صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

آموزشی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین همایش ملی «مرجعیت علمی»:
دولت سیزدهم درصدد کاهش
 فاصله تولید
علم و نوآوری است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: درحال‌حاضر ۸۱ هزار عضو هیأت علمی رسمی و پیمانی در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، دانشگاه‌های آزاد و پژوهشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی داریم که از این تعداد ۲۲۴۰نفر جزو ۲درصد دانشمندان برتر جهان و ۹۰۰ نفر جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان هستند. باید بررسی شود که چند درصد از آنان توانایی تبدیل‌شدن به مرجعیت علمی را دارند و چه درصدی از آنان نقش کمرنگی در مرجعیت علمی دارند.
به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی‌گل، در افتتاحیه نخستین همایش ملی «مرجعیت علمی» که دیروز با حضور دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دکتر پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیرعلوم و دکتر سیدسروش قاضی‌نوری، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برگزار شد، اعلام کرد: انتظار داریم این همایش بتواند به سؤالات اساسی ما در حوزه مرجعیت علمی پاسخ دهد.
زلفی‌گل، از تدوین و تصویب پژوهانه جامع خبر داد و گفت: این مصوبه در قانون هفتم توسعه آورده شده است. در پژوهانه جامع تمام فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، فناوری و نوآوری مورد توجه قرار گرفته است.
زلفی‌گل با انتقاد از دانشگاه‌هایی که سرآمدان علمی خود را معرفی نکرده‌اند، این حسادت را افت مدیریت دانست و گفت: برخی از اقدامات برای مرجعیت علمی هرچند هزینه ندارد ولی اثرات زیادی دارد، نمونه آن اقدام دانشگاه شهرکرد است که اسامی دانشجویان سرآمد خود را هر ترم روی بنر منتشر می‌کند.

ضرورت ارائه پیشنهادات برای سند جامع مرجعیت علمی
وزیرعلوم بااشاره به بازنگری نقشه جامع علمی کشور در سند جامع مرجعیت علمی گفت: افق سند مرجعیت علمی تا ۱۴۰۴ است و این سند و همچنین نقشه جامع علمی مورد بازنگری قرار گرفته‌اند و لازم است دست‌اندرکاران پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهند.
زلفی‌گل با اشاره به انتشار ۸۰ هزار سند علمی در سطح بین‌المللی افزود: درصد کمی از آن به زبان فارسی بوده است که در ISC نمایه‌سازی کردیم. درصورتی که درصدی از این اسناد علمی را به فناوری تبدیل کنیم، می‌توانیم خلق ثروت کنیم. این درحالی است که سطح تولید فناوری تا ۳ و ۴ است و در بالاتر از آن ناموفق هستیم یا کمتر موفقیت حاصل شده است.

سازمان‌ها نیازهایشان را
در سامانه «نان»
بارگذاری کنند
وی بااشاره به رتبه ۱۵ کشور در تولید علم و رتبه ۵۴ در نوآوری، اظهار کرد: در دو سالی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، گام‌هایی در زمینه کاهش فاصله تولید علم و نوآوری برداشتیم که نمونه آن راه‌اندازی سامانه «نان» (نظام ایده‌ها و نیازها) است و همه سازمان‌های دولتی و خصوصی باید نیازهای خود را در این سامانه بارگذاری کنند.
زلفی‌گل با تأکید بر ضرورت توجه دستگاه‌ها به این سامانه به ثبت ۱۲ نیاز از سوی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: از امسال هزار دانشجو رساله دکتری و ارشد خود را بر اساس سامانه نظام ایده‌ها و نیازها تعریف کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی