صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

هدف اصلی حماس تحقق یافت

سید رضا صدرالحسینی
کارشناس مسائل خاورمیانه

مقاومت فلسطین بعد از عملیات طوفان الاقصی، با توجه به دستیابی به اصلی‌ترین هدف عملیات یعنی هویت‌بخشی مجدد به موضوع فلسطین و بازیابی آن در افکار عمومی جهان، بحث وقفه بشردوستانه را مطرح کرد، اما رژیم صهیونیستی با توجه به شکست سنگین و ترمیم‌ناپذیری که متحمل شد، این وقفه بشردوستانه را پذیرفت و آن را به شرایطی دور از واقع مانند نابودی مهم‌ترین جریان مقاومت فلسطین یعنی حماس، آزادی تمام اسرای خودش، کوچاندن مردم غزه از سرزمین مادری و شروطی غیرقابل پذیرش و غیرقابل دستیابی، منوط کرد.
بنابراین می‌توانیم بگوییم موضوع وقفه بشردوستانه در طول 40 روز گذشته، یعنی از هفته بعد از شروع عملیات طوفان الاقصی، در هر لحظه و زمانی که اتفاق می‌افتاد، به نفع مقاومت منطقه و بویژه مقاومت فلسطین محسوب می‌شد.
این نکته نباید فراموش شود که در این مقطع هم این مقاومت فلسطین است که اراده خود درباره وقفه بشردوستانه را به رژیم صهیونیستی تحمیل کرده است؛ در واقع اراده مصمم و حمایت شجاعانه مردم غزه و سلاح مقاومت فلسطین بود که توانست بر همه توانمندی‌ها و امکانات سیاسی، رسانه‌ای و اقتصادی رژیم صهیونیستی که مورد حمایت مستقیم نظام سلطه و ناتو قرار داشت، برتری یابد و اراده خود را بر اراده رژیم صهیونیستی تحمیل کند. بنابراین نفس این وقفه بشردوستانه هم یک موفقیت و پیروزی است و ماهیت آن به مفهوم ضربه فنی شدن رژیم صهیونیستی در زمین فلسطین بود.
با این حال قبل از بحث در مورد تمدید وقفه بشردوستانه بهتر است به موضوع عدم تعهد رژیم صهیونیستی به معاهدات بین‌المللی توجه داشته باشیم.
در واقع رژیم صهیونیستی برای حل موقت مشکلات عدیده خود این وقفه بشردوستانه را پذیرفته؛ بنابراین از یک سو، امکان زیرپاگذاشتن این توافق از سوی دولت صهیونیستی که بی‌تعهدی آن به جهان ثابت شده است، وجود دارد و بر همین اساس، مقاومت فلسطین و محور مقاومت تأکید کرده‌اند، در آمادگی کامل به سر می‌برند و انگشت خود را روی ماشه قرار داده‌اند.
از سوی دیگر، این آمادگی مقاومت که قطعاً بیش از گذشته خواهد بود، می‌تواند این چشم‌انداز و دورنما را برای ما فراهم کند که رژیم صهیونیستی از ترس وارد شدن ضربات هولناک دیگری، درخواست تمدید این وقفه بشردوستانه را مجدداً داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی