صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

دومین جشنواره آموزشگاه‌های سینمایی در ایستگاه پایانی

محمد خزاعی: منتظر فیلم‌های سال بعدمان باشید

آیین اختتامیه دومین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی با معرفی برگزیدگان این رویداد شامگاه جمعه سوم آذر‌ماه ۱۴۰۲ در ایوان شمس برگزار شد. در این مراسم محمد خزاعی با دفاع از عملکرد سازمان سینمایی در احیای گیشه، از رونمایی خروجی سیاستگذاری‌های این سازمان در حوزه تولید در سال آینده گفت. اکبر عبدی نیز با گلایه ضمنی چند‌باره‌اش از فیلم‌های کمدی همچون «فسیل» از هنرجویان جوان خواست روی فیلمنامه تمرکز کنند. هوشنگ توکلی هم درخواست کرد فیلمسازان جوان از کپی‌کاری پرهیز کنند.
 
اکبرعبدی: بر فیلمنامه تأکید کنید زیرا به فرهنگ مردم وصل است
مراسم با سخنرانی مهدی شفیعی، دبیر جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی آغاز شد و وی با همدردی  با از مردم مظلوم فلسطین گفت:«با همه جان و جهان به سوگ کودکانی معصوم می‌نشینیم که عطر معصومیت‌شان جهان را پر می‌کند. شما را روزی که ماه منجی بر درختان زیتون بتابد یاد خواهیم کرد.»
پس از معرفی برگزیدگان بخش عکس و فیلمنامه، اکبرعبدی از هنرجویان جوان درخواست کرد روی فیلمنامه تمرکز کنند چراکه به فرهنگ مردم متصل است. عبدی که برای اهدای جوایز بخش فیلمنامه روی سن آمده بود، گفت:«باید بگویم فیلمنامه اساس و ریشه یک کار نمایشی است؛ چه تئاتر، چه فیلم سینمایی و... . سینمای ما به دلیل ضعف فیلمنامه به این مرحله رسیده است، از «فسیل» و غیر فسیل بگیرید تا... . می‌گویند اگر فلان فیلم، فیلم بدی است چرا اینقدر فروخته است؟! می‌گویم می‌شود یک کلیپ را هم گذاشت و بسیار بازدید داشته باشد. روی سناریو و قصه تأکید داشته باشید چون این موضوع به فرهنگ و سلیقه مردم وصل است.»

محمد خزاعی: منتظر فیلم‌های سال بعدمان باشید
محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی از آرزویش برای رکوردشکنی فیلم‌های فرهنگی و اجتماعی در گیشه گفت. خزاعی با بیان اینکه سیاست تولیدی سازمان سینمایی در محصولات بنیاد سینمایی فارابی و برخی از آثار مشارکتی قابل مشاهده است، گفت: «اهتمام ما احیای سینمای فرهنگی-ملی و اسلامی است و به‌عنوان رئیس سازمان سینمایی آرزو و دغدغه‌ام این است که سینمای فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس ما همپای آثار کمدی با استقبال گسترده مردم و خانواده‌ها مواجه شود. خوشبختانه در تعدادی از آثار سینمای کودک و نوجوان و چند اثر اجتماعی این نشانه‌های امیدبخش را شاهد بوده‌ایم.»
او در ادامه به بحران‌ سینما بعد از دوران کرونا اشاره کرد و با تأکید بر اینکه «ما وارث کرونا و جریان‌های سیاسی بودیم»، از وضعیت پیچیده سینما و فضای اجتماعی در سال گذشته گفت و عنوان کرد:«خروجی سیاستگذاری‌های سازمان سینمایی در حوزه تولید در آثار تولیدی پیش‌رو سال آینده رونمایی خواهد شد.»
به گفته خزاعی احیای اقتصاد سینما، ایجاد اعتماد برای سرمایه‌گذاری و تولید در بخش‌های خصوصی و دولتی در این حوزه و ایجاد اشتغال نسبی در متن بحران اقتصادی سینما از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان سینمایی در گام نخست بوده است.
رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به وقایع اخیر غزه از مشهود بودن رد پای لابی صهیونیسم در سینما گفت و در پایان افزود:«در کشورهایی که ادعای آزادی بیان دارند به پاس دفاع از مظلومان غزه بازیگران را اخراج کردند. اگر این فضا در ایران اتفاق می‌افتاد، می‌دیدید چه ماجراهایی پیش می‌آمد!»

هوشنگ توکلی: با این کپی‌کاری‌ها به جایی نخواهیم رسید
پس از تجلیل بخش غزه در بخش تجلیل از برگزیدگان فیلم کوتاه، هوشنگ توکلی خطاب به هنرجویان گفت: «آموزش هنر اصولاً از راه تقلید صورت می‌گیرد اما محتوا چه؟ در این جشنواره سه فیلم کپی شده از فیلم اصغر فرهادی دیدم که خودش هم از یک کارگردان ایتالیایی کپی کرده بود اما اگر این راه را ادامه بدهیم به جایی نخواهیم رسید.»
در بخش پایانی این مراسم جهانگیر الماسی که برای تقدیر از برگزیدگان بخش بازیگری روی صحنه آمده بود، با اشاره به وقایع اخیر غزه گفت:«همه ما امروز یک وظیفه انسانی داریم. تصویری که دارد از انسان زمان ما در تاریخ ثبت می‌شود تصویر ما نیست. انسان زمان ما اینقدر ددمنش، کثیف و چرک نیست. یادمان باشد اگر دوستدار حریم الهی هستیم و انسان را دوست داریم برای امتداد حیات انسانی تبلیغ کنیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی