صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

استقبال تماشاگران از حضور مسعود کیمیایی
آزیتا موگویی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس در تازه‌ترین پست خود فیلم‌کوتاهی از ورود مسعود کیمیایی چهره شناخته شده سینما برای شرکت در جمع تماشاگران کنسرت بازنمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» منتشر کرده، حضوری که تشویق طولانی تماشاگران را به دنبال داشته است. کیمیایی که میهمان ویژه سومین شب اجرای بازنمایش «قصه‌ ترانه‌های ماندگار» بود، در سخنانی کوتاه به غم فقدان دوست دیرینه‌اش، ‌زنده‌یاد داریوش مهرجویی اشاره کرد و گفت: «من این روزها بسیار غمگینم. هر جا می‌روم داریوش مهرجویی با من است، هر جا می‌روم با من می‌آید. ما همیشه دست‌هایمان در دست هم بود و کار می‌کردیم، حالا نمی‌دانم چه کنم.» کیمیایی همچنین «بازنمایش قصه‌ ترانه‌های ماندگار» را کاری نوستالژیک و یادآور خاطرات گذشته دانست و از نقش‌آفرینی بازیگران این نمایش و اجرای ترانه‌های قدیمی توسط سالار عقیلی تمجید کرد. کنسرت بازنمایش «قصه‌ ترانه‌های ماندگار» این شب‌ها در تالار وحدت به نویسندگی و کارگردانی جلال‌الدین دری و تهیه‌کنندگی آزیتا موگویی درباره پنج ترانه ماندگار تاریخ موسیقی ایران است.

چند دقیقه همراه با زبان نیاکان
محمدکاظم کاظمی، پژوهشگر ادبیات و استاد افغانستانی ساکن ایران مطلبی با عنوان «زبان نیاکان» و برنامه‌ای با موضوع و محوریت زبان فارسی را با دنبال‌کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته که در بخشی از آن می‌خوانید: «زمان برنامه پنج دقیقه است، در همین زمان کوتاه به صورت فشرده به سیر تحولات و بالندگی زبان فارسی از آغاز شکل‌گیری این زبان تا زمانه کنونی با دسته‌بندی موضوعی پرداخته شده است.» اگر ازجمله افراد علاقه‌مند کسب اطلاعات بیشتر درباره این برنامه هستید، می‌توانید سری به صفحه این استاد زبان و ادبیات فارسی بزنید.

نوشته علی قمصری درباره «پرده کوب»
علی قمصری، نوازنده تار و آهنگساز ضمن انتشار بخشی از فیلمی که در آن مشغول نواختن است، اطلاعاتی درباره قطعه «پرده کوب» را منتشر کرده، در بخشی از آن آمده: «قطعه پرده کوب، معرفی تکنیک‌های تازه‌ای در تارنوازی نوین است. تار با نزدیک شدن دودست به یکدیگر و گذر دست‌ها از یکدیگر مرز بین زخمه و انگشت‌گذاری را از بین می‌برد و درهایی تازه را در برابر خنیاگر باز می‌کند. جغرافیای کائنات مانند مختصات نوازندگی، با تغییر زاویه و بسط نگاه گسترش می‌یابد.»

دعوت گلمکانی به تماشای فیلم «آهو»
هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما درباره تجربه‌ تماشای فیلم سینمایی «آهو» به همراه فرزاد مؤتمن، کارگردان و تهیه‌کننده نوشته که در آن می‌خوانید: «تجربه تماشای «آهو» با شهرام مکری و تماشاگران جوانی که برخی از آنها شاگردانش هستند، آنقدر موفق بود که دریافتم تماشاگران فیلم باید از میان همین‌ها باشند؛ از میان دوستداران آثار مکری، مؤتمن، نعمت‌الله، مصفا، و فیلمسازان مانند آنها. این بود که مصمم شدم آن تجربه را تکرار کنم.» آهو فیلمی به کارگردانی و نویسندگی هوشنگ گلمکانی و سپیده آرمان است. در خلاصه این فیلم آمده: «فیلم آهو؛ «آهو» حکایت انزوای خودخواسته دختری است که آرزوهایش را بربادرفته می‌بیند اما هنوز امیدش را از دست نداده...»

نکاتی خواندنی درباره مرمت کتاب‌ها و اشیای موزه‌ای
صفحه کتابخانه و موزه ملی ملک، فیلمی درباره چگونگی فعالیت‌های آزمایشگاه‌های موزه‌ها و کتابخانه‌هایی که نسخ خطی نگه‌داری می‌کنند، منتشر کرده که در توضیح بیشتر آن نیز نکاتی خواندنی آمده که در بخشی از آن می‌خوانید: «اشیای موزه‌ای و کتاب‌های خطی زمانی که آسیب‌دیده یا به مرمت نیاز داشته باشند، به کارگاه مرمت راه می‌سپارند تا هنر دست مرمت‌گران به آنها جانی تازه بخشد. این آثار اما پیش از رسیدن به کارگاه مرمت به جایی می‌روند تا کارشناسانی، بیماری با میزان آسیب‌شان را تشخیص دهند. آزمایشگاه همانجاست که کارشناسان با بهره‌گیری از ابزارهای روزآمد، بیماری و آسیب اشیای موزه‌ای و کتاب‌های خطی را تعیین‌ کرده و آنها را به کارگاه مرمت برای درمان روانه می‌کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی