ایران بازی برده برابر انگلیس را 2-1 باخت

رؤیای خیس!

برد پر گل برزیل برابر نیوکالدونیا در ادامه دیدارهای دور دوم مرحله گروهی جام جهانی زیر ۱۷ سال از ساعت ۱۲:۳۰ دیروز برزیل که در بازی اول خود مقابل ایران ۳ بر ۲ شکست خورد، برابر نیوکالدونیا قرار گرفت که در دیدار قبلی‌اش ۱۰ بر صفر از انگلیس شکست خورده بود. شاگردان فلیپه لئال در نهایت این بازی را با برتری ۹ بر صفر تمام کردند تا برابر یک تیم ضعیف باخت به ایران را جبران کرده باشند. رایان (۲۸ و ۵۱ پنالتی)، استوائو(۳۹)، لوئیجی هانری(۴۴)، کائو الیاس (۴۶، ۸۶ و ۵+۹۰)، ویتور نونس(۵۵) و ژوائو کونها(۶۱) برای قهرمان دوره گذشته جام گلزنی کردند.

تیم ملی فوتبال نوجوانان کشورمان که جام جهانی زیر 17 سال 2023 در اندونزی را فوق‌العاده آغاز کرد و مقابل برزیل به پیروزی 3-2 رسید، از ساعت 15:30 دیروز در استادیوم بین‌المللی جاکارتا به مصاف دیگر تیم قدرتمند گروه C یعنی انگلیس رفت که در بازی اولش، 10 گل به نیوکالدونیا زده بود. حسین عبدی سرمربی تیم ملی نوجوانان در این دیدار آرشا شکوری، حسام نفری، عرفان درویش‌عالی، نیما اندرز، ابوالفضل ذلیخایی، ابوالفضل زمانی، امیرمحمد رزاق‌نیا، یعقوب براجعه، ماهان صادقی، ابوالفضل موردی، اسماعیل قلی‌زاده را روانه میدان کرده بود تا به این ترتیب ترکیب اصلی ایران نسبت به دیدار برابر برزیل هیچ تغییری نکرده باشد. رایان گری سرمربی انگلیس هم تامی ستفورد، جو جانسون، لاکیله ساموئل، جاش آچمپونگ، ایشه ساموئلز اسمیت، کریستوفر ریگ، مایکل گلدینگ، مایلز لوئیس‌اسکلی، جوئل اندالا، اتان انوانری، متیو وارهرست را در ترکیب سه شیرها برای این مسابقه قرار داده بود که پنج تغییر نسبت به دیدار برابر نیوکالدونیا داشت. با این حال، در جمع نفرات اصلی انگلیس، سه بازیکن از منچستر سیتی، سه بازیکن از چلسی، دو بازیکن از آرسنال و یک بازیکن از تیم‌های آژاکس، لوتون و ساندرلند دیده می‌شدند.
این مسابقه با ارزیابی دو تیم نسبت به یکدیگر در میانه میدان و در هوای بسیار بارانی جاکارتا آغاز شد. در دقیقه سه نزدیک بود روی پاس اشتباه شکوری انگلیس به گل برسد که مدافعان بموقع توپ را دفع کردند. در دقیقه هشت ارسال زیبای صادقی از سمت چپ زمین را قلی‌زاده قصد داشت با ضربه سر از بالای سر تامی ستفورد عبور دهد و تبدیل به گل کند که گلر انگلیس توپ را روی خط گرفت. دقیقه 18 حرکت سریع انگلیس از سمت چپ محوطه جریمه و یک پاس در عرض تبدیل به موقعیت جدی برای آنها شد که دفع توپ ناقص ذلخیایی توپ را به اتان انوانری رساند، اما ضربه این بازیکن را شکوری با واکنش سریع و دیدنی دفع کرد. دقیقه 22 نفوذ سریع آچمپونگ از سمت راست و ارسال زمینی این بازیکن نزدیک بود انگلیس را به گل اول برساند که توپ عرض زمین را طی کرد و دفع شد. دقیقه 28 وارهرست در پشت محوطه جریمه ایران صاحب توپ شد که شوت زمینی او با اختلاف کم از کنار تیرک دروازه رد شد.
در دقیقه 31 اتفاقی که علاقه‌مندان به فوتبال ایران در انتظارش بودند، رخ داد و ارسال اندرز از روی کرنر سمت چپ زمین با عبور از روی سر مهاجمان به پای کریس ریگ برخورد کرد و مقابل پای ابوالفضل زمانی افتاد که تکل و ضربه نهایی این بازیکن در محوطه شش قدم به تور دروازه انگلیس چسبید تا ایران از حریفش پیش بیفتد. دقیقه 32  توپ ارسالی خطرناک از سمت راست زمین را درویش‌عالی با ضربه سر فوق‌العاده دفع کرد و در ادامه شکوری توپ را در اختیار گرفت تا حمله جدی انگلیس بی‌ثمر بماند. دقیقه 40 قلی‌زاده قصد داشت از میانه زمین با شوت ناگهانی دروازه انگلیس را باز کند که تامی ستفورد غافلگیر نشد و توپ را جمع کرد. دقیقه 2+45 هم قلی‌زاده با فرار سریع از بین دو مدافع انگلیس، پاس در عمق صادقی را گرفت و تا پشت محوطه جریمه پیشروی کرد که شوت او پس از برخورد به پای ساموئل به شکل خطرناکی از کنار دروازه رد شد، اما داور در تصمیمی عجیب در این صحنه کرنر اعلام نکرد تا نیمه اول با همان یک گل به سود ایران به پایان برسد.
با شروع نیمه دوم، انگلیسی‌ها که به‌دنبال به تساوی کشاندن مسابقه بودند، حملات بیشتری انجام دادند و دراین شرایط، عبدی اولین تعویض را انجام داد و دقیقه 57 کسری طاهری را به جای صادقی به میدان فرستاد. با این حال، در دقیقه 63 انگلیس که سراپا حمله شده بود، روی نفوذ راسل‌دنی، بازیکن تعویضی خود صاحب موقعیت شد که او چهار دقیقه پس از ورود به زمین پس از یک و دو با متیو وارهرست و شوت فنی پای چپ زمینی از قوس محوطه جریمه، توپ را به دور از دستان آرشاشکوری فرستاد و گل تساوی تیمش را زد. دقیقه 69 ضربه ایستگاهی اندرز از سمت راست میانه زمین به قصد باز کردن دروازه انگلیس به بیرون رفت. دقیقه 73 ایران دو تعویض دیگر انجام داد و علیرضا همایی‌فرد به جای زمانی و محمد عسگری به جای موردی وارد زمین شدند. دقیقه 75 هم فرار سریع اندالا از سمت چپ محوطه جریمه ایران، سرتوپ و شوت زمینی او با کمترین فاصله از کنار تیرک عمودی رد شد. درحالی که بازی دقایق پایانی‌اش را سپری می‌کرد، در دقیقه 88 رضا غندی‌پور به جای قلی‌زاده و ضرغام سعداوی به جای رزاق نیا به میدان آمد. دراین میان و دردقیقه 90 انگلیس به گل دوم دست یافت و جوئل اندالا ستاره خط حمله انگلیس که بارها دروازه ایران را تهدید کرده بود، بالاخره کارش را انجام داد و پس از عبور از سد درویش‌عالی در موقعیت تک به تک قرار گرفت که شکوری با خروج از دروازه توپ را دراختیار گرفت اما توپ از دست او رها شد و به پای این گلر خورد تا دوباره مقابل پای اندالا بیفتد و این بازیکن مزد تلاش در این بازی را با یک ضربه فنی تماشایی گرفت و از زاویه بسته به زیبایی دروازه را باز کرد تا این بازی که در بارش شدید باران وضعیت نامطلوبی پیدا کرده بود، 2-1 به سود انگلیس به پایان برسد و رؤیای نوجوانان برای پیروزی در این بازی خیس شود!

 

برش

عبدی: برای برد به زمین رفته بودیم ولی نشد

حسین عبدی پس از پایان بازی با انگلیس گفت:« به خاطر این باخت از مردم ایران عذرخواهی می کنم. ما برای برد در این مسابقه به زمین رفته بودیم و می توانستیم ببریم ولی آنها با خوش شانسی 2 گل به ما زدند. البته آنها قهرمان جهان بودند. گل اول را هم زدیم و می خواستیم بازی را کنترل کنیم ولی بارش شدید باران کار ما را سخت کرد و آنها هم به این شرایط و بازی در چنین زمینی عادت داشتند. ما دوست داشتیم بازی دوم را با نیوکالدونیا انجام دهیم ولی طبق قرعه به انگلیس خوردیم و چون بازی اول مان هم برابر برزیل بود، نتوانستیم ریکاوری کافی داشته باشیم.  امیدوارم بتوانیم جبران کنیم و آن چیزی که لایق مردم ایران است را به آنها تقدیم کنیم.»

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و نه
 - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و نه - ۲۴ آبان ۱۴۰۲