صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و دو - ۲۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و دو - ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

بومرنگ حمایت از جنایات تل‌آویو به کاخ سفید برمی‌گردد

دست و پا زدن بایدن در باتلاق

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

بومرنگ حمایت از جنایات تل‌آویو به کاخ سفید برمی‌گردد
دست و پا زدن بایدن در باتلاق
​​​​​​​حمایت‌های همه‌جانبه ایالات متحده از جنایت‌های رژیم صهیونیستی همچنان به طور گستاخانه‌ای جریان دارد. جنایات این روزها در نوار غزه محصول مشترک امریکا و رژیم صهیونیستی است و کاخ سفید فرمانده آلترناتیو تحولات سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود و به همین دلیل نیز اکنون در صدر مسببان و عاملان آن قرار گرفته است.
امریکا به طور پیشفرض گمان می‌کرد با برخورداری از رهبری امپراطوری رسانه‌ها می‌تواند تصویری خودساخته و زرورق شده از شرایط و تحولات رخ داده را به مردم جهان بویژه جامعه امریکایی قالب کند و با همراه کردن آنها، مسیر اعمال سیاست‌های خود یا همان تداوم جنایات جنگی را هموار سازد. امریکایی‌ها در حالی در اظهارات خود ادعا می‌کنند به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستند که این ادعا به هیچ عنوان با عملکرد آن و تسلیح ارتش رژیم صهیونیستی همخوانی ندارد.
اما دیری نپایید که مردم با گذر از این دروغ‌پردازی‌ها و روبه‌رو شدن با واقعیت‌ها و جنایات جنون‌آمیز ارتش رژیم صهیونیستی، در مقابل سیاست‌های جاری در سرزمین‌های اشغالی با فرماندهی ایالات متحده قرار گرفتند و خواهان پایان یافتن جنگ و ارسال کمک‌های بشردوستانه فوری به مردم نوار غزه شدند.
در این بین، اصرار امریکا بر حمایت‌های سیاسی،‌ نظامی و مالی از رژیم صهیونیستی،‌ توانسته اعتراضات طبقه اجتماعی را وارد شاکله سیاسی ایالات متحده کند و سبب بالا گرفتن صداهای متضادی درون آن شود.
 
اختلافات موجود در بدنه سیاسی ایالات متحده
بایدن که در ابتدا به دلیل حمایتش از رژیم صهیونیستی مورد ستایش قرار گرفت، اکنون شاهد انتقاد اعضای حزب خود بویژه رأی‌دهندگان جوان‌تر و مسلمانان و عرب- امریکایی‌هایی است که نگران افزایش تعداد تلفات در غزه هستند و از دولت می‌خواهند برای برقراری آتش‌بس هم تلاش کند.
حتی اعضای کنگره که حامی رژیم صهیونیستی بوده و تاکنون از کمک‌های نظامی به این کشور حمایت کرده‌اند، در این هفته گفتند که می‌خواهند شاهد خویشتنداری بیشتر در عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس باشند.
در همین راستا آکسیوس نیز طی گزارشی اعلام کرد که ۱۰۰ نفر از کارمندان وزارت خارجه دولت امریکا از رئیس‌جمهور این کشور خواسته‌اند تا سیاست خود در قبال رژیم صهیونیستی و جنگ غزه را ارزیابی مجدد کند و خواستار آتش‌بس در غزه شود. آنها همچنین بایدن را به دلیل گسترش اطلاعات نادرست در سخنرانی خود در ۱۰ اکتبر که در دفاع از حمله به غزه بیان کرده، متهم دانسته‌اند.
هفته گذشته نیز بیش از ۴۰۰ تن از مقام‌های سیاسی و کارکنان ایالات متحده به نمایندگی از حدود ۴۰ سازمان دولتی نامه‌ای به رئیس‌جمهور امریکا در اعتراض به حمایت وی از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه ارسال کردند.
 
هزینه‌های امریکا در قبال حمایت از رژیم صهیونیستی
ایالات متحده در طول حیات سیاسی رژیم صهیونیستی هزینه‌های متعددی را در قبال تعهد به آن متحمل شده است. هزینه‌هایی مرتبط با جنگ‌های متعدد در خاورمیانه که به بهانه تأمین امنیت رژیم صهیونیستی آغاز شده‌اند؛ مانند جنگ‌های 33 و 22 روزه لبنان و غزه و نیز اشغال عراق. تمامی این موارد باعث افزایش احساسات ضد امریکایی در جهان شده‌اند و بروز چنین احساساتی در زمره هزینه‌های این حمایت‌های بی چون و چرا به شمار می‌رود.
به رغم هزینه‌های متحمل شده، اما لاجرم امریکا حمایت تمام قد از رژیم صهیونیستی را تکمیل خواهد کرد تا از فروپاشی  راهبرد کلان خود در منطقه خاورمیانه ممانعت به عمل آورد. یکی از دستاوردهای طوفان الاقصی دقیقاً درشت‌نمایی مسأله هزینه‌های کنونی و احتمالی آینده امریکا در صیانت از ماهیت صهیونیست‌ها و سیاستمداران خرد و مردم ساکن ایالات متحده است. هفته‌نامه نیوزویک نوشت، تلاش جو بایدن برای حفظ توازن در سیاست خود در قبال جنگ غزه و جلوگیری از انتقادها از سوی نیروهای چپ، همزمان با تلاش برای ادامه روابط قوی با متحد قدیمی خود در خاورمیانه، به دردسری برای رئیس جمهوری امریکا تبدیل شده که روز به روز بر شدت وخامت آن نیز افزوده می‌شود.
در همین رابطه، روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال در تحلیلی تأکید کرده است، منافع امریکا و اسرائیل در جنگ فعلی خاورمیانه هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت از یکدیگر فاصله می‌گیرند و این موضوع جز اینکه مسیر را برای به نتیجه رساندن تجاوز تل‌آویو به نوار غزه برای نابودی حماس دشوارتر کند، نتیجه‌ای نخواهد داشت.
 
تصمیمات منطبق، ارائه متفاوت
با وجود آنکه مقامات امریکایی به طور کج‌دار و مریزی از آنچه که وقفه انساندوستانه نامیده می‌شود، حمایت می‌کنند و حتی مدعی هستند دیدگاه متفاوتی با نتانیاهو دارند، اما بسیاری معتقدند این اظهارات دولت امریکا برای آرام کردن خشم داخلی ناشی از حمایت علنی کاخ سفید از رژیم صهیونیستی است. کما اینکه شاهد هستیم، مخالفت‌های زیادی در مورد موضع و چگونگی مدیریت دولت بایدن بر جنگ در سطوح مختلف سیاسی، حزبی و اجتماعی وجود دارد و اعتراضات مردمی بخوبی آن را روایت می‌کند.
از طرفی،‌ دولت بایدن و دموکرات‌ها در آستانه انتخابات و کشمش‌های حزبی، ناچارند رفتار خود را علی‌الظاهر متناسب با مطالبات و خواسته‌های مردم تنظیم کنند و همچنین از بروز اختلافات میان خود جلوگیری به عمل بیاورند. کارشناسان می‌گویند اختلاف موجود بر سر  تداوم جنگ غزه در کمیته ملی دموکرات که بایدن برای کارزار انتخاباتی خود به آن تکیه کرده، منعکس کننده اختلافات قدیمی و سیاسی بزرگ‌تر در میان دموکرات‌ها است.
علاوه بر موارد فوق، آنچه که در فحوای دلایل ارائه شده از سوی مخالفان ادامه جنگ دیده می‌شود، هراس از گسترش جنگ و درگیر شدن با گروه‌های مقاومت است. به عنوان نمونه می‌توان به نامه ارسالی 24 عضو دموکرات مجلس نمایندگان امریکا به جو بایدن اشاره کرد که در آن یکی از دلایل نگرانی از تداوم حملات رژیم صهیونیستی، احتمال درگیری با گروه‌های مسلح در خاورمیانه ذکر شده است.
در مجموع می‌توان گفت که اختلافات به وجود آمده در سطوح سیاسی امریکا،‌ عمق سردرگمی و اتخاذ راهبرد برای مدیریت فضای به وجود آمده را اثبات می‌کند. چه آنکه اهداف کاخ سفید و کابینه جنگ در توقف ناپذیری ماشین جنگی در غزه و کرانه باختری انطباق کامل دارند و هر کدام با تقسیم وظایف تلاش می‌کند که از سهم خود نهایت استفاده را ببرند. در همین زمینه روز گذشته بایدن با پافشاری بر موضع خود در قبال جنگ غزه و حمایت کامل از رژیم صهیونیستی اعلام کرد که جنگ زمانی متوقف می‌شود که جنبش حماس دیگر نتواند نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار دهد. به معنایی،‌ چرخه خشونت و موشکباران و هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و مدارس و غیر نظامیان به بهانه دروغین تکمیل پروژه «حذف حماس» همچنان استمرار دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی