صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۴

تحلیل استعفای یک مقام حقوق بشری

ناقوس مرگ حقوق بشر به صدا در آمده است

گروه سیاسی/ استعفای شماری از مقامات عالیرتبه غربی و همچنین اعضای ارشد سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد در واکنش به تجاوزهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه، از تعمیق شکاف در سطوح بالای سیاسی کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی حکایت می کند. زمانی که «کریگ مخیبر»، مدیر دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در نیویورک در اعتراض به بمباران نوار غزه به دست اسرائیل، از سمت خود استعفا داد. نامه استعفای او با عنوان «همدستی غرب در نسل‌کشی که مقابل چشمان‌مان رخ می‌دهد» با بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای و سیاسی رو‌به‌رو شد.
«مخیبر» در نامه‌ای که برای «ولکر تورک»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ارسال کرد، توضیح داد که در اعتراض به «نسل‌کشی در غزه» اقدام به استعفا کرده است. «مخیبر»، وکیل حقوق بشر امریکایی که در سال ۱۹۹۲ به سازمان ملل پیوست و در چندین منطقه جنگی از جمله فلسطین اشغالی، افغانستان و سودان خدمت کرده است، در نامه‌اش تأکید کرد: «یک بار دیگر، شاهد وقوع نسل‌کشی مقابل چشمان‌مان هستیم و سازمانی که به آن خدمت می‌کنیم، به نظر برای متوقف کردن آن ناتوان است». او در توضیح استفاده از کلمه «نسل‌کشی» و تداوم اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه تأکید کرد که این واژه «غالباً مورد سوءاستفاده سیاسی قرار می‌گیرد. اما سلاخی جمعی مردم فلسطین که جریان دارد، در یک ایدئولوژی ملی‌گرایانه قومی، استعماری و اشغالگرانه ریشه دارد و جای هیچ شک و بحثی باقی نمی‌گذارد.»
مخیبر تأکید کرد: «دولت‌های امریکا، انگلیس و اکثر اروپا نه تنها به دلیل ناکامی صرف در انجام تعهدات بین‌المللی، بلکه به دلیل تأمین سلاح برای این تجاوز و حمایت اقتصادی و اطلاعاتی و همچنین سرپوش سیاسی و دیپلماتیک گذاشتن روی قساوت‌های اسرائیل، کاملاً در این تجاوز هولناک همدست هستند. شرکت‌های رسانه‌ای غربی که بیش از پیش تحت سلطه درآمده و متحد دولت‌ها هستند، این سرپوش را تقویت می‌کنند؛ رسانه‌هایی که برای تسهیل نسل‌کشی، فلسطینیان را عاری از انسانیت نمایش می‌دهند و برای جنگ پروپاگاندا و از نفرت‌پراکنی ملی، نژادی یا مذهبی دفاع می‌کنند!»
مقام مستعفی سازمان ملل بر این باور است که این نهاد «پیش از این، مشابه دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی، از اصول و اقتداری برخوردار بوده که ریشه در تمامیت آن داشته اما در طول سالیان همه این ویژگی‌ها را از دست داده است. سازمان ملل، به دفعات در متوقف کردن نسل‌کشی ناکام بوده است.» او به عنوان مثال به اتفاقات مشابه در روآندا، بوسنی و نسل‌کشی‌های داعش و روهینگیا در میانمار اشاره کرد.
رسانه فرانسوی «فرانس 24 » تصریح می کند، استعفای مخیبر، اختلاف و دودستگی عمیق در جامعه بین‌الملل را برملا می‌کند؛ اختلافی که پس از حملات هوایی صهیونیست ها علیه نوار غزه در واکنش به عملیات حماس آشکارتر شده است. پس از بمباران غزه، معترضان در سراسر جهان عرب و همچنین لندن، نیویورک، واشنگتن، پاریس و برلین در حمایت از مردم غزه به خیابان‌ها آمدند. تظاهرکنندگان به «استانداردهای دوگانه» غرب و به طور مشخص «محکوم کردن بی‌درنگ حمله روسیه به اوکراین و تعلل و این پا و آن پا کردن در محکوم کردن جنایات اسرائیل در غزه و حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی معترض هستند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی