صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هشت - ۲۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هشت - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

میدان در دست محور مقاومت

ادامه از صفحه 19

امریکا زخم خورده از محور مقاومت عراق و سوریه
در کنار قدرت‌نمایی روزافزون حزب‌الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی و همچنین شکست صهیونیست‌ها در حمله زمینی به نوار غزه و زمینگیر شدن در این باریکه، محور مقاومت در منطقه نیز حملات جدی‌تری را علیه امریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی رژیم صهیونیستی و شریک جرم آنها در کشتار مردم فلسطین در دستور کار دارد. در همین خصوص نیروهای مقاومت بامداد دیروز (دوشنبه) پایگاه غیرقانونی امریکا در میدان نفتی «کونیکو» واقع در شرق سوریه را با ۱۵ راکت هدف حمله خود قرار داده است.
به گزارش المیادین، این عملیات که انفجارهای متعددی را به دنبال داشت، در پاسخ به حمله هوایی امریکایی‌ها در سوریه صورت پذیرفت و در پی آن چهار سرباز امریکایی کشته شدند. لوید آستین، وزیر دفاع امریکا بامداد دیروز اعلام کرد که ایالات متحده در پاسخ به حملات مقاومت به نیروهای امریکایی مستقر در عراق و سوریه، مناطقی از شرق سوریه را هدف حمله هوایی قرار داده است. شبکه خبری المیادین به نقل از یک منبع میدانی خبر داد که پاسخ به حمله هوایی امریکا به شرق سوریه، سریعاً با افزایش حملات مقاومت علیه پایگاه‌های امریکایی داده خواهد شد.
پیرو این حملات، تارنمای «هیل» در گزارشی تصریح کرد که با تداوم هجوم همه‌جانبه به نیروهای امریکایی در خاورمیانه، امریکا روی لبه پرتگاه جنگ قرار گرفته است. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این تارنمای تحلیلی امریکایی در این گزارش نوشت: با اینکه حملات به مواضع امریکا باعث وارد آمدن تلفات و خسارات جدی به دارایی‌های امریکا شده، اما کارشناسان انتظار تغییر در موضع دولت جو بایدن به شکل عمده‌ را ندارند. براساس این گزارش، درحال حاضر تبادل آتش در خاورمیانه ده‌ها نیروی امریکایی را زخمی کرده و چشم‌انداز پیش روی دولت بایدن در این منطقه از جهان را خطرناک‌تر می‌کند.
جاناتان لرد، مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز «امنیت امریکایی نوین» در این خصوص گفت: «مطمئن هستم یک امیدواری (در دولت) وجود دارد به اینکه این حملات امریکا تأثیر بازدارنده داشته باشد اگرچه تاکنون به‌طور مشخص این تأثیر را نداشته است، یعنی تردید دارم از اینکه آنها (تأثیر بازدارنده) داشته باشند زیرا گروه‌هایی که این حملات را علیه منافع امریکا انجام می‌دهند در تلاشند امریکا را به یک جنگ بزرگ‌تر بکشانند. نیت آنها در انجام این حملات چیزی جز هدف قراردادن نیروهای امریکایی در این نقطه از جهان نیست.» این تارنما با ابراز تردید از اینکه حملات هوایی امریکا برای دفاع از خود مانع گروه‌های شبه‌نظامی شود، افزود: «چون نیروهای امریکایی از زمان حمله در روز چهارشنبه دست‌کم ۶ بار توسط این نیروها در عراق و سوریه هدف قرار گرفتند. با وجود این، خطر یک حمله وحشتناک‌تر علیه منافع امریکا در منطقه همچنان به قوت خود باقی است.»
این رسانه امریکایی نوشت که گروه‌های شبه‌نظامی به وارد کردن خسارات بزرگ به نیروهای امریکایی نزدیک شده‌اند. رویترز روز پنجشنبه گزارش داد که صبح روز ۲۶ اکتبر، یک پهپاد که به پایگاه هوایی امریکا در اربیل عراق پرتاب شد، با عبور از دفاع هوایی پایگاه، به پادگانی که سربازان امریکایی در آن مستقر بودند، برخورد کرد. جاناتان لرد ابراز عقیده کرد: به لحاظ تاریخی، خط قرمزی که واکنش امریکا را بر می‌انگیزد چیزی جز کشته شدن یا زخمی شدن جدی نیروها یا پرسنل امریکایی نیست. مشخصاً این موضوع یک دوراهی را برای رئیس‌جمهور امریکا ایجاد می‌کند زیرا هیچ کس نمی‌خواهد بنشیند و منتظر این حملات باشد تا در نهایت پیش از پاسخگویی جان یک امریکایی دیگر نیز گرفته شود.
مارک کانسین، مشاور ارشد برنامه امنیت بین‌المللی در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی نیز چنین عنوان کرد: اگرچه امریکا به‌طور مشخص خواهان تشدید این شرایط نیست، اما خطرات چنین نتیجه‌ای هیچگاه از بین نمی‌رود. کانسین به هیل گفت: اگر یک حمله بزرگ در عراق یا سوریه – جایی که شما یک پایگاه دارید - انجام گیرد چندین تلفات جدی خواهید داشت. اگر آنها یک موشک شلیک کرده و یک کشتی امریکایی را هدف قرار دهند، در این مرحله فکر نکنم امریکا مجبور به دخالت نباشد، چون دیگر لزومی به عدم تلافی احساس نمی‌شود.
تارنمای هیل همچنین مدعی شد: بایدن تاکنون یک رویکرد محتاطانه در پاسخ به حملات علیه نیروهای امریکایی اتخاذ کرده و به دنبال جلوگیری از ایفای نقش گسترده‌تر امریکا در جنگ رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطین است. بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور امریکا همچنین هفته گذشته آنتونی بلینکن وزیر خارجه خود را به عراق اعزام کرد تا مقامات ارشد این کشور را برای متوقف کردن گروه‌های مقاومت تحت فشار قرار دهد، اما این تلاش‌ها تا کنون برای نیل به نتایج مطلوب ناکام مانده است. جاناتان لرد ابراز داشت: ترس و نگرانی از گسترش جنگ حماس- اسرائیل و تبدیل آن به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر بسیار واقعی است.
در مجموع با توجه به قدرت‌نمایی حزب‌الله لبنان در جبهه شمالی، زمینگیر شدن صهیونیست‌ها در جبهه جنوبی و از طرف دیگر تشدید حملات گروه‌های مقاومت در منطقه خاورمیانه علیه امریکایی‌ها به خوبی مؤید این واقعیت است که تنها راه توقف جنایات و کشتار در باریکه غزه تحمیل قدرت در عرصه میدانی است. در غیر این صورت توسل و امید به تحرک نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مانند شورای امنیت یا سازمان ملل یا نشست‌های پی در پی و مکرر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای امری بی‌فایده است که قطعاً به پایان جنگ منجر نخواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی