صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

«همراه با خاطره‌ها» روی صحنه «وحدت»
مجید انتظامی آهنگساز نام‌آشنای ایران از اجرای رویداد «همراه با خاطره‌ها» خبر داد. این برنامه 15 آذر ماه با همراهی ارکستر ملی ایران و رهبری انتظامی در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود. سمفونی حماسه خرمشهر، از کرخه تا راین، آژانس شیشه‌ای، بوی پیراهن یوسف، دیوانه‌ای از قفس پرید، آرزوی بزرگ، ترن، دوئل، شیخ بهایی و زال و سیمرغ (بچه‌های کوه آلپ) قطعات این اجرا هستند؛ این درحالی است که اجرای قطعه سمفونی خرمشهر به شکل کامل، برای نخستین‌بار صورت می‌گیرد.
 بزرگ‌ترین دلیل دروغ بودن یک ادعای پوچ
وحید یامین‌پور تصویری از مساجد و خیابان‌های غزه را بازنشر کرده با عنوان خیابان فاطمه الزهرا(س) و مدرسه علی بن ابی طالب(ع) که در شرح آن تصویر آمده: «قابل توجه برخی که می‌گویند اهل غزه ناصبی هستند این مساجد و خیابان‌ها به نام اهل بیت عصمت و طهارت می‌تواند بزرگ‌ترین دلیل دروغ بودن این ادعای پوچ باشد.»

ایران را از یاد نخواهیم برد، مرد بزرگ!
دکتر شفیعی‌کدکنی تصویری از خود و زنده‌یاد استاد محمدعلی اسلامی ندوشن منتشرکرده که مربوط به شب استاد دکتر محمدجعفر محجوب است و در شرح این تصویر متنی از این استاد بزرگ را آورده با عنوان «نام و شرف؛ چیزی فراتر از مرگ و زندگی.»
«اگرچه جان عزیز است و مرگ نادلخواه، با این حال چیزی فراتر از مرگ و زندگی هست، یعنی جست‌و‌جوی نوعی معنا در زندگی، و آن این است که «شرف» آلوده نشود. از میان مواهبی که به انسان بخشیده شده، «نام» بالاترین است، و نام عبارت از آن است که شخص آنچه را که «جوهر زندگی» می‌شناسد، در حفظ آن تا پای جان بایستد.» و در پایان نوشته است ایران را از یاد نخواهیم برد، مرد بزرگ!

یک روایت غیر رسمی از «شعر جنگ»
اسماعیل امینی از انتشار کتاب جدید کامیار عابدی خبر داده با عنوان «شعر جنگ» به روایت غیررسمی که اشاره دارد به (برگ‌هایی فراموش شده از تاریخ ادبیات ایران:1379-1359).دربخشی از کتاب آمده: «بی‌شک جنگ از شوم‌ترین پدیده‌های بشری است: ستیز دو گروه انسانی به‌هیچ‌وجه پسندیده نیست. به‌ویژه هنگامی که جان انسان‌های دیگر و بی‌گناه هم در معرض مخاطره جدی، اعم از کشتار و آسیب روحی و جسمی قرار می‌گیرد. البته گروهی که جنگ به آنها تحمیل می‌شود، با گروهی که آغازگر جنگ هستند، به لحاظ اخلاقی در موقعیت یکسان نیستند. با این همه صرف‌نظر از نفرت‌انگیز بودن جنگ، این پدیده در ادبیات و هنر بازتاب‌های گوناگونی داشته است. برای مثال در شعر کهن پارسی، شمار شاعرانی که با پادشاهان ممدوح خود در جنگ‌ها همراهی می‌کردند، اندک نیست...»

طنین «فردریک» در تئاتر شهر
 بهزاد عبدی آهنگساز ایرانی با انتشار یک تیزر در صفحه اینستاگرامش از کار جدیدش که در قالب یک موسیقی نمایش با عنوان «فردریک» است خبر داده و در شرح آن نوشته: «اینجا مرگ یک نمایش هرروزه است که باید هر شب روی صحنه اجرا بشه!» این نمایش به نویسندگی اریک امانوئل اشمیت با ترجمه شهلا حائری و به کارگردانی حمیدرضا نعیمی است که آهنگسازی آن برعهده بهزاد عبدی بوده با صدای شیدا منوچهری و یاشار احمدی. پیش فروش این نمایش آغاز شده و از 7 آذرماه در مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود.

چراغ راه دانایی و شرف
یدالله کابلی از پیشکسوتان هنر خوشنویسی، به بهانه سالروز درگذشت بهمن بوستان پژوهشگر موسیقی ایران، پستی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده با عنوان «ای فراق تو داغ دیرینه / یاد تو یادگار دیرینه» و در ادامه نوشته: «استاد بهمن بوستان بزرگی از خاندان عشق و مهر و زیبایی بود. تمام عمر در عرصه فرهنگ و هنر و ادب و در ترویج اخلاق و معرفت کوشید و شمع پرفروغ جمع بود و چراغ راه دانایی و شرف. بی‌هیچ تردیدی و به‌راستی برای انسان‌های رفیع القدر و بلند مرتبه‌ای چون استاد بهمن بوستان با اتصال به مبدأ معرفت و فتوت و میراثی پراعتبار و فطرتی پاک و نیاکانی نیک نفس و پاکدل که همه عمرشان سرشار از شرف بوده و سراسر زندگی‌شان لبریز از افتخار و عزت و بالندگی«مرگ» شان آغاز زندگی ابدی است.

جستجو
آرشیو تاریخی