صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و پنج - ۰۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و پنج - ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

دیگه‌چه‌خبر؟

 دروغ بزرگ برای حاشیه سازی
 خبر اول اینکه، درحالی که دولت سیزدهم بارها اعلام کرده است که آغوشش برای هر انتقادی باز است، اما روزنامه اصلاح‌طلب «جهان صنعت» کار انتقاد از دولت را به مرحله ابتذال کشاند. پس از نظارت ستادی دوشنبه گذشته آیت‌الله رئیسی از وزارت نفت که با حضور وزیر و همه معاونان و مدیران این وزارتخانه همراه بود، روزنامه جهان صنعت مدعی شد که در این بازدید وزیر نفت حضور نداشته است! این خبرسازی و جعل واقعیت، به این دلیل بود که این روزنامه قصد داشت مثلاً خود را در زمره منتقدان جدی بیاورد و بنویسد که ببینید! این هم عاقبت دولت یکدست که پر از اختلاف است! هرچند اختلاف وزیر نفت با دولت، به نوبه خود یک دروغ بزرگ بود، اما اینکه برای اثبات این دروغ، یک دروغ بزرگ‌تر ساخته شود، هنری است که فقط از برخی جریان‌ها برمی‌آید، همان جریان‌هایی که سعی دارند با کلیدواژه حاکمیت یکدست، رویگردانی مردم از خودشان را توجیه کنند.

پیوستن سران طوایف کرمان به پویش
«نه به سلاح غیرمجاز»
 خبر دیگر اینکه، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بم از تحویل ۷۳ قبضه سلاح جنگی در این شهرستان توسط سران طوایف و متنفذین محلی به دستگاه‌های امنیتی خبر داد. به گزارش فارس، بهنام جعفری‌زاده در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: در راستای پویش مردمی «نه به سلاح غیرمجاز»، طی دو روز تعداد ۷۳ قبضه سلاح جنگی شامل آرپی‌جی، کلاشنیکف و کلت کمری تحویل اداره اطلاعات شهرستان بم شده است. این مقام قضایی به انعقاد میثاق‌نامه عدالت و امنیت پایدار که از سوی دستگاه قضایی استان و با همکاری سران طوایف، ریش‌سفیدان و متنفذین محلی اجرایی شده است، اشاره کرد و افزود: این طرح ابتکاری از چندین سال قبل در دادگستری‌های استان و شهرستان‌ها آغاز شده و اثرات خوبی در جهت ایجاد امنیت پایدار در منطقه داشته است. دادستان بم در پایان ضمن تشکر از مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات استان کرمان، به نقش مردم در پیشگیری از وقوع جرایم نیز اشاره کرد و گفت: مشارکت فعال مردم در موضوعات مختلف اجتماعی می‌تواند نقش برجسته‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

سامانه موشکی مهران
چالشی برای جنگنده های صهیونیستی
 دست آخر اینکه،  وبگاه «آرمی ریکاگنیشن» در مطلبی نوشت که ایران روز یکشنبه در نمایشگاه هوافضا از مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرفته دفاعی رونمایی کرد. در این میان موشک هایپرسونیک «فتاح-2» و سامانه پدافند متحرک تا حدودی مرموز «مهران» خودنمایی ‌کردند که نقطه‌ای مهم در توان دفاعی ایران است. به گزارش فارس به نقل از این سایت تحلیل نظامی، در حالی‌ که جزئیات کمی درباره موشک مهران منتشر شده است، این سامانه موشکی دوربرد زمین به هوا با ظرفیت حمل چهار موشک است. برد اعلام‌شده 320 کیلومتری این موشک از پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به سامانه «باور-373» نشان دارد. باور-373 قادر به درگیرشدن با هواپیماهای پیشرفته غربی بوده و از سامانه «اس-300» روسی قوی‌تر است.
علیرغم اطلاعات محدود موجود درمورد موشک مهران اعتقاد بر این است که این موشک دفاعی قوی برابر انواع تهدیدات هوایی است و به‌طور بالقوه قابلیت‌های شناسایی و درگیری پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهد. این سامانه می‌تواند چالش‌ اساسی برای جنگنده‌های «اف-۳۵آی» رژیم اسرائیل در منطقه ایجاد کند. فقط ۴ کشور جهان از جمله ایران فناوری تسلیحات هایپرسونیک را در اختیار دارند. علاوه‌بر «مهران»، برنامه‌های ایران برای نوسازی پدافند هوایی خود شامل معرفی رادارهای جدید نظارت هوایی، سامانه‌های موشکی زمین به هوا، ارتباطات و سامانه‌های شناسایی است. ایران همچنین مجموعه متنوعی از سایر موشک‌های سطح به هوا (سام) ازجمله سامانه‌های قدیمی «هاوک» ساخت امریکا و سامانه‌های ساخت روسیه و چین را در اختیار دارد. فتاح -۲، موشکی با قابلیت گلاید است که در دسته تسلیحات هایپرسونیک طبقه‌بندی می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی