صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هشت - ۲۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هشت - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

با وجود دستور کتبی فرماندار، شورای نهمین شهر پرجمعیت کشور تعطیل است

شورای شهر کرمانشاه در مرز انحلال

مدیریت شهری نهمین شهر پرجمعیت کشور بیش از سه ماه است که درگیر اختلافی دامنه‌دار بین طیف اقلیت و اکثریت اعضای شورای شهر، شهردار و مدیران استانداری کرمانشاه است. آنچه پای استاندار و فرماندار کرمانشاه را به این اختلافات باز کرده، بلاتکلیف ماندن لوایح و طرح‌های شهری در شورای شهر است. مخالفان شهردار کرمانشاه با آبستراکسیون مانع از برگزاری جلسات می‌شوند و در نتیجه بسیاری از لوایح بر زمین مانده است. نمونه آن تعیین تکلیف نرخ کرایه سرویس مدارس بود که آنقدر بلاتکلیف ماند تا اینکه فرمانداری کرمانشاه بطور ویژه ورود و نرخ‌های جدید را ابلاغ کرد.
اختلافات باعث شده است شورای شهر کرمانشاه به دو گروه مخالف و موافق شهردار تقسیم شده و کار به جایی برسد که این افراد علیه یکدیگر موضع گرفته و جلسات رسمی را به تنش و درگیری لفظی بکشانند.
مجموعه این مسائل باعث شد فرماندار کرمانشاه چهارشنبه هفته گذشته برای دومین بار کتباً از شورای شهر بخواهد با تشکیل جلسه رسمی به موضوعات این‌چنینی پایان دهند.
با این حال روز شنبه هفته جاری هم با وجود دومین دستور کتبی فرماندار کرمانشاه مبنی بر تشکیل جلسه‌ شورای این شهر و حل اختلافات برخی اعضا با شهردار به منظور گره‌گشایی از مشکلات مردم و معطل نماندن طرح‌های عمران شهری، جلسه این نهاد مردمی به دلیل آبستراکسیون به رسمیت نرسیده و عملاً برگزار نشد.
در واکنش به آبستراکسیون اعضای شورای شهر، فرماندار کرمانشاه اقدامات چند مدت اخیر اعضای شورای این شهر را مصداق اخلال در مدیریت شهری دانست و گفت: تکرار این حرکات غیرقانونی حتی می‌تواند منجر به انحلال شورا شود.
 محمدرضا آمویی در جمع خبرنگاران از اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه خواست ضمن رعایت قانون در جلسات شرکت کنند و نسبت به انجام وظایف خود در قبال مردم اقدام نمایند.
 وی با بیان اینکه مردم از وضعیت فعلی شورای شهر کرمانشاه ناراضی هستند و از روش‌های مختلف این‌ نارضایتی‌ها را به ما اعلام می‌کنند، به نامه چند روز پیش شهردار کرمانشاه مبنی بر معطل ماندن ۶۲ لایحه در شورای شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: از اعضای شورای شهر کرمانشاه خواسته‌ام جلساتی برای بررسی این لوایح برگزار کنند تا کارهای مردم و شهرداری بیش از این‌ معطل نماند.
وی عدم برگزاری جلسات شورا را منجر به سرگردانی مردم دانست و مصداق آن را تعیین تکلیف نکردن کرایه سرویس مدارس در اوایل سال تحصیلی امسال دانست و گفت: اگر فرمانداری به این موضوع ورود نمی‌کرد خانواده‌ها بیشتر دچار مشکل می‌شدند.
مخالفت با استخدام‌های جدید در شهرداری
آمویی تصریح کرد که با شهردار کرمانشاه و اعضای شورای شهر اتمام حجت کرده‌ایم که برای مردم و در راستای رفع مشکلات شهر تلاش کنند.
 فرماندار کرمانشاه در ادامه سخنانش به موضوع استخدام ۸۰ نفر نیروی جدید در شهرداری نیز اشاره کرد و گفت: فرمانداری مخالف این استخدام‌های جدید است و شهرداری برای جبران‌ کمبود نیروی خود افرادی را که از خدمات شهری به بخش اداری منتقل کرده باید به جای قبلی خود برگرداند تا مشکل نیروی این بخش حل شود.
 بی توجهی به قانون در شورای شهر
پوریا فخری نایب رئیس شورای شهر کرمانشاه در جمع خبرنگاران درباره دلایل برگزار نشدن جلسات شورا از جمله جلسه روز شنبه گذشته گفت: اگر بخواهیم صادقانه با مردم صحبت کنیم تنش در شورای شهر وجود دارد و سه ماه است که جلسات شورا برگزار نمی‌شود؛ اعضا به دو گروه تقسیم شده‌اند و به دلیل حضور نداشتن برخی از اعضا جلسات رسمی به حد نصاب نمی‌رسد و تشکیل نمی‌شود.
وی ادامه داد: به دلیل غیبت اعضا، جلسات تشکیل شده برای حل اختلافات نتیجه مثبتی نداشت، مُر قانون در شورای شهر کرمانشاه رعایت نمی‌شود و در ادوار گذشته نیز برای انتخاب رئیس، هیأت رئیسه و شهردار همین مشکلات وجود داشت؛ اگر آن زمان مُر قانون رعایت می‌شد و با اعضای متخلف برابر قانون برخورد می‌شد الان شاهد تخلفات در شورا نبودیم.
فخری با بیان اینکه هم‌اکنون ۲ نفر از اعضای شورای شهر در دیوان عالی کشور پیگیر کارهای خود هستند، افزود: چند نفر دیگر از اعضای شورا از قبل به مدت ۱۰ روز مرخصی گرفته‌اند و به همین دلیل جلسه روز شنبه به حدنصاب نرسید.
نایب رئیس شورای شهر کرمانشاه گفت: شهردار طی نامه‌ای درخواست برگزاری جلسه فوق‌العاده را داده بود که ۱۲ لایحه بررسی شود؛ سیستم شهرداری آنقدر فَشَل است که نمی‌داند از این ۱۲ لایحه سه مورد آن قبلاً مطرح شده و رأی نیز آورده و طرح اجرا شده است.
بیش از ۶۰ لایحه ارائه شده به شورا معطل مانده است
از سوی دیگر شهردار کرمانشاه هم در جمع خبرنگاران با اشاره به معطل ماندن لوایح شهرداری در شورا به دلیل اختلافات گفت: از اعضای شورای شهر خواهش دارم به یک توافق برسند و در جلسات حاضر شوند که روند توسعه شهر متوقف نشود.
نادر نوروزی درباره قصدش برای شرکت در انتخابات مجلس افزود: اگر اصحاب رسانه و مردم سخنی از زبان بنده به عنوان تبلیغات برای انتخابات مجلس شنیده‌اند می‌توان گفت این حرف درست است؛ اما بنده تا به امروز هیچ فعالیتی نداشته و ندارم.
وی در مورد جلسه با پیمانکار شهربازی کرمانشاه گفت: با سرمایه‌گذار برای پروژه شهربازی جلساتی برگزار شده است که وقت تلف نشود، در ضمن به ایشان گفته شده که این پروژه پرونده‌ای باز در دادگستری دارد؛ قصد ما این است که هم پرونده دادگستری و هم رایزنی با سرمایه‌گذار همزمان پیش برود تا برای اجرای پروژه وقت تلف نشود.
میانجیگری رئیس شورای عالی استان‌ها
اختلاف بین اعضای شورای شهر کرمانشاه در حالی همچنان ادامه دارد که 10 روز قبل هم رئیس شورای عالی استان‌های کشور به قصد میانجیگری و شنیدن موارد اختلاف به کرمانشاه آمد.
پرویز سروری پس از نشست با اعضای شورای شهر در جمع خبرنگاران گفت: اختلاف اعضای شورای شهر کرمانشاه باید سریع‌تر تعیین تکلیف شود و توقع مردم این شهر چاره‌اندیشی اعضا برای رفع مشکلات و معضلات شهری است چراکه وضعیت کنونی خسارت‌‌های زیادی برای شهروندان ایجاد می‌کند.
«پرویز سروری» افزود: اصل این موضوع را همه قبول دارند که ادامه این وضعیت اختلافی به نفع شهر و شهروندان کرمانشاه نیست.
وی تأکید کرد: شورا محل تضارب افکار است و اختلاف و تفاوت وجود دارد اما اعضای شورا باید به خاطر مردم تحمل خود را بالا ببرند و بااختلاف نظرات خود مبتنی بر قانون به فعالیت خود ادامه دهند.
رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: در شورا هیچ جا بن‌بست نمی‌بینم؛ قوانین کاملاً مشخص و شفاف است و راهکاری برای برون رفت از وضعیت کنونی وجود دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی