‏ماه 1401 برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان، هزینه کرده‏اند. تورم نقطه به نقطه آبان‏ماه 1402، در مقایسه با ماه قبل، بدون تغییر بوده است. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

تورم دهک‏های کم‏درآمد کمتر از دهک‏های ثروتمند
گزارش مرکز آمار همچنین نشان می‏دهد، تورم نقطه به نقطه دهک‏های پایین، از تورم نقطه به نقطه دهک‏های بالا کمتر بوده است. نرخ تورم سالانه کشور در آبان‏ماه 1402، برابر 44.9 درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‏های مختلف هزینه‏ای از 43 درصد برای دهک اول تا 46.3 درصد برای دهک دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‏ها در این ماه به 3.3 واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (1.9 واحد درصد) 1.4 واحد درصد افزایش داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی