رقابت شانه به شانه بخش آب و فاضلاب با شاخص‌های بین‌المللی

اختصاص ۱۰ درصد تعرفه قانونی آب و فاضلاب برای اجرای طرح‌های آب و فاضلاب شهرها و روستاها؛ بستری مهم برای افزایش سطح پوشش آب و فاضلاب درجای جای کشور.
درحال حاضر ۵۴.۴ درصد ازجمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند. هرچند که در بخش روستایی میزان جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه فاضلاب رقم ناچیزی است.
به عبارتی ۳۷ میلیون نفر ازجمعیت شهری کشورتحت پوشش شبکه فاضلاب قراردارند که ۲۶۴ مدول درشهرها و ۴۹ مدول تصفیه‌خانه در روستاها است.
علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفته است که اجرای طرح‌های فاضلاب شهری و روستایی ازمهم‌ترین مطالبات مردم است و زندگی امروزی بدون وجود شبکه وانتقال و تصفیه‌‌خانه‌های مدرن فاضلاب امکان‌پذیر نیست و افزوده که برای اجرای این نوع طرح‌ها، اعتبارات مختلفی از ردیف‌های عمومی، متفرقه وتسهیلات ماده 56 و انواع و اقسام اعتبارات به کار گرفته می‌شود تا بتوان این طرح‌ها را اجرایی کرد.
گزارش‌ها نشان می‌دهند که دردولت سیزدهم تعداد زیادی ازاین طرح‌ها یا شروع شده‌اند و یا در مرحله تکمیل قرار دارند و در تبصره 3 ماده واحده قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهری برای توسعه طرح‌های فاضلاب کشور مصوب سال 1377 این قانون وجود دارد.
برای دانستن مختصات بخش فاضلاب کشور بد نیست مروری بر برخی ازآمارها بیندازیم. درحال حاضر۲۵۲ تصفیه‌‌خانه فاضلاب در ایران در مدار بهره‌برداری قرار دارند که این تعداد دراوایل ایجاد شرکت‌های آب و فاضلاب تنها ۱۵ تصفیه‌خانه بود. درعین حال، ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در مدار بهره‌برداری افزون بر ۵.۷ mcm/d (میلیون مترمکعب در روز) است.
براین مقدار باید تعداد 87 تصفیه‌خانه‌ فاضلاب در حال احداث را نیز افزود که ظرفیت آنها یک میلیون و ۷۳۹ هزار متر مکعب در روز است.
ازآبرسانی پایداروتوسعه شبکه آب و فاضلاب به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزارت نیرو در دولت سیزدهم یاد می‌شود.
در دولت سیزدهم در بخش آب و فاضلاب ۲۳ تصفیه‌خانه فاضلاب در مرحله بهره‌برداری بوده که بهره‌برداری از این طرح‌ها جمعیت برخوردار از شبکه فاضلاب را به ۴۰ میلیون نفر خواهد رساند.
این طرح‌ها سه میلیون و ۲۸۷ هزار نفر از جمعیت شهری و روستایی را تحت پوشش قرار می‌دهد. از قرار معلوم،11 پروژه آبرسانی و تصفیه‌خانه آب امسال به بهره‌برداری می‌رسد که دو میلیون و ۱۶۸ هزار نفر با ظرفیت ۵ هزار و ۲۰ لیتر بر ثانیه تأمین آب می‌کند. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۸ پروژه در دو بخش تأمین آب و تصفیه آب اجرایی شده که ۱۸ هزار و ۴۷ لیتر برثانیه با اعتباری معادل ۸۶ هزار میلیارد تومان اجرایی شده است. درکنار آن، دولت سیزدهم درمرحله اول، اجرای طرح آبرسانی در ۱۰ هزار روستا را آغاز کرده که سه هزار روستا توسط شرکت آب و فاضلاب و هفت هزار روستا توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در کشور آغاز شده و اکنون ۴۳ درصد پیشرفت دارد.
این اقدام در راستای جهاد آبرسانی در سطح کشور آغاز شده، هر چند که دولت در نظر دارد در مرحله دوم، آبرسانی ۱۰ هزار روستای دیگر را زیر پوشش ببرد که برای اجرای این ۲ مرحله ۱۲۱ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود.
تلاش برای توسعه زیرساخت‌های صنعت آب در دوسال گذشته یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم بوده که در وزارت نیرو گام‌های مهمی برای تحقق این امر برداشته شده است.
سخنگوی صنعت آب گفته است که وزارت نیرو تاکنون ۱۹ هزار میلیارد تومان طرح‌های اضطراری تأمین آب برای شهرهای مختلف انجام داده است که این طرح‌ها برای شهرهای مختلف و با نیازهای آبی مختلف انجام شده و به این منظور ۸۳۳ طرح در ۳۱ استان تدوین و اجرایی شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی