صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

بن گویر: توافق تبادل اسرا با حماس اشتباه تاریخی است

بنا بر گزارش‌ها نشست کابینه جنگ رژیم صهیونیستی که با هدف بررسی طرح وقفه بشردوستانه برگزار شد، نشستی چالشی بود که بیش از همه بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی باعث جنجال در آن شد. او دیروز بعد از این نشست نیز اعلام کرد، توافق میان این رژیم و حماس درباره تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس یک اشتباه تاریخی و تسلیم شدن در برابر دیکته‌های رهبر حماس در نوار غزه است. به گزارش روسیا الیوم، «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی این رژیم در نخستین واکنش به توافقی که کابینه رژیم صهیونیستی دیروز با آن موافقت کرد، گفت: «این توافق خطرناک و یک اشتباه تاریخی است. طرحی که تعدادی از کودکان و زنان را در غزه رها می‌کند از نظر او اخلاقی نیست و آنقدر غیرمنطقی و دور از ذهن است که نمی‌توان به آن دست یافت!»
وی افزود: «طرح کلی این توافق خطرناک است. اسرائیل دوباره اسیر این مفهوم شده و اشتباهات گذشته را تکرار می‌کند و دیکته‌های «یحیی سنوار»، رهبر دفتر سیاسی حماس در نوار غزه را می‌پذیرد.» وی در حالی این سخنان را بیان داشت که در جلسه سه‌شنبه شب، همه وزیران کابینه رژیم صهیونیستی از جمله وزیر دارایی آن و دیگر وزیران حزب «صهیونیسم مذهبی» علیرغم مخالفت قبلی به توافق تبادل اسرا رأی مثبت دادند و تنها سه وزیر عضو حزب «قدرت یهود» به رهبری بن گویر به‌آن رأی منفی دادند. اما او کیست؟ ایتامار بن غفیر یا به نقل از برخی رسانه‌ها ایتامار بن گویر، وکیل و سیاستمداری 47 ساله است که از سال 2019 رهبری حزب راست افراطی «قدرت یهودی» (Otzma Yehudit) را برعهده داشت و پس از انتخابات سال گذشته در کابینه نتانیاهو به عنوان وزیر امنیت داخلی سوگند یاد کرد و کنترل بخش پلیس مرزی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی را به دست گرفت. بن گویر که یک شهرک‌نشین در کریات اربا، یکی از رادیکال‌ترین شهر‌ها در کرانه باختری اشغالی است (که همه آنها طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند)، به اتهام تحریک به نژادپرستی، تخریب اموال و حمایت از یک سازمان تروریستی (گروه غیرقانونی کاخ میر کاهانه، که او در ۱۶ سالگی به آن پیوست) محکوم شده است.
در سال 1995، در اوج قرارداد صلح اسلو، زمانی که بن‌گویر 19 ساله بود، تزئینات کاپوت اتومبیل اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت را به دوربین‌های تلویزیونی نشان داد و اعلام کرد: «به ماشین او رسیدیم. به خود او نیز خواهیم رسید.» چند هفته بعد، رابین در یک گردهمایی در حمایت از توافق صلح و خروج برنامه‌ریزی‌شده از خاک فلسطین توسط یک اسرائیلی ملی‌گرا ترور شد. بن گویر همچنین به دلیل نمایش تصویر باروخ گلدشتاین، اسرائیلی امریکایی که 29 نمازگزار فلسطینی را در هبرون در سال 1994 قتل عام کرد، بدنام بود.
او از زمانی که کرسی کنست را به دست آورد، به روی خدمه یک پارکینگ اسرائیلی اسلحه کشید که در مورد آن توسط پلیس بازجویی شد. نوامبر گذشته هم همراه با گروهی از شهرک‌نشینان که لاستیک‌های خودرو فلسطینی‌ها را پنچر کرده بودند و قصد یورش به خانه یکی از آنها را داشتند، به محله شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی رفت. او در ماه ژوئن، وارد محوطه مسجد الاقصی شد.
جستجو
آرشیو تاریخی