صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

با افزایش ۶۵ درصدی بارندگی

کشت پاییزه مازندران رونق می‌گیرد

ساری- میانگین بارش ۲ ماهه سال زراعی جدید (مهر و آبان) در استان مازندران با افزایش 7 درصدی به حدود ۱۶۲ میلیمتر رسیده و نسبت به مدت مشابه سال قبل (۹۸ میلیمتر) ۶۵ درصد افزایش داشته است. با افزایش بارندگی‌ها، کشت پاییزه استان جانی دوباره گرفته و امید به برکت و سرسبزی را در دل کشاورزان و باغداران زنده‌تر کرده است.
گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد سال آبی ۲ماهه گذشته (مهر و آبان) شرایط بهتری نسبت به سال گذشته داشته است. طبق آمار، میانگین بارش آبان سال ۱۴۰۲ استان مازندران ۶۷ میلیمتر بود که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت (۸۲ میلیمتر) حدود ۱۹درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵۱ میلیمتر بوده، ۴,۳۱ درصد افزایش داشته است. همچنین به استناد آمار در مهر ماه امسال به عنوان نخستین ماه سال آبی جاری، میانگین بارش ۹۶ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۷۰ میلیمتر بوده، حدود ۳۷ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۸ میلیمتر بوده، ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

 بارندگی و امنیت غذایی
به گزارش ایرنا، از آنجا که بارندگی به‌موقع مبنای کشت و کار محصولات پاییزه بخصوص در زمین‌های دیمزاری استان مازندران است، طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی در حال حاضر به دلیل بارندگی‌های 2 ماهه پاییزی وضعیت کشت و سبز شدن محصولات کلزا، گندم، علوفه و جو مطلوب و رضایتبخش است.
 مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریباً کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره‌سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد، اثرگذاری خواهد کرد.
کلزا، گندم، جو و علوفه به عنوان مهم‌ترین محصولات کشاورزی پاییزه استان مازندران است، طبق برنامه پیش‌بینی شده امسال ۱۵هزار هکتار کلزاکاری، حدود ۶۰ هزار هکتار گندم و حدود ۸۰هزار هکتار نیز زیر کشت انواع علوفه از جمله جو، گیاهان علوفه‌ای، صیفی و سبزیجات رفته است.
«محمدعلی ملکی» رئیس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران گفت که بر اساس خروجی‌های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور، پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران طی آبان ماه تا نیمه بهمن امسال نشان می‌دهد که میانگین بارش از نیمه آذر تا بهمن امسال در محدوده نرمال تا بیش از نرمال و از نیمه بهمن تا نیمه اسفند ۱۴۰۲ در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی