صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و دو - ۲۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و دو - ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

امیرعبداللهیان پیگیر مصوبات نشست «3+3»

وزرای امور خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در تماسی تلفنی پیرامون موضوعات دوجانبه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. «جیحون بایراموف»، وزیر خارجه آذربایجان در این گفت‌وگو بر ضرورت تقویت گفت‌وگوها و سازکارهای منطقه‌ای به دور از دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای تأکید کرد. امیرعبداللهیان هم با تأکید بر اهمیت تقویت سازکارهای منطقه‌ای برای ایجاد صلح و تقویت همگرایی در منطقه گفت:«طبعاً هرچه فرمت‌های همکاری‌های منطقه‌ای را فعال‌تر کنیم منافع آن به طرف‌های منطقه‌ای ما خواهد رسید.» طرفین ضمن ابراز خرسندی از تقویت روابط دوجانبه بر اهمیت افزایش و تقویت تشریک مساعی در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردند.
وزرای خارجه ایران وجمهوری  آذربایجان در حالی با یکدیگر گفت‌و گو کردند که تهران چندی پیش میزبان نشستی موسوم به «3+3» با حضور وزرای خارجه ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و روسیه به منظور بررسی مسائل منطقه قفقاز جنوبی و تلاش برای گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، ترانزیتی و انرژی منطقه‌ای بود.
این نشست تلاشی همگرایانه از سوی کشورهای منطقه آسیا برای تقابل با تلاش‌های اخیر باکو برای تصرف کامل قره‌باغ و ایجاد کریدور ادعایی «زنگزور» به شمار می رفت. رویکرد ایران در چنین فضایی به نوعی تلاش برای اثرگذاری در معادلات منطقه، حفظ وضعیت موجود در مرزها، تأکید بر ضرورت حفظ صلح و ثبات و توسل به راهکارهای مسالمت‌آمیز و مذاکره در  حل و فصل مناقشه است. تماس تلفنی روز گذشته امیرعبداللهیان با همتای باکویی خود را باید در چهارچوب چنین رویکرد دیپلماتیکی ارزیابی کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی