صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۶

نگرانی برای جنگل‌های مختار، سنگ‌اندازی در اجرای یک طرح ملی نیست

دغدغه همه ما باید تخریب حداقلی جنگل باشد

راضیه خوئینی
خبرنگار


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد خواستار رعایت قانون در توسعه میدان گازی در منطقه جنگلی مختار شد. سیدحسین رضوی‌نژاد در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه تا زمان پرداخت خسارت، مجوزی به طرح داده نمی‌شود ،‌شروع طرح را غیرقانونی دانست. او تأکید می‌کند که طرح می‌تواند با قطع درختانی به مراتب کمتر اجرایی شود.
اوایل سال 1391 بود که خبرهایی مبنی بر کشف یک میدان گازی جدید در منطقه جنگلی مختار شنیده شد اما کسی نمی‌دانست که این چاه گاز قرار است سال‌ها بعد پروژه بزرگی را رقم بزند و در مسیر آن درختان کهنسال قطع شوند؛ درختان بلوط دانه‌زاد با قدمت 400 الی 500 سال در این منطقه جنگلی که نقش بزرگی در جلوگیری از تبعات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا و بروز پدیده گرد و غبار و... دارند.
روز ۸ آبان سیدحسین رضوی‌نژاد، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد از قطع بدون مجوز نهایی ۴۰۰ اصله درخت بلوط دانه‌زاد با قدمت ۴۰۰ الی ۵۰۰ سال در جنگل‌های مختار، به منظور توسعه میدان گازی خبر داد.
 روز بعد، ۹آبان مدیر پروژه میدان گازی مختار در گفت‌و‌گوی دیگری از این اعتراض به عنوان سنگ‌اندازی یاد کرده و مدعی شد درختی قطع نشده و قرار است فقط ۷۰ اصله درخت قطع شود.
این در حالی است که امید سجادیان، فعال محیط زیست بر اساس گزارشی میدانی و با استناد به اظهارات برخی منابع محلی تأکید کرد: برخی محیطبانان قطع شدن 400 اصله درخت را تأیید کرده‌ و خبر داده‌اند که تخریب بافت جنگلی این منطقه با شدت ادامه دارد.
محمدعلی اژدری، مدیر پروژه میدان گازی مختار در گفت‌وگو با «کبنانیوز» با تأکید بر بحث پدافند غیرعامل و تأمین گاز مناطق سردسیر گفت: قرار است با کاشت درخت‌هایی جبران خسارت شود. وی گفت: بر اساس آمار‌ها سالانه حدود 15 هزار اصله درخت در مناطق فاقد گاز کهگیلویه و بویراحمد قطع می‌شود که با اجرای طرح میدان گازی مختار و ایجاد شبکه گاز در روستا‌های سردسیر، دیگر خبری از سر بریدن درختان در مناطق مختلف این استان نخواهد بود.
به گفته سجادیان درختان بلوط دانه‌زاد از نظر اکولوژیکی دارای اهمیت بسیار بیشتری نسبت به بلوط‌های شاخه‌زاد هستند. این منطقه از پرتراکم‌ترین مناطق بلوط‌های دانه‌زاد است و از بین رفتن آنها اثرات بسیار منفی و جبران ناپذیری بر اکوسیستم خواهد گذاشت. زیرا بلوط‌ بسیار دیررشد بوده و پس از کاشت آنها، در بهترین حالت هر سال از یک تا 10 سانتیمتر رشد می‌کند. پس حداقل باید 50 سال بگذرد تا این درخت نسبتاً تنومند شود.
این فعال محیط زیست با اشاره به جبران ناپذیر بودن قطع درختان بلوط تصریح کرد: بر اساس اطلاعاتی شنیده است که میزان خسارت قطع کردن هر درخت حدوداً 350 الی 360 هزار تومان و حتی کمتر برآورد می‌شود. این در حالی است که حتی اگر قرار باشد درختان به زغال تبدیل شوند و کیلویی 25 هزار تومان با نرخ روز به فروش برسند، خیلی بیش از این ارزش خواهد داشت.

کسی قصد سنگ‌اندازی در اجرای پروژه ملی را ندارد
سیدحسین رضوی‌نژاد، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد در گفت‌و‌گو با «ایران» بر اهمیت پروژه میدان گازی مختار تأکید کرد و گفت: این پروژه یکی از ظرفیت‌های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌آید. این طرح به منظور کمک به حل مسأله ناترازی فصلی گاز و تقویت شبکه گازی کشور طراحی شده است و به نظر می‌رسد که یک ضرورت استانی و ملی باشد.
سیدحسین رضوی‌نژاد با اشاره به اینکه هیچ‌کس قصد سنگ‌اندازی در اجرای این پروژه ملی را ندارد، افزود: اهمیت موضوع برای این سازمان پوشیده نیست، فقط هدف مجموعه منابع طبیعی این است که قانون و مقررات کاملاً رعایت شود. به هر حال عرصه کاملاً جنگلی است و قطع درختان تقریباً اجتناب‌ناپذیر؛ ولی دوستان در توسعه این پروژه می‌توانند با کمترین تخریب به عرصه‌های منابع طبیعی اقدام کنند.
رضوی‌نژاد با بیان اینکه شرکت گاز در ابتدا محدوده‌ای را برای میدان گازی از اداره منابع طبیعی استعلام کرد و کمیته نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌های عمومی و عمرانی هم با توجه به اینکه بخشی از عرصه استعلامی دارای پوشش جنگلی کمتری بود، فقط با آن محدوده پوششی موافقت کرد، گفت: این به معنای مجوز نهایی نیست. پیمانکار شرکت گاز در ابتدا باید خسارت بند «ب» ماده «۱۲» قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی را واریز می‌کرد، سپس توسط کارشناسان ما محدوده عرصه پیشنهادی باید مشخص می‌شد و درختان باید نشانه‌گذاری می‌شدند و در نهایت اقدام می‌کردند.
وی ادامه داد: هیچ‌یک از این موارد انجام نشد و پیمانکار پروژه گاز اقدام به دپوی چند هزار تن خاک در منطقه خارج از محدوده موافقت شده اولیه کرد. چندین اصله درخت در این منطقه مدفون شد و هیچ طرح توجیهی برای میزان حجم عملیات خاکبرداری ارائه نشد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد افزود: تا زمانی که خسارت پرداخت نشود، مجوز نهایی صادر نشود، عرصه تغییر و تحول مشخص نشود و روی درختان نشانه‌گذاری نشود در واقع یعنی مجوز قانونی برای این کار صادر نشده است. در نهایت یعنی از نظر  سازمان منابع طبیعی این پروژه بدون اخذ مجوز نهایی عملیات را آغاز کرده و در حال ادامه دادن است.
رضوی‌نژاد با ابراز تعجب از آمار ادعایی اژدری، مدیر پروژه گازی مبنی بر قطع شدن سالانه 15 هزار درخت عنوان کرد: این آمار را نمی‌دانم از کجا آورده‌اند و کاملاً آن‌را تکذیب می‌کنم. حتی در کل کشور سالانه این حجم درخت قطع نمی‌شود.
وی درباره میزان خسارت پرداختی بابت هر اصله درخت گفت: در واقع این خسارت فقط بابت جبران قطع کردن درختان دریافت می‌شود، ولی تبعات زیست محیطی آن واقعاً قابل جبران نیست؛ هرچند که اهمیت پروژه روشن است ولی به هرحال اشکالاتی در روند اجرای پروژه وجود دارد که باید رفع شود. سازمان هم در زمینه کاهش تخریب‌ها و قطع کردن درختان اقداماتی را انجام داده است و تقریباً مراحل قانونی آن‌را انجام داده‌ایم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی