صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

بمباران بیماران

ادامه از صفحه 19

مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت تأکید کرد: هنوز حرکت جدی برای رساندن سوخت به بیمارستان‌های نوار غزه صورت نگرفته است. رئیس دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه نیز به الجزیره گفت، بیمارستان‌ها در نوار غزه از روز اول تجاوز رژیم اشغالگر اسرائیل هدف قرار گرفته‌اند. وی در غزه دیروز جمعه تأکید کرد، ویرانی در غزه بی‌سابقه است و بیش از ۵۰ درصد واحدهای مسکونی در نتیجه بمباران اشغالگران آسیب دیده است. رئیس دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه گفت: ۴۰ هزار واحد مسکونی در غزه در نتیجه بمباران اسرائیل به طور کامل تخریب شده است.
رئیس این دفتر افزود: اشغالگران تاکنون حدود ۳۲ هزار تن مواد منفجره و بیش از ۱۳ هزار بمب روی نوار غزه ریخته‌اند. میزان اولیه خسارات وارده به ساختمان‌ها و برج‌های مسکونی دو میلیارد دلار برآورد شده و میزان خسارات وارده به زیرساخت‌های نوار غزه به حدود یک میلیارد دلار می‌رسد. رئیس دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه ادامه داد، بیمارستان‌های غزه و شمال این منطقه به دلیل تمام شدن سوخت در معرض خطر از کار افتادن هستند. خبرگزاری شهاب گزارش داد، ارتش اشغالگر درمانگاه سرپایی بیمارستان الشفا را هم بمباران کرد. سخنگوی دفاع مدنی در غزه هم اذعان داشت که هزاران شهید زیر آوار هستند و ما نتوانسته‌ایم به آنها برسیم. سخنگوی دفاع مدنی در غزه همچنین گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از کادر ما در حین انجام وظیفه مورد هدف اشغالگران قرار گرفتند و در حال حاضر مجروح هستند. این سخنگو تأکید کرد: تعدادی از شهدا روی زمین افتاده بودند و ما به دلیل بمباران اشغالگران نتوانستیم آنها را نجات دهیم.
در ادامه، شدت فاجعه بهداشت و درمان باریکه غزه به قدری عمیق است که وزیر بهداشت ترکیه دیروز جمعه گفت ترکیه، مصر و رژیم صهیونیستی یک گروه هماهنگی برای انتقال مجروحان از نوار غزه ایجاد کرده‌اند. فخرالدین کوجا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک برای انتقال بیماران از نوار غزه، تماس با وزارت بهداشت اسرائیل برقرار شد و یک گروه هماهنگی در زمینه بهداشت توسط ترکیه، مصر و اسرائیل ایجاد شد.» به گزارش اسپوتنیک وزیر بهداشت ترکیه همچنین گفت که روز پنجشنبه با همتای مصری خود، خالد عبدالغفار، گفت‌و‌گو کرده و دو کشور در مورد درمان مشترک مجروحان نوار غزه و انتقال آنها به ترکیه توافق کردند.
وضعیت اسفبار بیمارستان‌های غزه در حالی است که سخنگوی وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است، تعداد شهدای این باریکه از آغاز جنگ به 11 هزار و 708 نفر رسیده که شامل 4506 کودک، 3027 زن، بیش از 700 سالمند و 27 هزار و 490 نفر نیز مجروح شدند.

 گروکشی برای توقف جنایت!
در کنار فاجعه‌ای که برای ساکنان غزه، آن هم بدون آب، غذا و برق رقم خورده، تلاش‌ها برای برقراری یک توقف کوتاه‌مدت چندساعته حملات صهیونیست‌ها هم راه به جایی نبرده است. از یک‌سو ادعا شد که رؤسای سیا و موساد که به دوحه سفر کرده‌اند، به همراه مقامات قطری، طرح پیشنهادی برای آزادی ۱۰ تا ۲۰ اسیر غیرنظامی در ازای توقف سه‌روزه درگیری و ورود کمک‌ها به غزه را بررسی کردند. ایسنا گفت که یک منبع دیپلماتیک آگاه به این مذاکرات به سی‌ان‌ان خبر داده، نشست سه‌جانبه مقامات قطری و رؤسای اطلاعات رژیم صهیونیستی و امریکا روز پنجشنبه در دوحه برگزار شد تا درباره آزادی اسیران نزد حماس در ازای وقفه بشردوستانه و ورود کمک‌ها به غزه گفت‌وگو شود. در دیدار ویلیام برنز، رئیس سیا، دیوید بارنیا، رئیس موساد و مقامات قطری، طرح پیشنهادی برای آزادی ۱۰ تا ۲۰ اسیر غیرنظامی در ازای توقف سه‌روزه درگیری و ورود کمک‌های بیشتر و تهیه و ارائه لیستی از بازداشت شدگان در نوار غزه توسط حماس مورد بحث قرار گرفت. سی‌ان‌ان روز پنجشنبه به نقل از یک مقام ارشد امریکایی گزارش داد که هیچ امکانی برای موافقت اشغالگران با توقف دائمی جنگ، بدون آزادی تعداد زیادی از اسیران وجود ندارد.
مذاکرات چندجانبه، که قطر نقش میانجی کلیدی در آن ایفا می‌کند، هفته‌هاست که ادامه دارد و تاکنون چندین ایده را پدید آورده است. سی‌ان‌ان پیشتر گزارش داده بود که یک مقام صهیونیست گفته چنانچه اطمینان حاصل شود که حماس در آزادی اسیران جدی است، تل‌آویو آماده توقف جنگ است. آنچه مشخص نیست، این است که اشغالگران تا چه زمانی ممکن است مایل به موافقت با این موضوع باشند و تعداد قابل قبولی از اسیران برای آزادی چقدر است. پیشتر نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مذاکرات برای آزادی اسیران نزد حماس از جمله اتباع امریکایی، در ازای توقف کوتاه عملیات صهیونیست‌ها در غزه درحال انجام است. روز پنجشنبه نیز خبرگزاری فرانسه به نقل از منبع آگاه اعلام کرد قطر تلاش می‌کند تا در ازای آتش‌بس یک یا دو روزه در نوار غزه، ۱۰ تا ۱۵ اسیر اسرائیلی که توسط جنبش حماس نگهداری می‌شوند را آزاد کند.
به دنبال انتشار اخبار مذاکرات سه‌جانبه قطری – امریکایی- صهیونیستی، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر هم به روزنامه امریکایی «واشنگتن پست» گفت: «امیدواریم وقفه موقت در جنگ به چیزی طولانی‌تر و پایدارتر منجر شود.» درعین حال شائبه برقراری آتش‌بس زمانی تقویت یافت که اوایل عصر پنجشنبه، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید هم اعلام کرد که دو کریدور بشردوستانه برای غیرنظامیان باز خواهد شد تا از طریق یک آتش‌بس روزانه چهار ساعته، مناطق جنگی در شمال نوار غزه را ترک کنند. این مقام کاخ سفید گفت هر روز از سه ساعت زودتر در رابطه با برنامه‌ریزی‌های مرتبط با توقف‌ درگیری‌ها در غزه اطلاع‌رسانی خواهد شد. به گفته کربی، در زمان این توقف‌ها، رژیم صهیونیستی به عملیات‌های نظامی دست نخواهد زد.
 اما در سوی دیگر دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونسیتی بیانیه کاخ سفید در رابطه با توقف روزانه درگیری‌ها میان حماس و این رژیم به مدت چهار ساعت را رد کرد. دفتر نتانیاهو در پاسخ به اظهارات کربی در بیانیه‌ای اعلام کرد: نبرد درجریان است و بدون آزادی اسرا هیچ آتش‌بسی در کار نخواهد بود. در ادامه بیانیه‌ آمده است: اسرائیل درحال ایجاد کریدورهایی امن از شمال غزه به جنوب این شهر است. روز گذشته 50 هزار فلسطینی به جنوب غزه رفتند. یوآو گالانت در واکنش به اعلام کاخ سفید درباره وقفه روزانه چهارساعته درگیری‌ها گفت که رژیم صهیونیستی جنگ در نوار غزه را متوقف نخواهد کرد. درهمین حال روزنامه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی خبر داد، منابع آگاه اعلام کرده‌اند، بنیامین نتانیاهو توافق آتش‌بس پنج‌روزه در غزه را در ازای آزادی برخی از گروگان‌هایی که در این منطقه نگهداری می‌شدند رد کرد.
به موازات بیانیه دفتر بی‌بی، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایگاه کریا در تل‌آویو گفت که ارتش تا زمانی که اسرا را بازنگرداند جنگ را متوقف نخواهد کرد و هیچ توافقی با کسانی که شهروندان ما را کشتند وجود نخواهد داشت. به گزارش روسیا الیوم، گالانت بار دیگر گزافه‌گویی‌هایش را تکرار کرد و مدعی شد: این رژیم تا زمانی که جنبش حماس از بین نرود حمله خود را متوقف نخواهد کرد. وی در ادامه یاوه‌گویی‌هایش مدعی شد حملاتی که به ایلات انجام شد پیام‌هایی از سوی تهران بود. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تأکید کرد  جنگ در غزه حتی اگر سال‌ها طول بکشد، ادامه خواهد یافت. وی ادعا کرد: «نظامیان اسرائیل درحال پیشروی و انجام مأموریت هستند... و آنها در قلب شهر غزه‌ هستند... ما تا زمانی که گروگان‌ها را برگردانیم، جنگ را متوقف نخواهیم کرد.»

جستجو
آرشیو تاریخی