صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

هشدار پزشکی قانونی درباره مرگ خاموش

قربانیان گازگرفتگی افزایش یافت

گــــــــــروه حــــــــــــوادث/ پزشکی قانونی کشور از افزایش ۲۲,۳ درصدی آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در 6 ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در 6 ماهه اول امسال ۲۷۴ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۹۲ نفر مرد و ۸۲ نفر زن بودند.
این در حالی است که عمده مرگ‌های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال و از ماه آذر به بعد که در اغلب نقاط کشور شاهد سردتر شدن هوا و به تبع آن استفاده از وسایل گرمایشی هستیم، رخ می‌دهد.
از آنجا که این روند در آمار تلفات مسمومیت با گاز سال‌های قبل نیز تکرار شده و همواره با رشد قابل توجه تلفات در نیمه دوم هر سال مواجه هستیم، سازمان پزشکی قانونی در آستانه ورود به چهار ماه پایانی سال از هموطنان درخواست می‌کند با رعایت نکات ایمنی و توصیه‌های ارائه شده مانع از وقوع مخاطرات جانی و حوادث تلخ برای خود و عزیزان‌شان شوند.دکتر مریم اخگری رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور می‌گوید: منوکسیدکربن قاتل خاموش است زیرا هیچ اثر ظاهری از حضور این گاز در محیط دیده نمی‌شود و به دلیل نداشتن بوی خاص، اثرات خورندگی در مخاط ایجاد نمی‌کند. مردم باید بدانند تمام وسایلی که پدیده احتراق در آنها رخ می‌دهد در صورت نبود اکسیژن کافی می‌توانند به عنوان عامل تولیدکننده گاز منوکسیدکربن مطرح شوند؛ احتراق ناقص گاز شهری و سایر عواملی که به عنوان سوخت استفاده می‌شوند (مانند زغال و چوب که در شومینه مورد مصرف قرار می‌گیرند) از منابع تولید گاز منوکسیدکربن هستند.
اخگری در خصوص راه‌های پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن می‌گوید: بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز مسمومیت با این گاز وجود جریان کافی هوا در محیط است. اگر در محیطی از وسیله گرمایشی استفاده می‌کنیم حتماً باید جریان هوای کافی در آن فضا وجود داشته باشد.وی استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، کنترل و رفع انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه‌اندازی بخاری، شومینه و سایر وسایل گرمایشی را بهترین راه پیشگیری از بروز مسمومیت با گاز منوکسید کربن عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: دقت و توجه به داغ بودن دودکش روشی برای آزمایش کارکرد مناسب دودکش است. اگر لوله دودکش بخاری سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است که در این صورت باید ضمن رفع نقص، به‌طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره به تهویه هوا و خروج گازهای سمی از محیط کمک کنید.
همچنین از نصب آبگرمکن در حمام و روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، جداً خودداری شود. توصیه می‌شود از قراردادن لوله خروجی بخاری داخل ظرف آب نیز خود‌داری کنید. این روش موجب جذب گاز سمی در آب نخواهد شد. وی در خصوص روشن نگه داشتن وسایل نقلیه مانند اتومبیل و موتور در فضای بسته مانند پارکینگ نیز هشدار می‌دهد.
 
علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن
 دکتر اخگری می‌گوید: علائمی که در مراحل ابتدایی مسمومیت با
منوکسید کربن برای فرد رخ می‌دهد، مانند حالت‌ خستگی ناشی از فعالیت روزانه است و ممکن است فرد آن را به عنوان حالت طبیعی تلقی کند. معمولاً تظاهرات بالینی در فرد مسموم با گاز منوکسیدکربن با علائم غیراختصاصی نظیر تهوع و استفراغ شروع شده و فرد دچار خواب‌آلودگی و بی‌قراری، درد و ضعف عضلانی می‌شود؛ درصورت تداوم تماس با گاز مذکور فرد دچار کاهش سطح هوشیاری، کما، تشنج، ایست قلبی و در نهایت مرگ خواهد شد.
به گفته وی بهترین راهکار در هنگام برخورد با بیمار مسموم با گاز
منوکسید کربن خارج کردن مصدوم از محیط حادثه است. بلافاصله باید بیمار را در هوای آزاد و در معرض اکسیژن قرار داده و وی را به اولین مرکز درمانی رساند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی