صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و سه - ۲۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و سه - ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

«ایران» از واکنش‌های منطقه‌ای به مداخلات امریکا در بحران غزه گزارش می‌دهد

واشنگتن در منگنه

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در جدیدترین موضع‌گیری خود پیرامون جنگ غزه که در گفت‌و‌گو با نشریه «فایننشال تایمز» مطرح کرد، به ایالات متحده هشدار داد اگر هر یک از نیروهای ایرانی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گیرند، پاسخ ایران سخت خواهد بود. «لوید آستین»، وزیر دفاع امریکا چند روز پیش ادعای حمله این کشور به مواضع ایران در عراق و سوریه را مطرح کرد و در همین ارتباط مدعی شد که مواضع سپاه پاسداران و گروه‌های هم‌پیمان ایران هدف حمله قرار گرفته است.
بنا به ادعای وزیر دفاع امریکا، این حملات شامل حمله به یک مرکز آموزشی و حمله دیگر به یک خانه امن در نزدیکی شهرهای ابوکمال و المیادین در سوریه بوده است. امیرعبداللهیان اما در توضیح حمله ادعایی پنتاگون به مواضع ایران در سوریه با بیان اینکه ما هیچ گروه نیابتی در سوریه وعراق نداریم اینها گروه‌هایی هستند که خود تصمیم می‌گیرند و خود اقدام می‌کنند، گفت: «یکی از مراکز تحت حمله قرار‌گرفته توسط مشاوران نظامی ایران برای نبرد علیه تروریست‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در زمان حمله خالی از هرگونه نیرو یا منابعی بوده است.» او تأکید کرد «هیچ نیروی ایرانی‌ای مورد حمله قرار نگرفته است وگرنه پاسخ ایران به حمله امریکا سخت می‌بود.»
تجهیز نظامی صهیونیست ها
در پی آغاز جنگ حماس و اسرائیل و فعال شدن نقش ایالات متحده در حمایت از تل آویو که در تجهیز تسلیحاتی و حمایت دیپلماتیک از این رژیم بازتاب پیدا کرد، پایگاه‌ها و نیروهای نظامی امریکا در منطقه از جمله عراق و سوریه هدف حملات متعدد نظامی نیروهای مقاومت قرار گرفت. از جمله حمله‌ای که چندی پیش به پایگاه نظامیان امریکا در میدان گازی «کونیکو» در شمال شرق دیرالزور صورت گرفت و گروه مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را پذیرفت. اما با وجود این مقام‌های امریکایی مدعی شده‌اند ایران از نزدیک این رویدادها را کنترل می‌کند و در برخی موارد فعالانه این حملات را تسهیل و تحریک می‌کند. این در حالی است که به موازات تشدید حملات گروه‌های مقاومت علیه پایگاه‌های نظامی امریکا در منطقه، وزیر خارجه امریکا در سفرهای رفت و برگشت خود به کشورهای منطقه درصدد برآمد با به‌‌کارگیری دیپلماسی فعال با هدف کنترل تنش‌ و خودداری از درگیری ناخواسته با گروه‌های مقاومت منطقه ذیل استفاده از ظرفیت بازیگران اثرگذار به یک تفاهم مشترک با دولت‌های منطقه دست یابد. با این حال امریکا هم‌زمان تلاش کرد با ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به خاورمیانه از منظر نظامی مانور قدرت خود را افزایش دهد. چنانکه روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از
وزیر دفاع امریکا ادعا کرد که «امریکا در پاسخ به ادعای تشدید اخیر تنش‌ها از طرف ایران و نیروهای نیابتی‌اش در سراسر منطقه خاورمیانه گام‌هایی برای تقویت آرایش نیروها از‌جمله با استقرار تعداد بیشتری از آتشبارهای پاتریوت در سراسر این منطقه اتخاذ می‌کند.»این اقدام در حالی صورت گرفته است که به اعتقاد «جاناتان لرد»، مدیر برنامه امنیت خاورمیانه امریکا حملات واکنشی اخیر امریکا در منطقه تأثیر بازدارنده نداشته است.

