صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

رشد 5.3 درصدی شاخص تولید صنایع بورسی

بررسی شاخص‌های تولید و فروش صنایع بورسی درمهرماه نشان از تداوم روند رشد دارد

 در مهرماه سال ١٤٠٢، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ٢ /٢ و ٨/٢ درصدی را تجربه کرده است، همچنین نسبت به ماه قبل شاخص تولید و فروش به ترتیب افزایش ٣/٥ و ٣/١ درصد ی داشته‌اند. درمهرماه سال ١٤٠٢ نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات کاهش ١/٣٢ و ٣/٤٦ درصد ی و نسبت به ماه قبل کاهش ٧/٨ و ٦/٨ درصدی داشته است. ازسوی دیگر، شاخص تولید و فروش رشته فعالیت شیمیایی بجز دارو نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ٩/٢ و ٥/١٣ درصدی و نسبت به ماه قبل شاخص تولید کاهش ٨/١ درصدی و شاخص فروش افزایش ٢/٨ درصدی داشته است. در مهرماه سـال ١٤٠٢ نرخ رشـد ماهانه قیمت فعالیت‌های صـنعتی بورسـی رشـد مثبت یک درصـدی را ثبت کرده اسـت، همچنین رشـد نقطه به نقطه با کاهش ٩/٠ واحد درصـدی نسـبت به ماه قبل، به ٢٤ درصـد رسـیده است. براین اساس میانگین سالانه شاخص قیمت نیز در مهرماه سال ١٤٠٢ روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داد و با ٣/١ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان ٤/٢٦ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
شاخص تولید، فروش و قیمت صنایع بورسی از اطلاعات ماهانه ٣١٦ شرکت بورسی استخراج می‌شود و با توجه به اینکه این شاخص با شاخص تولید صنعتی بانک مرکزی و مرکز آمار هم حرکتی مناسب دارد، با دقت زیادی می‌تواند تحولات بخش صنعت و معدن کشور را به صورت ماهانه رصد کند. در این گزارش تغییرات شاخص‌های تولید، فروش و قیمت شرکت‌های صنعتی و معدنی پذیرفته شده در بورس و همچنین مهمترین رشته فعالیت‌های آن در مهرماه سال ١٤٠٢ مورد بررسی قرار گرفته است. برآورد این گزارش نشان می‌دهد، طی مهرماه سال ١٤٠٢، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ٢/٢ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ٣/٥ درصدی مواجه شده است و همچنین شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ٨/٢ درصد ی و نسبت به ماه قبل با افزایش ٣/١ درصدی مواجه شده است. شاخص قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل ٢٤ درصد و نسبت به ماه قبل یک درصد افزایش یافته است.
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی بخش حقیقی اقتصاد ایران در مهرماه سال 1402 در بخش صنعت و معدن بیان کرده است که طی مهرماه سال ۱۴۰۲، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۲.۲ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۵.۳ درصدی مواجه شده‌ است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته‌ فعالیت صنعتی بورسی ۱۱ رشته‌ فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۴ رشته‌ فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند.
رشته‌ فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «دارو» و «لاستیک و پلاستیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته‌ فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «کاشی و سرامیک» و «چوب و کاغذ» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند. همچنین طی مهرماه سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، رشته‌ فعالیت‌های «فلزات پایه»، «سایر کانی غیر‌فلزی» و «دارو» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته‌ فعالیت‌های «کاشی و سرامیک»، «خودرو و قطعات» و «تجهیزات برقی» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.
علاوه براین، شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۲۲.۵ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۰.۷ درصدی مواجه شده، بیان می‌شود که طی مهرماه سال ۱۴۰۲، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۲.۸ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۱.۳ درصدی مواجه شده‌ است.

فروش صنایع بورسی افزایش یافت
در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱ رشته‌ فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۴ رشته‌ فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته‌اند. رشته‌ فعالیت‌های «سایر کانی غیر فلزی»، «تجهیزات برقی» و «کاشی و سرامیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشته‌ فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «محصولات فلزی بجز ماشین‌آلات و تجهیزات» و «چوب و کاغذ» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند.
در مهر ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، رشته‌ فعالیت‌های «لاستیک و پلاستیک»، «محصولات فلزی بجز ماشین‌آلات و تجهیزات» و «سایر کانی غیرفلزی» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش و رشته‌ فعالیت‌های «کاشی و سرامیک»، «تجهیزات برقی» و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش ثبت کرده‌اند.
شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی هم نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۹.۶ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۰.۵ درصدی مواجه شده، مطرح می‌کند که در مهرماه سال ۱۴۰۲ نرخ رشد ماهانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی رشد مثبت ۱ درصدی را ثبت کرده است، همچنین رشد نقطه‌ به‌ نقطه با کاهش ۰.۹ واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به ۲۴ درصد رسیده است. همچنین میانگین سالانه شاخص قیمت نیز در مهرماه سال ۱۴۰۲ روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه‌ داد و با ۱.۳ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان ۲۶.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

برش

تصویرصنایع اصلی دربورس
طبق این گزارش، در مهرماه سال ١٤٠٢ شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات برمبنای شرکت‌های بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ١/٣٢ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ٧/٨ درصدی داشته و همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ٣/٤٦ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ٦ /٨ درصدی داشته است.
شاخص تولید رشته فعالیت شیمیایی بجز دارو برمبنای شرکت‌های بورسی نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ٩/٢ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ٨/١ درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ٥/١٣ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ٢/٨ درصدی داشته است. دراین ماه شاخص تولید رشته فعالیت فلزات پایه برمبنای شرکت‌های بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ٥/٩ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ٤/٢١ درصدی داشته است. در مقابل شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ٤/٧ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ٣ /٥ درصدی داشته است. در مهرماه سال ١٤٠٢، شاخص تولید رشته فعالیت غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر برمبنای شرکت‌های بورسی، نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ٩/١٢ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ٢/٤ درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش٣/١٣ درصدی ونسبت به ماه قبل افزایش٨/٥ درصدی داشته است. شاخص تولید رشته فعالیت دارو برمبنای شرکت‌های بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ٤/٢٤ درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش ٧/٩ درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ٦ /٩ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ٣ درصدی داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی