صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و دو - ۲۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و دو - ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

اخبار

صندوق‌های پژوهش فناوری
رتبه‌بندی می‌شوند
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: صندوق‌های پژوهش فناوری بر مبنای نظام جدید رتبه‌بندی در شاخص‌های مختلف و بر اساس عملکردشان، امتیاز می‌گیرند.
به گزارش مهر، نشست مدیران صندوق‌های پژوهش و فناوری سراسر کشور با هدف معرفی و تشریح سازکار ارزیابی و رتبه‌بندی‌ این صندوق‌ها برگزار شد. در این نشست معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان اینکه این صندوق‌ها از مهم‌ترین ابزارهای نظام تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها هستند، تصریح کرد: صندوق‌های پژوهش فناوری در نظام تأمین مالی فناوری و نوآوری و پژوهش‌هایی که هنوز به محصول تجاری نرسیده‌اند نقشی کلیدی ایفا می‌کنند.
روح‌الله دهقانی با اشاره به فعالیت حدود ۷۳ صندوق پژوهش فناوری در کشور گفت: از چهار ماه پیش برنامه رتبه‌بندی و ارزیابی این صندوق‌ها در معاونت علمی بر مبنای بازدهی و عملکردشان کلید خورد. طی نشست‌های متعدد و بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان، شاخص‌های ارزیابی این صندوق‌ها احصا شد و در قالب یک نظام ارزیابی و رتبه‌بندی به تصویب رسید. صندوق‌های پژوهش فناوری بر مبنای این نظام جدید رتبه‌بندی در شاخص‌های مختلف و بر اساس عملکردشان، امتیاز می‌گیرند.
حمایت معاونت علمی از قانون جهش تولید
معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، یکی از اقدامات انجام شده برای اجرایی‌سازی بندهای قانون جهش تولید دانش‌بنیان را پیگیری تهیه فهرست اقلام راهبردی همه دستگاه‌های اجرایی در راستای ماده یک این قانون عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، جواد مشایخ معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان گفت: یکی از مهم‌ترین نقش‌‌هایی که دولت می‌تواند برای دانش‌بنیان‌ها ایفا کند، بازارسازی و توسعه بازار این شرکت‌هاست. در این راستا تعاملات خوبی با دستگاه‌های مختلف کشور به منظور پاسخ به نیازها و اولویت‌های این دستگاه‌ها انجام شده است.
وی افزود: رویکرد این معاونت توسعه زیست‌بوم در استان‌های مختلف و پرهیز از تمرکز بر استان‌های دارای ظرفیت بیشتر در این حوزه است. در این راستا و طبق ماده ۱۲ قانون جهش تولید و با هدف توسعه زیست‌بوم نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان در استان‌ها، این معاونت علمی برنامه‌های برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان را در پنج استان منتخب آغاز کرده است. بر اساس این برنامه‌ها با تخصیص یک راهبر پیاده‌سازی موافقتنامه‌های استانی، ابزارهای مختلفی برای حرکت در راستای مسیر چشم‌انداز ترسیم‌ شده متناسب با وضعیت هر استان در نظر گرفته شده است.
چاپ سه بعدی و استقرار یک ماهواره در ۹۰ دقیقه
ازسرگیری ارتباطات یک چالش بزرگ در مواقع اضطراری است و پژوهشگران اسپانیایی به‌عنوان راه‌حل توانسته‌اند یک ماهواره ارتباطی را تنها ظرف ۹۰ دقیقه چاپ سه بعدی مستقر کنند.
به گزارش ایسنا، وقتی یک وضعیت اضطراری رخ می‌دهد، ایجاد ارتباطات از راه دور در منطقه، مانع اصلی امدادگران است که اکنون پژوهشگران اسپانیایی مشکل را حل کرده‌اند.این سامانه از سه جزء تشکیل شده است که دو جزء آن روی زمین باقی می‌ماند. این ایستگاه‌های مخابراتی و پایه آزمایشی آن باید در محل نیازمند ارتباط اضطراری، مستقر شوند بعد می‌توان از یک چاپگر سه‌ بعدی برای ساخت یک نانو ماهواره که به نام CubeSat یا تاسواره نیز شناخته می‌شود، استفاده کرد و سپس با استفاده از یک بالن هوای داغ در منطقه، آن را در هوا مستقر کرد. این تاسواره دو ایستگاه زمینی را به هم متصل می‌کند و به‌عنوان یک تکرار‌کننده (رله) عمل کرده و به کاربران زمینی اجازه می‌دهد ارتباط برقرار کنند.
ساخت حسگر زیستی ارزان
برای تشخیص آلودگی آب
محققان ژاپنی یک حسگر زیستی خودتوان (Self-Power)، ارزان و شناور برای نظارت بر کیفیت آب در ورودی دریاچه‌ها و رودخانه‌های آب شیرین ساختند.
به گزارش ایرنا، این حسگر زیستی شناور مستقل، بر اساس پیل سوختی میکروبی (MFC) به تشخیص زودهنگام فاضلاب آلی می‌پردازد. این جعبه MFC توسط یک چاپگر سه بعدی و الکترودها از مواد کم‌هزینه مبتنی بر کربن ساخته شده‌ است. پیل سوختی میکروبی با کمک باکتری‌های الکتروژنی، الکتریسیته تولید می‌کنند. این میکروارگانیسم‌ها در نتیجه متابولیسم بیولوژیکی خود جریان الکتریکی تولید می‌کنند. مقدار الکتریسیته تولید شده توسط این پیل سوختی متناسب با غلظت زباله‌های آلی است که توسط میکروارگانیسم‌های الکتروژنی مصرف می‌شود و از این ویژگی برای طراحی حسگرهای زیستی پسماند آلی که توسط MFCها تغذیه می‌شوند، استفاده می‌شود.
این تیم ژاپنی، ‌آند (الکترودی که در آن اکسیداسیون اتفاق می‌افتد و الکترون‌ها خارج می‌شوند) MFC را با خاک حاوی باکتری‌های الکتروژنی پر کردند. باکتری‌های آندی متعاقباً مواد آلی موجود در آب را تجزیه و انرژی شیمیایی ذخیره شده را به الکتریسیته تبدیل کردند. سپس خروجی الکتریکی به‌عنوان معیاری برای اندازه‌گیری زباله‌های آلی موجود در آب آلوده استفاده شد. بعد یک دیود ساطع‌کننده نور (LED) را به مجموعه حسگر زیستی شناور اضافه کردند که قادر به مهار الکتریسیته تولید شده توسط باکتری‌های الکتروژن است و سطح آلودگی آلی در نمونه‌های آب مورد بررسی را نشان می‌دهد. اگر آلودگی از ۶۰ میلی‌گرم در لیتر فراتر برود، لامپ شروع به چشمک‌ زدن می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی