رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران:

دوچرخه‌ها به خیابان‌های پایتخت بازمی‌گردند

مهسا قوی قلب
خبرنگار

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: دوچرخه‌ها دوباره به خیابان‌های پایتخت باز‌می‌گردند.سید جعفر تشکری هاشمی در نشستی با خبرنگاران در ارتباط با مشکلات حوزه حمل و نقل تهران و به مناسبت عملکرد دوسالانه کمیسیون متبوع، با اشاره به اینکه دوچرخه‌ها دوباره به خیابان‌های پایتخت بازمی‌گردند، در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» در زمینه نحوه اجرای این طرح گفت: یک شرکت برای اجرای این طرح در مناقصه برنده شده و دوباره دوچرخه‌ها به خیابان‌ها بازمی‌گردند. هرچند ممکن است فراخوان‌های دیگری هم داشته باشیم از جمله نیازسنجی در این زمینه که خواست مردم در خصوص برخورداری از دوچرخه‌ها در کدام مناطق و خیابان‌ها بیشتر است.
او با بیان این نکته که مهم‌ترین مشکل در مترو تهران کمبود ناوگان است، گفت: ۱۵۰۷ واگن داریم که 1300 واگن از این تعداد فعال هستند. به همین تعداد هم واگن نیاز داریم تا سرفاصله چهار دقیقه را تأمین کنیم.
تشکری هاشمی ضمن بیان اینکه بر اساس مصوباتی که وجود داشت با پیگیری‌های شهرداری پیش‌پرداخت ۱۵ درصد خرید واگن‌ها به سازنده خارجی پرداخت شده است، بیان کرد: در بحث قرارداد‌ها ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس بزودی وارد خیابان‌ها می‌شوند. در کنار این اقدام، قرارداد خرید 10 هزار دستگاه ون، 10 هزار دستگاه تاکسی برقی و 100 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی هم انجام شد.
او افزود: شهری مثل پکن اوضاعی بهتر از تهران نداشت، اما با برقی شدن اتوبوس‌ها و خودروها و دور شدن خودروهای آلاینده، مشکل حل شد. تنها راه‌حل، اقدام عملی است، حرف زدن بس است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران درخصوص جمع‌آوری گاردریل‌ها گفت: به جای نرده‌های یک متر و نیمی، باید مردم را آگاه کنیم تا از گذرگاه‌های عابر پیاده استفاده کنند، ولی باید زیرساخت‌های کافی وجود داشته باشد.
طرح ترافیک جدید
 بعید است به امسال برسد
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه طرح ترافیک فعلی در سال 1359 به تصویب رسید، گفت: شرایط امروز به هیچ عنوان شباهتی به آن سال‌ها ندارد. نسخه آن سال برای امسال پاسخگو و کارآمد نیست. بازنگری در طرح ترافیک انجام شده است. محدوده فعلی طرح ترافیک تهران سال‌هاست که نوسازی نشده و اتفاقاً خلوت‌تر از محدوده بیرون آن نیست و ترافیک سنگینی را در این مناطق شاهد هستیم. می‌توان نتیجه گرفت که سیاست‌های ترافیکی و همچنین کنترل آلودگی هوا در این مناطق مؤثر نبوده و حتی سکونتگاه‌های مردم را هم تحت تأثیر قرار داده است. ضروری است، مطالعات به صورت کامل انجام شود. در این راستا و در گام نخست باید شهرداری طرح بدهد و در صحن شورا به تصویب برسد. بعید است که امسال طرح ترافیک جدید عملیاتی شود، چون زمان زیادی تا پایان سال نمانده است.
او در خصوص تقاطع‌های هوشمند توضیح داد: باید به سمت تقاطع‌های هوشمند برویم، فعلاً گاهی چراغ‌ها دستی کنترل می‌شوند. تاکنون تعمیر، نگهداری و توسعه تجهیزات هوشمند به‌درستی انجام نشده است. شهرداری هرچه سریع‌تر باید به این امر ورود و به فوریت رفع مشکل کند تا تقاطع‌ها توسط افسران به صورت دستی کنترل نشود.
موضوع نرخ تاکسی‌های آنلاین
و خودروهای پلاک شهرستان
بزودی ساماندهی می‌شود
تشکری هاشمی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار «ایران» در خصوص به کارگیری خودروهای پلاک شهرستان توسط تاکسی‌های آنلاین گفت: ما به خودروهای آنلاین نیاز داریم ولی نه با این نرخ‌های نجومی، علاوه بر آن شاهد هستیم که به‌وفور خودروهایی با پلاک شهرستان به کار گرفته می‌شود، این کار پذیرفته نیست و حتماً با کمک وزارت کشور، صمت و سایر نهادها بزودی ساماندهی می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی