صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

طرح‌های عربی و موانع عبری

ادامه از صفحه 19


 دیدارهای حاشیه ای
بدیهی بود، نشست سران عربی – اسلامی در ریاض با دیدارهای دوجانبه در حاشیه نشست اصلی همراه باشد. در یکی از این دیدارهای حاشیه‌ای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در دیدار با همتای عراقی خود در حاشیه نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی درباره غزه در شهر ریاض پایتخت عربستان تأکید کرد: «آنچه ماشین کشتار رژیم صهیونیستی را تشویق می‌کند، همدستی غرب با این رژیم است که انواع جنایت و ویرانی در نوار غزه را توجیه می‌کند. غرب و در رأس آن امریکا ابزارهای حمایتی را برای رژیم اسرائیل فراهم می‌کنند تا به کشتار روزانه فلسطینیان کمک کند. غرب همچنین در کنار این اقدام خود، پوشش و چتر سیاسی برای کشتارهای روزانه زنان، کودکان و سالخوردگان فلسطینی را که در حد نسل کشی است، فراهم می‌کند.»
عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق نیز به نوبه خود با بیان مطابقت دیدگاه‌های بغداد و دمشق در قبال جنگ ونسل کشی که توسط رژیم صهیونیستی در غزه و بقیه سرزمین‌های فلسطینی راه افتاده، بر ضرورت توقف آن و تضمین حقوق مشروع مردم فلسطین تأکید کرد.
در همین حال تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در کاخ «الیمامه» در ریاض دیدار کرد و دو طرف در جریان این دیدار درخصوص اوضاع نوار غزه، تلاش‌ها برای توقف حملات علیه این باریکه، حفاظت از جان غیرنظامیان و ارائه فوری کمک‌ها و نیز برقراری امنیت و ثبات در منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند. براساس گزارش العربیه، امیر قطر و ولیعهد سعودی در جریان دیدار با یکدیگر همچنین تحولات بحران انسانی در غزه و اراضی اشغالی فلسطین، تلاش‌های مشترک برای توقف حملات رژیم صهیونیستی و تضمین ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را مورد بررسی قرار دادند. دو طرف تأکید کردند: «بدون دستیابی به یک راهکار نهایی هیچ صلح و ثباتی در منطقه برقرار نمی‌شود.»
 
نشست‌های موازی از پاریس تا قاهره
پیش از نشست سران اسلامی – عربی در ریاض برخی دیدارهای موازی دو یا چند جانبه دیگری در دیگر نقاط جهان هم صورت گرفت. در یکی از این موارد منابع رسانه‌ای بعد از ظهر جمعه از دیدار و گفت‌وگوی امیر قطر با رئیس جمهوری مصر در کاخ «الاتحادیه» (کاخ ریاست جمهوری مصر) در شهر قاهره درباره تحولات فلسطین خبر دادند. آن طور که العالم به نقل از الخلیج آنلاین گزارش داده، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز جمعه با هدف گفت‌وگو با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصردرباره جنگ غزه به قاهره سفر کرد. طبق گفته منابع مصری، دو مقام ارشد درباره آتش‌بس در باریکه غزه و تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و حماس گفت‌وگو کردند. بر پایه این گزارش، تمیم بن حمد و السیسی همچنین در این دیدار راه‌های پایان‌ بخشیدن به محاصره غزه و تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه را مورد بررسی قرار دادند.
 
نشست بی‌فایده شورای امنیت
در کنار این نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه در اقصی نقاط دنیا، شورای امنیت سازمان ملل هم روز جمعه درحالی درباره مسأله فلسطین نشست بی‌فایده و بدون خروجی عملی دیگری برگزار کرد که شکست این شورا در تصویب حتی یک قطعنامه درباره جنگ غزه، انتقادات زیادی را در زمینه ناکارآمدی آن به دنبال داشته است. به گزارش ایرنا در ابتدای این نشست، اعضای شورای امنیت به درخواست چین که ریاست دوره‌ای این شورا را برعهده دارد، به احترام همه غیرنظامیان کشته شده در این درگیری‌ها یک دقیقه سکوت کردند و ایستادند. سپس تدروس ادهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت در سخنانی در این نشست ضمن به صدا در آوردن زنگ هشدار درباره سقوط سیستم بهداشتی غزه گفت: «نیمی از ۳۶ بیمارستان نوار غزه و دو سوم مراکز مراقبت‌های بهداشتی اولیه آن کار نمی‌کنند. هفته گذشته، ۵ حمله به ۵ بیمارستان را در یک روز ثبت کردیم و فعالیت ۴ بیمارستان با ۴۳۰ تخت متوقف شده است.» وی همچنین خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل شد و گفت: «این شورا دیگر به هدفی که برای آن تأسیس شده است، عمل نمی‌کند.» اظهارات رئیس سازمان جهانی بهداشت در حالی بود که گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل در این نشست مدعی شد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از بیمارستان‌‌ها به عنوان پایگاه عملیاتی و محل استقرار خود استفاده می‌کند.
در همین حال بنا بر گزارش‌ها لانا نصیبه، سفیر و نماینده امارات متحده عربی نیز در این نشست گفت که امارات قاطعانه «تجاوز اسرائیل به نوار غزه» را محکوم می‌کند. اما رابرت وود، معاون نمایندگی امریکا در امور ویژه سیاسی در سازمان ملل از اسرائیل دفاع کرد و با بیان اینکه ما از نزدیک وضعیت بیمارستان‌های غزه را زیر نظر داریم، مدعی نگرانی برای غیرنظامیان شد و در عین حال ادعا کرد: «حماس تلاشی برای محافظت از غیرنظامیان فلسطینی نمی‌کند. عمداً و بیرحمانه آنها را به خطر می‌اندازد.» نماینده امریکا همچنین اذعان داشت: «ما هنوز راهی برای آزادی گروگان‌ها (اسرا) نداریم و در حال کار روی این موضوع هستیم و از این رو معتقدیم که وقفه (توقف موقت) در این زمینه مناسب است.»

جستجو
آرشیو تاریخی