صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

دیگه‌چه‌خبر؟

بی‌بی‌سی هم از اقدام اسرائیل در حیرت ماند
 خبر اول اینکه، حملات جنایت‌بار ارتش رژیم‌صهیونیستی به جنوب لبنان که منجر به شهادت دو خبرنگار شبکه المیادین شد، حیرت بی‌بی‌سی فارسی را هم در پی داشت. نفیسه کوهنورد، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی به جنوب لبنان وقتی از فاجعه شهر طیرحرفا گزارش می‌داد، با انتقاد از اقدام این رژیم گفت:«همه اینجا بهت‌زده هستند. خانواده رسانه‌ای، هم سوگوارند و هم متحیر از اینکه در مدت کمی سه خبرنگار لبنانی جان خود را در حین گزارش در مورد وقایع مرز لبنان و اسرائیل از دست داده‌اند. قبلاً هم فیلمبردار رویترز که لبنانی بود با بمباران نیروهای اسرائیلی کشته شد.» کوهنورد در ادامه گزارش خود عنوان کرد:«این‌بار تمام شواهد نشان می‌دهد که این حمله به احتمال خیلی زیاد از سوی پهپادهای اسرائیل انجام شده است. مشکل اینجاست جایی که خبرنگاران ایستاده بودند، بارها در چند هفته گذشته از سوی رسانه‌ها به‌عنوان نقطه‌ای که از آنجا پخش زنده انجام می‌شد استفاده شده است. حتی شبکه‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی هم از آنجا استفاده می‌کردند.» او با اشاره به اینکه این نقطه دو‌ونیم کیلومتر بیشتر با مرز اسرائیل فاصله دارد، گفت:«این فاصله آن‌قدر نیست که بشود تصویر سربازان اسرائیلی را دید و گفت اسرائیلی‌ها به همین دلیل روی این موضوع حساس هستند. آخرین پخش زنده این خبرنگار، مرز اسرائیل را نشان می‌دهد و این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا تصویربرداری از این منطقه حساسیت‌برانگیز است، آن‌قدر که اسرائیل بخواهد چنین کاری انجام دهد؟» کوهنورد که نمی‌توانست نگرانی خود را از این حادثه پنهان کند، گفت:«خبرنگاران با لباس خبرنگاری در آن محل حضور داشتند و علامت رسانه روی لباس‌ها، کلاه‌ها و ماشین‌ها نوشته شده بود، اما با این اتفاق شرایطی ایجاد شده است که دیگر نمی‌دانیم چه چیزی می‌تواند ما را در مرز لبنان حفاظت کند. وقتی جلوی دوربین قرار می‌گیریم از آسمان و از همه طرف نشانه‌های خبرنگاری به خوبی دیده می‌شود. چطور این گروه خبری هدف حمله قرار گرفته است؟ هفته قبل هم خبرنگار شبکه الجدید لبنان در شهر یارون هدف دو خمپاره قرار گرفت که به طرز معجزه‌آسایی در پخش زنده جان سالم به در برد.»

ادعای امریکا در خصوص ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه
 خبر دیگر اینکه، باوجود تأکید همیشگی ایران بر بی‌طرفی خود در جنگ اوکراین، مقامات امریکایی همچنان کشورمان را به ارسال کمک‌های نظامی به روسیه متهم می‌کنند. «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا در جدیدترین ادعاهای خود به سفر اخیر سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه به تهران واکنش نشان داد و گفت: ایران «پهپاد و بمب هدایت شونده و مهمات توپخانه» برای روسیه تأمین می‌کند و ممکن است از این هم فراتر برود. بنابراین ما نگرانیم که ایران، دادن موشک بالستیک به روسیه را برای استفاده در اوکراین، مد‌نظر قرار داده باشد. به ادعای کربی «درعوض این حمایت، روسیه به تهران پیشنهاد همکاری دفاعی بی‌سابقه‌ای را داده که شامل موشک و فناوری الکترونیک و دفاع هوایی می‌شود.» او همچنین مدعی شد که گروه خصوصی نظامی واگنر به دستور دولت روسیه در حال آماده شدن برای ارائه توانمندی‌های دفاع هوایی به حزب‌الله لبنان یا ایران است. ادعاهای کربی درباره کمک‌های تسلیحاتی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین در حالی مطرح می‌شود که ایران بارها آن را رد کرده و گفته است، همکاری‌های نظامی دو کشور در چهارچوب روابط دفاعی آنها قرار داشته و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد. روسیه نیز تأکید کرده است، برخلاف اوکراین که در جنگ با روسیه به تسلیحات متحدان غربی خود متکی است، مسکو در این جنگ از تسلیحات ساخت داخل استفاده می‌کند.

مطالبه‌گری یک طرفه آژانس از ایران
 دست آخر اینکه، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز هم نسبت به روند اجرای توافق آژانس با ایران در چهارچوب بیانیه سال گذشته ابراز نارضایتی کرد. «رافائل گروسی» طی سخنانی در نخستین روز از برگزاری دور جدید نشست شورای حکام آژانس در وین مدعی شد که ایران باید توضیحات فنی معتبری را برای حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه کند و آژانس را از مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع کند.  دو مکان ادعایی مورد اشاره مدیر کل آژانس ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که در سال‌های اخیر با هدف امنیتی‌سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار داده بود. این در حالی است که ایران اسفند ماه سال گذشته در جریان سفر دو روزه «گروسی» به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان موافقت کرد. در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفت‌و‌گوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفت‌و‌گو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است. اما پاسخ متقابلی که ایران در ازای این همکاری دریافت کرد، صدور بیانیه‌های تند تروئیکای اروپایی بود که در واکنش به این موضعگیری‌های ادعایی، اقدام به اخراج شماری از بازرسان آژانس کرد که تبعه این سه کشور به شمار می‌رفتند. بنابراین مدیر کل آژانس درحالی بار دیگر نسبت به تعامل جاری میان ایران و آژانس ابراز نارضایتی کرده که انتظار می‌رود جمهوری اسلامی به طور یک‌طرفه به همه تعهدات هسته‌ای خود پاسخ دهد، بی‌آنکه کمترین مابه‌ازایی از طرف مقابل دریافت نماید.

جستجو
آرشیو تاریخی