تسری جنگ
در چنین شرایطی تسری و گسترش جنگ حماس و اسرائیل به منطقه روی گزاره تنش تهران – واشنگتن یا درگیری گروه‌های مسلح مقاومت و ایالات متحده امریکا تأکید دارد اما به نظر می‌رسد آنچه به تشدید این تنش دامن زده است، نادیده انگاری تأثیر اقدامات رژیم صهیونیستی در کشتار مردم بی‌دفاع غزه در ایجاد فضای ضد امریکایی و ضد اسرائیلی طی هفته‌های اخیر از سوی تصمیم گیرندگان امریکایی بوده است. رسانه امریکایی «سی‌ان‌ان» در گزارشی این واقعیت را مورد توجه قرار داد که براساس پیام‌های سفارتخانه‌های امریکا در کشورهای عربی، حمایت بی‌چون و چرای دولت «جو بایدن» از رژیم صهیونیستی خشم کم ‌سابقه‌ای را در میان کشورهای عربی برانگیخته ومحبوبیت امریکا را در میان یک نسل کامل از مردم در کشورهای عرب از میان برده است. واشنگتن تاکنون، حمایت تام و تمام خود را از اسرائیل تا تحقق کامل اهداف استراتژیک خود در جنگ جاری نشان داده و از میان بردن حماس را به مبنایی برای تصمیم‌گیری خود در صحنه میدانی، تبدیل و آن را به پیش شرط هر طرح مرتبط با آتش‌بس گره زده است. از این رو همه تلاش‌های دیپلماتیک در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی همچون تلاش نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل متحد برای جلوگیری از طرح آتش بس به عنوان یک ضرورت فوری از سوی ایالات متحده به بن‌بست رسیده است؛ رویکردی که به این معناست امریکا خواهان کشتار مردم فلسطینی توسط اسرائیل بوده اما حالا با پیامدهایی روبه رو شده که از جمله آنها هدف قرار گرفتن پایگاه‌های نظامی‌اش در عراق و سوریه بوده است؛ رویدادی که این گزاره را برای ناظران مطرح می‌سازد که روند بحران جنگ در غزه به سمت و سویی می‌رود که پایه‌های شبکه تحت مدیریت واشنگتن در منطقه در حال فروپاشی است و بعید است اگر امریکا از منظر جایگاهی که پیشتر برای خود متصور بود، همچنان به رویه مبتنی بر تنش ادامه دهد، بتواند در صورت تداوم رویکرد فعلی در خلال بحران جاری غزه دوام بیاورد. اما با افزودن شدن بر وخامت وضعیت پایگاه‌های نظامی امریکا در منطقه از سوی گروه‌های مقاومت، مقام‌های امریکایی در روزهای اخیر در چندین پیام متوالی به تهران، خواستار کمک به تعدیل فضای تنش‌آمیز جاری شده‌اند.

رد ادعاها
ادعای مقام‌های امریکایی مبنی بر نقش ایران در حمله به پایگاه‌های این کشور بارها از سوی مقام‌های دیپلماتیک و نظامی کشور رد شده است. امیرعبداللهیان اخیراً در گفت‌و‌گو با بلومبرگ در پاسخ به ارتباط ایران با گروه‌هایی که به امریکا حمله کرده‌اند، تصریح کرد: «این گروه‌ها مرتبط با کشورهای خود در منطقه هستند. نه از جمهوری اسلامی ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستورالعملی به آنها می‌دهیم. این گروه‌ها رأساً خودشان تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند».

 

بــــرش

وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گو با «فایننشال تایمز» مطرح کرد:
موافقت حماس با طرح ایران و قطر
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گویی با نشریه «فایننشال تایمز» اعلام کرد که تهران از طریق کانال ارتباطی خود به امریکا هشدار داده که در صورت تداوم حملات این رژیم به غزه، درگیری منطقه‌ای ممکن است اجتناب‌ناپذیر شود. امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به اینکه در ۴۰ روز گذشته پیغام‌هایی میان ایران و امریکا از طریق حافظ منافع واشنگتن یعنی سفارت سوئیس در تهران ردوبدل شده است، افزود: «ما در پاسخ به امریکا گفتیم که ایران خواهان گسترش درگیری‌ها نیست، اما به دلیل رویکردهای اتخاذی امریکا و اسرائیل در منطقه، اگر جنایات علیه مردم غزه و کرانه باختری متوقف نشود، هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.»
وزیر خارجه در ادامه به طرح ایران و قطر برای تبادل اسرا اشاره کرد و افزود: «ما در خصوص آزادی اسرای غیرنظامی با حماس گفت‌و‌گو کرده‌ایم و آنها موافقت خود را هم به ما و هم به قطر اعلام کرده‌اند.»

جستجو
آرشیو تاریخی