صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۹

عرضه بیشترین میزان گوشت مرغ در مهر ماه از سال 99 تاکنون

طی مهرماه سال 1402 در قیاس با مهرماه 1401، بیش از 72 هزار تن گوشت مرغ عرضه شده است

واردات بیش از یک میلیون تن نهاده دامی تا آبان از ابتدای امسال تا اول آبان ماه بیش از یک میلیون تن نهاده دامی به وسیله ۱۵ فروند کشتی اقیانوس‌پیما از طریق بندر امام به کشور وارد شده است


قیمت مرغ در روزهای گذشته رو به افزایش بود به طوری که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ از حدود ۷۵ هزار تومان به حدود ۸۵ هزارتومان رسید، درحالی که به‌طور میانگین ماهانه 130 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های گوشتی در کشور در حال انجام است و با این مقدار جوجه‌ریزی نیاز بازار به‌طور کامل تأمین می‌شود.
رحمت‌الله نوروزی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به تازگی اعلام کرده بود میزان جوجه‌ریزی در کشور کاهش یافته و در هفته‌های آینده بازار با مشکل تأمین گوشت مرغ مواجه خواهد شد، اما محمد ابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر در امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اطمینان داد که جوجه‌ریزی به اندازه کافی انجام شده و در حوزه تأمین گوشت مرغ در آینده مشکلی وجود نخواهد داشت.
به نظر می‌رسد در شرایطی که بعضی از تولیدکنندگان درصدد افزایش قیمت مرغ به بهانه افزایش هزینه‌ها هستند، طرح چنین موضوعاتی می‌تواند بازار مرغ را با قیمت‌های کاذب مواجه کند درحالی که بر اساس آمارهای رسمی میزان تولید افزایش داشته است.


ادامه روند واردات نهاده‌های دامی به کشور
تأمین بموقع نهاده‌های دامی و جلوگیری از بازار سیاه این محصول یکی از وظایف دولت است تا بازار مرغ به دور از نوسان بماند.
در همین راستا نیز واردات نهاده‌های دامی مورد استفاده در خوراک دام و طیور همچنان مشمول اختصاص ارز یارانه‌ای قرار دارد و دولت هم بر بازار این محصولات نظارت دارد. بندر امام خمینی(ره) یکی از ورودی‌های اصلی نهاده دامی به کشور است به طوری که از ابتدای امسال تا اول آبان ماه بیش از یک میلیون تن نهاده دامی به وسیله ۱۵ فروند کشتی اقیانوس پیما از طریق این بندر به کشور وارد شده است.
این ۱۵ کشتی حامل بیش از یک میلیون تن نهاده دامی از جمله جو دامی، کنجاله سویا و ذرت دامی بوده‌اند که به منظور تأمین نیاز دامداران وارد شده‌اند. بر همین اساس نیز روند واردات نهاده‌های دامی به کشور ادامه دارد. طبق اعلام پشتیبانی امور دام خوزستان در خصوص آخرین وضعیت واردات نهاده‌های دامی از طریق بندر امام خمینی(ره)، در حال حاضر یک کشتی اقیانوس پیما حامل ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن نهاده دامی در لنگرگاه این مجتمع بندری در حال تخلیه و بارگیری است. این کشتی حامل کنجاله سویا به‌عنوان نهاده دامی است که از کشور برزیل خریداری و از طریق بندرامام وارد کشور شده است.
حمید بدوی مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان درباره ورود کنجاله سویا که یکی از نهاده‌های اصلی مورد نیاز تولیدکنندگان است، گفته است: این محصول توسط شرکت پشتیبانی امور دام به منظور حل مشکل تأمین نیاز دامداران کشور سفارش و خریداری شده است و روند واردات نیز با توجه به نیاز کشور به این نهاده‌ها ادامه خواهد داشت.
به گفته بدوی، در روزهای آینده نیز یک کشتی حامل ذرت وارد بندرامام خمینی(ره) خواهد شد. وی تأکید کرده است: امسال بخش مهمی از نهاده‌های دامی توسط شرکت‌های بخش خصوصی در بندر امام وارد کشور شده و بخش دیگر آن نیز توسط شرکت‌های دولتی به منظور کنترل شرایط و تأمین نیاز انجام شده است.

 

برش

افزایش عرضه گوشت طیور در مهرماه در قیاس با شهریورماه
میزان تولید انواع گوشت طیور در مهرماه سال جاری 213.304 تن بوده است که از این میزان سهم گوشت مرغ 201.190 تن بوده و این میزان معادل با بیش از 94 درصد از عرضه گوشت انواع طیور است. این در حالی است که از مهرماه سال قبل تا مهرماه امسال، رشد عرضه گوشت مرغ به میزان 35 درصد افزایش داشته است. همچنین طی مهرماه سال 1402 در قیاس با مهرماه 1401، 72.313 تن گوشت مرغ بیشتر عرضه شده است.
بر اساس آمارهای رسمی، طی دو ماهه شهریور و مهرماه سال جاری، 399 هزار تن گوشت مرغ عرضه شده است که نسبت به دو ماهه شهریور و مهر سال قبل، 44.7 درصد رشد را نشان می دهد. ضمن اینکه در دو ماهه شهریور و مهرماه سال گذشته، 275.769 تن گوشت مرغ عرضه شده بود که بیشترین میزان گوشت مرغ عرضه شده از سال 99 تاکنون محسوب می شود.
مقدار عرضه گوشت طیور در مهر ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای مرغ ۵۵ درصد، برای بوقلمون ۲۱ درصد و برای بلدرچین ۴۷ درصد افزایش، برای شترمرغ ۵۶ درصد کاهش و برای سایر انواع طیور ۸۰ درصد افزایش داشته است.
طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه بین ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار داخلی عرضه می‌شود و ظرفیت تولید تا سه میلیون تن هم وجود دارد که اگر از همه ظرفیت‌های تولید کشور استفاده شود، می‌توان صادرات انجام داد.

جستجو
آرشیو تاریخی