صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد

آغاز گام سوم هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان با مردمی‌سازی نظارت

وزیر امور اقتصادی و دارایی در آیین ارائه دستاورد‌های طرح ملی هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان اظهار داشت: با اجرای این طرح ملی تا پایان امسال، در مقایسه با روند انتظاری مصرف در دو سال آغازین این طرح حدود، یک و نیم میلیون تن برابر با ۲۷ هزار میلیارد تومان در مصرف آرد یارانه‌ای صرفه‌جویی می‌شود.
به گزارش شادا، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از سامانه «نظر»؛ بزرگ‌ترین سامانه اشتراک‌گذاری تجربه خرید گفت: تلاش بی‌وقفه و بدون هیاهوی همه دست‌اندرکاران طرح هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان، مدیران منطقه‌ای و افراد دخیل در زنجیره گندم، آرد و نان قابل تقدیر است و باید تأکید کنم این طرح بدون همکاری صمیمانه و مجدانه وزارت کشور و جهاد کشاورزی محقق نمی‌شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در وهله اول تمام تلاش ما این بود در عمل نشان دهیم اصلاحات اقتصادی با ملاحظه همه محدودیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی امکانپذیر است، اظهار داشت: در زمان آغاز این طرح، جامعه ایران پنج سال تورمی را تجربه کرده بود و باید انجام این طرح که معیشت اصلی مردم بود با تدبیر ویژه‌ای انجام می‌گرفت. لذا با دستور رئیس‌جمهور جایگاه پیگیری این موضوع تغییر یافت و وزارت اقتصاد در شهریور ۱۴۰۱ آماده پیاده‌سازی این طرح شد.
خاندوزی با اشاره به اینکه طرح ملی هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان در سه گام اجرا شده است، گفت: گام اول این طرح، شفاف‌سازی داده‌های تبدیل آرد به نان بود که حاکمیت جدا از آمار‌های موجود، از ریز داده‌ها، نیاز‌ها و اطلاعات زنجیره گندم، آرد و نان مطلع شود.وی افزود: گام دوم این طرح، هوشمند‌سازی تخصیص آرد یارانه‌ای به نانوایان و متناسب‌سازی اختصاص آرد بر اساس عملکرد نانوایی بود که بر اساس داده‌ها انجام گرفت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه گام سوم این طرح از امروز آغاز می‌شود، گفت: مردمی‌سازی نظارت بر اجرای این طرح سومین گام است که مردم می‌توانند نظرات، نکات مثبت و منفی و تجربیات خود را از طریق سامانه نظر بیان کنند و این یارگیری اجتماعی میلیونی پشتوانه محکمی برای ادامه این طرح خواهد بود.وی تأکید کرد: با کمک مردم گام‌های دیگر این طرح ملی نیز در آینده انجام شده و اصلاحات لازم این زنجیره تکمیل خواهد شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی به دستاورد‌های دیگر این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: تا پایان امسال حدود یک و نیم تن در مصرف آرد صرفه‌جویی رقم خواهد شد که معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان کاهش هزینه آرد و نان کشور است.وی افزود: بر اساس آمارها، مصرف آرد کشور در سال ۹۸ برابر با ۸.۱ میلیون تن بوده و اگر این طرح اجرا نمی‌شد تا پایان سال ۱۴۰۲مصرف آرد کشور باید حدود ۹ میلیون تن می‌شد اما با اجرای این روش، مصرف آرد به سال 98 بازگشت.

 

برش

بزرگ‌ترین سامانه اشتراک‌گذاری تجربه خرید نان رونمایی شد
آیین ارائه دستاوردهای طرح ملی هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان و رونمایی از بزرگ‌ترین سامانه اشتراک‌گذاری تجربه خرید با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. در این سامانه می‌توان با انتخاب نانوایی مورد نظر در موقعیت مکانی مورد نظر خودتان، مشخصات نانوایی و لیست سوابق خرید ۳٠ روز گذشته خود و جزئیات هر خرید را در قالب صورتحساب الکترونیکی مشاهده کرد. همچنین امکان نظرسنجی بعد از هر خرید برای شهروندان فراهم است و می‌توانند نظرات مثبت و منفی خرید خود را در قالب نقاط قوت و ضعف ثبت کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی