صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران سومین تولیدکننده گردو در جهان است

گردوی «تویسرکان» ثبت جهانی شد

ایران زمین- نظام کاشت، داشت و برداشت گردو «تویسرکان»، پس از 6 سال تلاش و انتظار توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد (فائو) به ثبت‌جهانی رسید. طبق گفته «رضا بهرام‌لو» رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان، درحال‌حاضر باغات سنتی گردوی تویسرکان به‌عنوان پنجمین نظام میراثی مهم کشاورزی جهان (جیاس) از کشورمان در فائو ثبت شده است.
«تویسرکان» با تولید سالانه 24.1درصد گردو، رتبه اول را در تولید گردوی کشور به خود اختصاص داده و حالا پس از ثبت‌‌جهانی انگور ملایر، دومین محصول کشاورزی خود را نیز به ثبت‌‌جهانی فائو رسانده است. این اتفاق خوش‌یمن و مبارک برای باغداران تویسرکان، درحالی رخ می‌دهد که اوایل مهرماه سال‌جاری، نماینده سازمان فائو در بازدید دو روزه، تویسرکان را شایسته جهانی‌شدن در عرصه محصول استراتژیک و مهم گردو دانسته و بر ظرفیت بی‌نظیر گردوی تویسرکان تأکید کرد.
رونق گردشگری
طبق گفته «حجت‌الله شهبازی» مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان به «ایران»، «ثبت جهانی گردو تویسرکان، در برندسازی و ارتباطات علمی میان سازمان فائو و کشور، مؤثر بوده و می‌تواند جاذبه‌ای برای گردشگران برای گرفتن اطلاعات مکانی با قابلیت اکوتوریسم از فائو فراهم کند. همچنین این اقدام می‌تواند داد وستد علمی، تجاری و فرهنگی میان افراد متخصص را که تمایل به اطلاعات بیشتر از کشورها دارند، توسعه و تقویت بخشد».
این مقام مسئول پیشتر به «ایران» گفته بود: «استان همدان با داشتن 13.3 درصد از سطح باغات گردو، رتبه اول سطح باغات زیرکشت در کشور و همچنین با تولید سالانه 24.1 درصد گردو، رتبه اول را در تولید گردوی کشور  به خود اختصاص داده است. گردو اولین محصول باغی استان همدان از نظر سطح و از نظر تولید بعد از انگور و سیب است که بیش از 28 هزار باغدار گردو در این حوزه مشغول به کار هستند».
 سرمازدگی در باغات گردو
طبق گفته «حجت‌الله شهبازی»، «اگرچه ایران رتبه سوم تولید گردو را در جهان به خود اختصاص داده اما به‌دلیل غیریکنواختی محصول، جایگاه خوبی در صادرات دنیا به خود اختصاص نداده است، البته اقداماتی مانند سرشاخه کاری درخت گردو انجام شده است تا محصول تولیدی، یکنواخت‌تر شود. این اقدام علاوه‌بر یکنواختی گردوها و امکان صادرات بیشتر، از سرمازدگی محصول نیز پیشگیری می‌کند».
کمبود صنایع تبدیلی
گردوی تویسرکان در حالی ثبت‌جهانی می‌شود که کمبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی گردو همچنان به‌عنوان یکی از مشکلات حل‌نشده شهرستان تویسرکان باقی مانده است. عاملی که باعث شده این محصول با ارزش افزوده‌ای کمتر، خام‌فروشی شده و حاصل دسترنج و تلاش شبانه‌روزی باغداران به ثمر نرسد.
«حسن محمدی» مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، پیشتر در همین زمینه به «ایران» گفته بود: «متأسفانه در بحث صنایع تبدیلی در شهرستان تویسرکان، اقدامات مؤثری انجام نشده و فقط 2 واحد بسته‌بندی نیمه‌فعال در آن وجود دارد. همچنین یک واحد فرآوری پوست گردو نیز در این شهرستان وجود دارد که پس از آسیاب و پودر کردن، پوست این محصول در حفاری‌های چاه نفت برای جلوگیری از ریزش، مورد استفاده قرار می‌گیرد».

 

جستجو
آرشیو تاریخی