صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

رسانه‌های عبری: اسرائیل شهروندان خودش را کشته است
 خبر اول اینکه، تصاویری از سوی رسانه‌های صهیونیستی منتشر شده است که ثابت می‌کند هلیکوپترهای آپاچی اسرائیل سربازان و غیرنظامیان خود را در هفتم اکتبر به کشتن داده است. به گزارش پایگاه خبری
«The Cradle» مستقر در لبنان، ارتش اسرائیل از طریق هواپیماهای بدون سرنشین، تصاویری از صدها خودرو سوخته و آسیب دیده را منتشر کرده که در حال حرکت به جشنواره موسیقی «نوا» بوده‌اند اما در نتیجه حمله نیروهای اسرائیلی در جریان شروع عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر کشته شده‌اند. جشنواره «نوا» در محلی برگزار شد که تنها پنج کیلومتر دورتر از مرز غزه فاصله داشت. این یکی از اولین اهدافی بود که مبارزان مقاومت فلسطین در زمان خروج از غزه با حمله به پایگاه‌ها و شهرک‌های نظامی هدف قرار دادند. اسرائیل مدعی است مردمی که در محل جشنواره حضور داشته‌اند توسط نیروهای فلسطینی که ساعاتی پس از حمله حماس از حصار مرزی باز غزه سرازیر شده بودند، کشته شدند با این حال تصاویراخیر از خودروهای شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی که گفته می‌شد مورد حملات نیروهای حماس قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد این خودروها توسط هلیکوپترهای اسرائیل منهدم شده‌اند. تصاویر جدید، گزارش‌های قبلی را تأیید می‌کند که می‌گویند ارتش اسرائیل مسئول بسیاری از تلفات در اولین روز عملیات طوفان الاقصی است.  بنا به این گزارش، خلبانان اسرائیلی در حالی شهروندان خود را هدف حمله قرار دادند که از همان ساعات اولیه حمله در تشخیص نیروها و وضعیت جاری در صحنه میدانی دچار مشکل شده بودند و بنابراین تصمیم گرفتند همه محدودیت‌ها را نادیده بگیرند و به حملات کور اقدام کنند.  «دانیل هاگاری»، سخنگوی ارتش اسرائیل توضیح داد که تلاش اصلی ارتش تل آویو از بین بردن همه کسانی بود که به اسرائیل نفوذ کرده بودند؛ سخنی که به این معنا بود که در حملات گسترده واکنشی اسرائیل علیه نیروهای حماس، امنیت گروگان‌های اسرائیلی و غیر نظامیان این رژیم در اولویت نبوده است.

 وقتی مهاجرانی هم
منتقد ظریف می شود!
 دست آخر اینکه، عطاءالله مهاجرانی وزیر اسبق ارشاد در دولت اصلاحات با اشاره به اظهارات اخیر جواد ظریف که مدعی شده بود مردم از سیاست نظام در دفاع از فلسطین خسته شده‌اند، در صفحه شخصی خود نوشت: «چرا دکتر ظریف هر از گاهى دسته گل به آب مى دهد!؟» مهاجرانی در ادامه همین نوشته به مصادیقی از اظهارات شاذ وزیر سابق امورخارجه در دولت‌های دوازدهم و یازدهم اشاره و تصریح کرد: «ماجراى دیپلماسى و میدان و درجه محبوبیت! /ماجراى نابودى امکانات دفاعى کشور در برابر امریکا و داستان تور بهنگام شدن اطلاعات… /و اکنون: ماجراى خستگى مردم و حاکمان.» وی اما در انتهای نوشته خود با کنایه به ظریف گفت: «ما روستاییان هنگام سختى کار به یکدیگر مى گفتیم: خدا قوت!» گفتنی است، ظریف اخیراً طی سخنانی گفته بود: « اگر پای ایران را به وسط معرکه جنگ بکشانند، برای هیچکدام از مقام‌های حاکمیتی اتفاقی رخ نخواهد داد؛ آنی که بمب می خورد، از بین می‌رود و تحریم می شود، مردم ایران هستند.» این سخنان با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی روبه‌رو شده بود؛ بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند که این بخش از اظهارات ظریف با تکیه غیرواقعی بر گزاره «جنگ‌هراسی» در افکار عمومی ایرانیان، پازل دولت امریکا در تداوم نسل‌کشی در غزه را تکمیل می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی