صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

تلاش های دیپلماتیک برای حمایت از مقاومت فلسطین

ایران حامی آتش بس فوری در غزه

مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای گذشته و به موازات تداوم حملات نظامی گسترده صهیونیست ها علیه غزه، از اجتناب‌ناپذیر بودن گسترش دامنه جنگ در منطقه سخن به میان آورده‌اند. این مهم در گفت‌و‌گوی تلفنی اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر  امور خارجه و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، همتای قطری‌اش مورد توجه قرار گرفت. وزیر امور خارجه ایران در این تماس تلفنی با همتای قطری‌‌ گفت:«به دلیل گسترش شدت جنگ علیه ساکنان غیرنظامی غزه، اکنون گسترش دامنه جنگ اجتناب‌ناپذیر شده است.» دو طرف با ابراز نگرانی عمیق نسبت به وضعیت انسانی در غزه و تداوم حملات نظامی گسترده علیه غیرنظامیان و زنان و کودکان، در خصوص راه‌های سیاسی پایان بخشیدن به حملات وحشیانه رژیم اسرائیل، برقراری فوری آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسانی مستمر برای مردم تحت محاصره و جنگ‌زده غزه به گفت‌وگو پرداختند. امیرعبداللهیان همچنین در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«زمان برای تداوم جنایات تل‌آویو به سرعت رو به پایان است. تنها فایده نتانیاهو این بود که پایه‌های رژیم جعلی اسرائیل را متزلزل‌تر ساخت و چهره جنایتکار، خشن و متجاوز رژیم‌صهیونیستی را در قتل‌عام زنان و کودکان در غزه به روشنی و بدون روتوش به نمایش گذاشت.»

ایران دستور انجام هیچ عملیاتی را نمی‌دهد
به موازات تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای متوقف کردن جنگ غزه، سفیر کشور در سازمان ملل بار دیگر تصریح کرد که ایران هیچ نقشی در حملات علیه نیروهای امریکایی در منطقه ندارد. در پی شدت گرفتن جنگ میان حماس و اسرائیل، پایگاه‌های نظامی ایالات‌متحده در عراق و سوریه در چندین نوبت هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته‌اند. مقاومت اسلامی عراق به دنبال حملات رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات‌متحده هشدار داده بود که پایگاه‌های امریکایی را در منطقه مورد هدف قرار خواهد داد. این در حالی بود که شماری از مقامات امریکایی از جمله سخنگوی وزارت دفاع امریکا، ایران را پشت صحنه این اقدامات معرفی کردند و در مواضعی واهی خواستار توقف این حملات از سوی تهران شدند. در همین رابطه امیرسعید ایروانی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفت‌و‌گو با شبکه امریکایی سی‌ان‌ان تأکید کرد:«ما به صراحت گفته‌ایم که ایران دخالتی در هیچ‌یک از حملات علیه نیروهای امریکایی در منطقه ندارد.» ایروانی افزود:«میان ایران و گروه‌های مقاومت همکاری و تشریک‌مساعی وجود دارد اما ایران دستور انجام هیچ عملیاتی را نمی‌دهد.»
سفیر ایران در سازمان ملل ضمن تکرار این مهم که هر گونه حمله به نیروهای امریکایی در عراق و سوریه با تصمیم خود گروه‌ها گرفته می‌شود، اشاره کرد که هیچ گفت‌و‌گوی مستقیمی درباره درگیری در اسرائیل با همتای امریکایی خود در سازمان ملل نداشته است. ایروانی همچنین گفت:«ایران تأکید کرده است که ما قصد گسترش این جبهه جنگی را نداریم. دیگران هم باید نقش خودشان را در این زمینه ایفا کنند. در صورت ادامه درگیری‌ها در غزه، ممکن است جنگ گسترش پیدا کند.»

مقام امریکایی: نشانه‌ای از عزم ایران برای توسعه جنگ نیست
همزمان با تأکید دیپلمات ایرانی مبنی بر عدم مداخله ایران در صحنه تحولات میدانی منطقه و جنگ غزه، «دیوید ساترفیلد» نماینده ویژه امریکا در امور بشردوستانه خاورمیانه به نوعی بر این موضع ایران صحه گذاشت و گفت:«هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ایران یا گروه‌های نیابتی آن قصد گسترش و تسریع جنگ در خاورمیانه را داشته‌ باشند.» ساترفیلد که از ماه گذشته از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا به‌عنوان نماینده ویژه این کشور در امور بشردوستانه خاورمیانه انتخاب‌ شد، در عین حال ادعا کرد:«ضروری است که ایران و حزب‌الله لبنان اقدامات تحریک‌آمیز انجام ندهند.»
این مقام امریکایی همچنین با اشاره به اینکه تبادل آتش میان حزب‌الله و نیروهای اسرائیلی در مرز لبنان احتمال اشتباه محاسباتی را افزایش می‌دهد، افزود:«ما معتقد نیستیم که درگیری لبنان و اسرائیل اجتناب‌ناپذیر باشد. واقعیت کنونی این است که هیچ نشانه‌ای از هیچ طرفی وجود ندارد که قصد تسریع درگیری یا جنگ را داشته باشد.»

جستجو
آرشیو تاریخی