محمود مشفق درباره تأثیر برپایی رویدادهای فرهنگی مانند هفته کتاب به «ایران» گفت

انگیزه کتابخوانی با احساس نیاز به مطالعه ایجاد می‌شود


گروه فرهنگی/ محمود مشفق، رئیس پژوهشکده مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی در گپ‌وگفتی با «ایران»، یکی از کارکردهای مهم برپایی هفته کتاب و دیگر رویدادهای فرهنگی را کمک به ایجاد هرچه بیشتر همبستگی اجتماعی عنوان کرد.

 فرصتی ایده‌آل برای ترویج فرهنگ کتابخوانی
محمود مشفق،عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس پژوهشکده مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی در پاسخ به کارکردهایی که برپایی ویژه‌برنامه‌های خاص هفته کتاب دارند به «ایران» گفت: «هفته کتاب فرصت ایده‌آلی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، مطالعه و فرهنگ‌سازی به منظور افزایش سرانه مطالعه است.»
وی با اشاره به اینکه رویدادهای حوزه فرهنگ می‌توانند در زمینه همبستگی اجتماعی تأثیرگذار باشند، اضافه کرد: «البته برای تحقق این هدف به یک‌سری شرایط و لوازم نیاز است؛ از جمله آنکه فعالیت‌های مرتبط با این هفته و همچنین دیگر رویدادهای فرهنگی فراگیر بوده و همه اقشار اجتماعی را دربر بگیرد.  همچنین لازم است اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در سراسر کشور صورت گیرد.»
این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود به انواع مطالعه کتاب اشاره کرد و ادامه داد: «برخی از انواع مطالعات اجتناب‌ناپذیر است؛ مانند مطالعاتی که محققان و پژوهشگران، دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید دانشگاه انجام می‌دهند، اما آنچه که در رویدادهایی مانند هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته می‌شود بحث مطالعه در سطح عمومی جامعه است.»
 مشفق در ادامه تصریح کرد: «فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را باید در خلال برپایی رویدادهایی مانند هفته کتاب بیش از پیش تبلیغ کرد تا ضرورت کتابخوانی ملکه ذهن مخاطبان شود.
 بویژه که از مناسبت‌هایی مانند هفته کتاب و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌توان انتظار کارکرد همبستگی داشت.»
 
 از قدرت تبلیغات غفلت نکنیم
این نویسنده با بیان اینکه نباید از قدرت اثرگذاری تبلیغات در خلال برپایی رویدادهای فرهنگی غفلت کرد، افزود: «هنر تبلیغ کتاب برای ناشران و نویسندگان در رویدادهای فرهنگی متعدد بویژه هفته کتاب، بسیار مهم است زیرا یکی از کارکرد‌های تبلیغ ایجاد احساس نیاز در مخاطب است. وقتی این احساس نیاز به وجود بیاید افراد، انگیزه خواندن پیدا می‌کنند.»
رئیس پژوهشکده مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی با اشاره به «آینده خواندنی است»، شعاری که برای این دوره از هفته کتاب انتخاب شده نیز گفت: «شعار بجایی انتخاب شده چراکه آینده در دست کسانی است که بیشتر مطالعه می‌کنند.
 همان‌طور که می‌بینیم چه در سطح فردی و چه در سطح اجتماعی، آنهایی که در دانش و فرهنگ به سلاح مطالعه مجهز هستند موفق‌تر بوده و در صفحه تاریخ نیز ماندگارترند.
 در جامعه کنونی، اگر بخواهیم به قله‌های پیشرفت جهانی دست یابیم باید مطالعه کنیم و از عرصه جهانی کتاب نیز دور نمانیم.»
 این استاد دانشگاه علامه طباطبایی به خطرات گسترش استفاده از فضای مجازی برای قشرهای مختلف جامعه و جوانان هم اشاره کرد و ادامه داد: «دستیابی به منابع غلط در فضای مجازی به دلیل گستردگی محتواهای نامناسب از جمله خطراتی است که کاربران را تهدید می‌کند. کتاب تنها منبع درستی است که می‌توان از آن برای مطالعه صحیح استفاده کرد. در هفته کتاب این شرایط فراهم است که مردم را به سمت مطالعه کتاب‌های اصیل در حوزه‌های علمی، فرهنگی، هنری و ادبی سوق دهیم.»
مشفق در پایان با تأکید بر آنکه کتاب قادر است به برقراری فضایی برای گفتمان کمک کند، گفت: «هفته کتاب موجبات شکل‌گیری فضای گفتمان عمومی را میسر می‌کند که در نهایت منجر به همبستگی و انسجام اجتماعی خواهد شد.»