صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هشت - ۲۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هشت - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

بررسی هفته دهم که اتفاق‌های زیادی در آن رقم خورد

استقلال و سپاهان؛ برنده جنگ بزرگان!

حامد جیرودی
خبرنگار


هفته دهم لیگ برتر فوتبال، هفته بازی‌های شش امتیازی بود. بازی‌هایی که اگرچه در ظاهر سه امتیاز دارد اما تیم پیروز درآن، توانسته حریف مستقیم خود را شکست دهد. اتفاقی که در بازی‌های استقلال – تراکتور و سپاهان – پرسپولیس رخ داد و آبی و زردهای مدعی با برتری برابر سرخپوشان تبریز و تهران توانستند، وضعیت بهتری را برای خود در جدول رده‌بندی دست و پا کنند. نکته دیگر درباره بازی‌های این هفته که شش تیم در آن به پیروزی رسیدند و دو مسابقه آن به تساوی انجامید، این بود که همه دیدارهای برگزار شده، گل داشت. در این بازی‌ها، 15 گل از خط دروازه‌ها عبور کرد تا به طور میانگین 1.875 گل درهر مسابقه به ثمر رسیده باشد. البته این هفته هشت گل کمتر نسبت به هفته نهم زده شد که با 23 گل زده، عنوان پرگل‌ترین هفته لیگ بیست و سوم تا به اینجای کار را در اختیار دارد.
 
گل گهر؛ برنده دربی کرمان
با سه پیروزی که مس رفسنجان در بازی‌های قبل خود به دست آورده بود، احتمال نمی‌رفت که این تیم بازی خود برابر گل گهر را 2-0 واگذار کند اما شاگردان ساکت الهامی در سیرجان مغلوب شدند تا دربی استان کرمان را به شاگردان مارینوس اوزونیدیس واگذار کنند. باختی که در آن اشتباه حامد لک به خصوص روی گل اول بسیار مشهود بود. گل گهر در این بازی، بعد از چهار مسابقه طعم برد را چشید. جالب اینکه الهامی بعد از بازی گفت: «بچه‌های ما در چند نوبت در تصمیم‌گیری آخر چمن را شوت کردند! چمن آن کیفیتی که بتوانیم بازی کنیم را نداشت و بلند بود.» سرمربی یونانی گل گهر هم پاسخ داد: «وقتی نتیجه نمی‌گیرید می‌توانید بهانه‌های مختلفی را ردیف کنید!»
 
تساوی‌های هفته
بازی پیکان و شمس آذر، یکی از مساوی‌های این هفته بود که نتیجه‌اش 1-1 شد. دیداری که باعث شد شاگردان رسول خطیبی برای سومین بار و شاگردان سعید دقیقی برای دومین بار پیاپی از رسیدن به برد محروم بمانند. در بازی ملوان و استقلال خوزستان هم نتیجه 1-1 حاصل شد تا ترمز شاگردان مهدی تارتار پس از برد بزرگ این تیم برابر سپاهان کشیده شود. البته قوهای سپید، هشت بازی بدون شکست را پشت سر گذاشته‌اند که در نوع خود جالب توجه است. اما در سمت مقابل، شاگردان سیروس پورموسوی همچنان در حسرت برد در لیگ برتر باقی مانده‌اند و برای سومین بازی متوالی مساوی کردند.
 
برد فولاد و اعتراض حسینی
فولاد این هفته به ناکامی‌های خود پایان داد و در مقابل آلومینیوم 1-0 به برتری رسید تا شاگردان خوان ایگناسیو مارتینز موقتاً از بحران خارج شوند اما ایرالکو چهارمین بازی بدون بردش را پشت سر گذاشت تا در پایان این دیدار، مجتبی حسینی سرمربی اراکی‌ها اعتراض شدیدی به داوری انجام دهد. او گفت: «من در این فوتبال زیادی هستم! چون انگار نباید سالم کار کنم. محرومم کنند عیبی ندارد ولی اگر قرار است تیمی را از بحران دربیاورند، به ما بگویند اصلاً وارد زمین نشویم! ما بازی کردیم و حریف سه امتیاز را گرفت!» بعد از مسابقه سرمربی و مدیرعامل باشگاه آلومینیوم بشدت به داور معترض شدند و اعتقاد داشتند فولاد با گل آفساید پیروز شده و یک پنالتی صددرصد هم برای آلومینیوم گرفته نشده است. اکثر کارشناسان اشتباه تأثیرگذار داور این مسابقه را تأیید کردند.
 
شکست نفت در زمین غیراستاندارد!
یکی از بازی‌های شش امتیازی در پایین جدول، دیدار صنعت نفت و هوادار بود که با پیروزی 1-0 شاگردان محمود فکری به پایان رسید تا هواداری‌ها بعد از هفت بازی طعم برد را بچشند. اما شاگردان عبدالله ویسی در حالی مغلوب شدند که پس از تساوی با پرسپولیس به نظر می‌رسید وضعیت بهتری پیدا کنند اما آنها بازی خانگی خود را واگذار کردند تا برای هفتمین بازی بدون برد باقی بمانند. این بازی حواشی عجیبی هم داشت چرا که مسئولان هوادار متوجه ابعاد عجیب و غریب زمین شده و به این مسأله معترض شدند تا برگزارکنندگان مسابقه خط کشی جدیدی انجام بدهند و ابعاد زمین را به اندازه‌های استاندارد برسانند!
 
استقلال، مقتدر در صدر
استقلال با بردی که با نتیجه 2-0 مقابل تراکتور به دست آورد، هم یک بازی شش امتیازی را برد تا جایگاهش را در صدر جدول تقویت کند و هم به همه ثابت کرد که یکی از مدعیان جدی قهرمانی لیگ‌برتر است. در این دیدار، ایمان سلیمی و گوستاوو بلانکو، اولین گل‌های خود را برای آبی‌پوشان پایتخت به ثمر رساندند. این درحالی بود که شاگردان پاگو خمز به روند سینوسی‌شان در نتیجه‌گیری ادامه دادند و پس از برد برابر نساجی به تیم جواد نکونام باختند تا مربی اسپانیایی در اظهارنظری کنایه‌آمیز بدون نام بردن از تیم خودش بگوید: «استقلال، سپاهان و پرسپولیس مدعی قهرمانی هستند وهرکه این را نبیند، کور است!»
 
نساجی، باخت پشت باخت
واقعیت این است که هیچ کسی فکرش را هم نمی‌کرد که نساجی با هدایت سید مهدی رحمتی در این فصل، تا این حد افت کند اما تیم شهرخسته بازی خانگی این هفته‌اش را هم به ذوب آهن 2-1 واگذار کرد تا پنجمین بازی بدون برد خود در لیگ را تجربه کند. سه شکست آسیایی پیاپی که با دو باخت متوالی در لیگ همراه بود، باعث شد رحمتی که تحت فشار شدید انتقادها قرار گرفته بود با شاگردان خود خداحافظی کند و حالا باید دید چه سرنوشتی در انتظار قائمشهری‌هاست.
 
ذوب آهن در جمع مدعیان
در بازی نساجی و ذوب آهن، باید به برد خوب اصفهانی‌ها هم پرداخت. شاگردان محمد ربیعی چهار بازی بدون شکست که با سه برد این تیم همراه بوده را پشت سر گذاشته‌اند تا به این ترتیب، گاندوها خود را به رده دوم جدول و در جمع مدعیان برسانند. حالا می‌توان گفت که ربیعی توانسته تا حدودی تفکرات خود را در ذوب آهن به اجرا بگذارد و باید دید این تیم تا چه زمانی می‌تواند به این روند خوب ادامه دهد.
 
بردی بعد از 6415 روز
اما در ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران، این سپاهان بود که برابر پرسپولیس به پیروزی 1-0 دست یافت تا بعد از دو بازی نبردن در لیگ، دوباره به برد بازگردد. اما در آن سوی میدان سرخ‌ها برای چهارمین بازی پیاپی در لیگ و آسیا از رسیدن به برد بازماندند و اولین باخت‌شان در لیگ بیست و سوم را متحمل شدند. جالب اینکه پرسپولیس آخرین بار در لیگ برتر و در بیستم اسفند ماه سال گذشته مغلوب سپاهان شده بود و بعد از هشت ماه و یک روز دوباره باخت را برابر این تیم تجربه کرد. شاگردان یحیی گل‌محمدی پیش از این و در سال 1402، تنها شکست 2-0 مقابل النصر در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرده بودند و حالا در لیگ‌برتر هم باختند. باختی که باعث شد سپاهان بعد از 6415 روز در نقش جهان به پیروزی برسد. البته سپاهان سال 1394 در ورزشگاه فولادشهر توانسته بود پرسپولیس را شکست دهد اما در نقش جهان موفق به این کار نشده بود. آنها آخرین بار اول اردیبهشت 1385 دراین ورزشگاه پرسپولیس را شکست داده بودند و حالا پس از نوسازی این استادیوم و بعد از 916 هفته این طلسم را شکستند.   رضا اسدی با گل زیبایی که در بازی  با پرسپولیس به ثمر رساند، با هفت گل زده در صدر جدول گلزنان لیگ برتر قرار گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی