صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۹

اخبار

پهلوگیری کشتی ۶۳ هزار تنی گندم در بندر امام(ره)
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان از پهلوگیری یک کشتی حامل بیش از ۶۳ هزار تن گندم در بندر امام خمینی(ره) خبر داد.
امید جهان‌نژادیان در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: یک فروند کشتی اقیانوس‌پیما حامل بیش از ۶۳ هزار تن گندم در پایانه تخصصی اسکله ۱۸ بندر امام خمینی(ره) پهلو گرفت.
وی افزود: محموله این کشتی اکنون در حال تخلیه در اسکله تخصصی غلات بندر امام(ره) است و پس از آن به مناطق مورد نظر حمل خواهد شد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: این محموله‌ توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران وابسته به وزارت جهاد کشاورزی از کشور روسیه خریداری شده و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این محصول به استان‌هایی که به گندم کیفی نیازمند هستند، حمل می‌‌شود.
جهان‌نژادیان عنوان کرد: واردات غلات مورد نیاز کشور با هدف تأمین پایدار این کالای اساسی و بالا بردن ضریب امنیت غذایی انجام می‌‌شود. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه روند واردات گندم به عنوان کالای اساسی بدون هیچ مشکلی در حال انجام است و همچنان تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

دستیابی ایران به رتبه ۱۳ جهان در تولیدات علمی کشاورزی
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد: تولیدات علمی ایران در بخش کشاورزی امسال از رتبه ۱۵ در سطح بین‌المللی به رتبه ۱۳ ارتقا یافته است.
سیدمجتبی خیام‌نکویی در مراسم پنجمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی درباره اهمیت تولیدات علمی در بخش کشاورزی افزود: انتظار از بخش کشاورزی این است که دانش‌بنیان شود و مهم‌ترین مؤلفه دانش‌بنیان شدن، افزایش تولیدات علمی و فناورانه است.
وی پایداری امنیت غذایی را مهم‌ترین هدف در بخش کشاورزی عنوان و اظهار کرد: مهم‌ترین مؤلفه امنیت غذایی این است که این بخش دانش‌بنیان شود و به افزایش بهره‌وری دست یابد.
خیام‌نکویی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۵ درصد تولیدات علمی کشور در بخش کشاورزی متعلق به مجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است، تصریح کرد: عمده این تولیدات، وارد عرصه‌های ترویجی می‌شود و نتیجه آن را در افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی می‌بینیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در همین حال گفت: اگر بخواهیم اتفاق بزرگی را در بخش کشاورزی رقم بزنیم، بدون استناد به پایه‌های علمی قوی و دستیابی به مرجعیت علمی امکان‌پذیر نخواهد بود.
خیام‌نکویی با اشاره به اینکه ایران هم‌اکنون دارای رتبه نخست تولیدات علمی در خاورمیانه است، تصریح کرد: برای دستیابی به جایگاه علمی ایران که در سند چشم‌انداز هدفگذاری شده است، باید سرعت تولیدات علمی از نظر کمی و کیفی افزایش یابد.
وی اضافه کرد: از نظر کیفی نیاز داریم تولیدات علمی و فناورانه کشور در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی نمایه‌سازی شود. رئیس سازمان تات در همین حال سهم تولیدات علمی دانشگاهی را در بخش کشاورزی کم دانست و گفت: انتظار داریم رشد تولیدات علمی و فناورانه دانشگاه‌ها در بخش کشاورزی افزایش پیدا کند و منجر به حل مشکلات اولویت‌دار این بخش شود.

جستجو
آرشیو تاریخی