صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

با رشد 9.8 درصدی در تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته

تعداد بیمه‏شدگان فعال صندوق بیمه اجتماعی روستاییان به 6/1 میلیون نفر رسید

رشد 12.4 درصدی در کل بیمه‏شدگان صندوق بیمه اجتماعی تعداد کل بیمه‏شدگان این صندوق شامل فعال و غیرفعال در پایان تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته، با رشد 12.4 درصدی به 2 میلیون و 529 هزار نفر رسیده است

تازه‏ترین داده‏های آماری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نشان می‏دهد که در تیرماه امسال، تعداد بیمه‏شدگان فعال این صندوق با رشد 9.8 درصدی نسبت به تیرماه 1401، به یک میلیون و 668 هزار نفر رسیده است.
براساس داده‏های آماری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور، تعداد کل بیمه‏شدگان این صندوق شامل فعال و غیرفعال در پایان تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته، با رشد 12.4 درصد به 2 میلیون و 529 هزار نفر رسیده است. این تعداد در تیرماه سال گذشته، حدود 2 میلیون و 249 هزار نفر برآورد شده بود.
از میان بیمه‏شدگان فعال، غیرفعال متصل و غیرفعال منفصل، آمار بانوان و مردان تفکیک شده است به طوری که در بیمه‏شدگان فعال با جامعه آماری یک میلیون و 667 هزار و 940 نفر، یک میلیون و 248 هزار و 454 نفر مرد و 419 هزار و 486 نفر زن هستند.
در بخش بیمه‏شدگان غیرفعال متصل نیز با جامعه آماری 275 هزار و 215 نفر نیز 152 هزار و 128 نفر مرد و 123 هزار و 87 نفر زن هستند و در میان بیمه‏شدگان غیرفعال منفصل با آمار 585 هزار و 965 نفر نیز 463 هزار و 86 نفر را مردان و 122 هزار و 879 نفر را بانوان تشکیل می‏دهند.
متوسط سن بیمه‏پردازان صندوق 36.2 سال
طبق ارزیابی‏های جدید صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان اکنون میانگین سن بیمه‏پردازان جدید 36.2 سال محاسبه شده که این عدد نسبت به مدت مشابه آن تا حدودی با روند افزایشی روبه‏رو بوده است.
در مجموع میانگین سن فعلی اعضای صندوق بیمه اجتماعی 47.8 سال در تیرماه سال‏جاری به ثبت رسیده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته 48.3 سال بوده و این موضوع نشانگر جوان‏تر شدن اعضای این صندوق است. اکنون این صندوق با ضریب پشتیبانی حدود 10 یکی از جوان‏ترین صندوق‏ها در کشور به شمار می‏رود.
براساس این داده‏های آماری اکنون بیشترین اعضای تحت پوشش این صندوق در استان آذربایجان شرقی با 196 هزار و 687 نفر، خراسان رضوی با 144 هزار و 617 نفر و استان فارس با 134 هزار و 558 نفر است اما کمترین اعضای این صندوق در استان‏های قم با 8 هزار و 645 نفر، البرز با 10 هزار و 109 نفر و بوشهر با 13 هزار و 265 نفر هستند.

بیشترین افراد بیمه‏شده در گروه رانندگان حمل بار و مسافربری
ارزیابی‏های جدید از آمارهای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نشان می‏دهد که در مجموع یک میلیون و 850 هزار و 849 نفر اعضای فعال این صندوق، این افراد در گروه‏های مختلف تحت عنوان ساکنان روستاها، مناطق عشایری، کشاورزان غیرساکن روستا، ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر، رانندگان حمل بار و مسافربری، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان دامپزشکی، شاغلان فصلی، کمیته امداد و سازمان بهزیستی از خدمات بیمه‏ای و بازنشستگی صندوق بهره‏مند هستند. بیشترین افراد بیمه‏شده در گروه رانندگان حمل بار و مسافربری با جامعه آماری 164 هزار و 988 نفر و کمترین آنها در گروه سازمان دامپزشکی با 191 نفر بیمه شده در این صندوق به حساب می‏آیند.

افزایش مستمری افراد مستمری‏بگیر
افزایش 20 درصدی و پرداخت معوقات مستمری‏بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از دیگر اقدامات اثربخش در این دولت بود که به همین منظور صندوق برای این مهم نیز برنامه‏ریزی جدی داشت.
براساس اعلام صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، حقوق مردادماه سال‏جاری مستمری‏بگیران تحت پوشش صندوق با افزایش 20 درصدی و همچنین معوقات آنان پرداخت شد. مستمری صندوق در مجموع در دولت سیزدهم بیش از 43 درصد و برای حداقل‏بگیران بیش از 190 درصد افزایش یافت و یکی از راه‏های افزایش مستمری افزایش سطوح درآمدی به شمار می‏رود که در صندوق این امر محقق شد.طبق برنامه‏های راهبردی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر سال گذشته 60 درصد سطوح درآمدی رشد یافت، همچنین دو سطح 9 و 10 برای آنها تعریف شده است.
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر 18 سال قبل با هدف پوشش جمعیت 30 میلیون نفری کشاورزان، روستاییان و عشایر در راستای توسعه چتر بیمه‏ای و ارائه خدمات به جامعه مذکور با دریافت مبالغ پایین و کمک دولت در پرداخت حق بیمه آغاز به فعالیت کرد.

 

برش

دولت کارفرمای بزرگ صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر است
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به عنوان یکی از 18 صندوق بیمه‏گر در کشور به شمار می‏رود که دولت به عنوان کارفرمای افراد تحت پوشش این صندوق، حدود 70 درصد سهم حق بیمه افراد بیمه‏شده این صندوق را پرداخت می‏کند و بیمه‏شدگان نیز حدود یک سوم سهم حق بیمه را پرداخت می‏کنند. یکی از مزایای مهم در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، انتقال سوابق بیمه‏ای بیمه‏شدگان این نهاد با دیگر سازمان‏ها و صندوق‏های بیمه‏گر است، البته مهم‏ترین مزیت این نوع بیمه به‏صرفه و اقتصادی بودن نوع بیمه به دلیل حمایت دولت از جامعه کشاورزان، روستاییان و عشایر است. صندوق بیمه اجتماعی نیز به واسطه حمایت‏های دولت از جامعه هدف، خدماتی همچون پرداخت مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگی را به افراد تحت پوشش ارائه می‏دهد.
افراد تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان برای بیمه‏شدن در این صندوق باید شرایطی داشته باشند که از جمله آنها می‏توان به داشتن حداقل 18 سال و حداکثر 50 سال سن، سکونت در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر 20 هزار نفر، اشتغال در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی، مشاغل زنبورداری، بافندگی، قالیبافی، فرشبافی، گلیم و جاجیم‏بافی، رانندگان حمل بار و مسافر بین‏شهری، کارکنان مراکز و شرکت‏های وابسته به مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و نظام دامپزشکی اشاره کرد. برای عضویت بیمه‏شدگان در این صندوق بیمه‏گر افراد مشمول باید به یک‏هزار و 800 کارگزاری معتبر در سراسر کشور مراجعه کرده و نسبت به عضویت در این صندوق اقدام کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی