صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

رژیم صهیونیستی در دو روز گذشته 6 بیمارستان را هدف قرار داد

بمباران بیماران

حسین فاطمی
خبرنگار

 با تداوم و تشدید حملات، جنایات و کشتار رژیم صهیونیستی علیه ساکنان باریکه غزه، دیگر به کار بردن کلماتی مانند «وضعیت بحرانی» یا «فوق بحرانی» توصیف کننده شرایط درمانی و انسانی فلسطینیان نیست. ارتش رژیم صهیونیستی در حالی که به مدت ۳۵ روز به جنگ خود در نوار غزه ادامه داده و مناطق مسکونی را بمباران کرده که طی روزهای پنجشنبه و جمعه حملات به بیمارستان‌ها را شدت بخشید. این بمباران‌ها در حالی بود که هشدارهای بین‌المللی درباره حملات به بیمارستان‌ها بیشتر شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، مدیر بیمارستان‌های غزه صراحتاً به این شبکه خبری خبر داد که تمام بیمارستان‌های این باریکه در معرض بمباران مداوم رژیم صهیونیستی هستند، لذا قادر به ارائه خدمات به مجروحان نیستیم. این مقام پزشکی غزه اظهار کرد: در بیمارستان‌های نوار غزه، آب، غذا و برق وجود ندارد و آنها از وضعیت فاجعه باری رنج می‌برند. بیمارستان القدس در معرض بمباران مداوم آتش اشغالگران است و ما از سرنوشت همه افراد حاضر در آن اطلاعی نداریم، زیرا دیگر نمی‌توانیم با بیمارستان القدس ارتباط برقرار کنیم. ده‌ها کودک در بسیاری از بیمارستان‌ها به دلیل قطع برق با مرگ مواجه می‌شوند.
مدیر بیمارستان کودکان الرنتیسی نیز به الجزیره گفت: ما در بیمارستان از دیروز تحت محاصره هستیم و تانک‌های اشغالگران در اطراف بیمارستان متمرکز شده‌اند. ما در برابر فاجعه‌ای قرار داریم که نمی‌توانیم کمترین خدمات پزشکی را به بیماران ارائه کنیم. از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم به حفاظت از کارمندان و آوارگان که در بیمارستان هستند، بپردازند.
خبرنگار المیادین پیشتر اعلام کرده بود، بیمارستان الرنتیسی به دلیل محاصره‌اش کاملاً فعالیتش متوقف شده است. رسانه‌های فلسطینی پیشتر هم گزارش دادند، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به طور مستقیم بیمارستان تخصصی کودکان الرنتیسی را هدف قرار دادند که منجر به آتش سوزی در داخل ساختمان شد. اکنون بیمارستان‌های الرنتیسی، النصر، چشم پزشکی غزه، بیمارستان قدس، العوده و الشفا هم به جرگه دیگر مراکز بهداشت و درمان غزه پیوستند که دیگر قادر به ارائه خدمات نیستند.
 
بیمارستان‌های غزه در محاصره تانک‌ها
زمانی که کلمه «بحرانی» و «فوق بحرانی» بازگوکننده شرایط بهداشت و درمان و رسیدگی به مجروحان ناشی از حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی در نواز غزه نیست، بی‌شک مصداق بارز آن به محاصره شدید بیمارستان‌های این باریکه توسط تانک‌های رژیم صهیونیستی بازمی‌گردد. یعنی علاوه بر بمباران بی‌امان طی ۳۵ روز گذشته، با آغاز تجاوز زمینی این رژیم، تانک‌های صهیونیست‌ها اکنون در یکی از بی‌سابقه‌ترین جنایت‌هایی که بشر به چشم دیده است حتی بیمارستان‌های غزه را هم محاصره کردند. در همین باره رسانه‌های عبری نیز اذعان کردند که تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی دو بیمارستان را در مرکز شهر غزه محاصره کرده و خواستار تخلیه آنها شدند.
خبرنگار المیادین گزارش داد که تانک‌های اشغالگر، بیمارستان‌های الرنتیسی، روانپزشکی، چشم پزشکی و النصر در نوار غزه را محاصره کردند. خبرنگار المیادین همچنین افزود که اشغالگران به‌شدت اطراف این بیمارستان‌ها را بمباران و خروج غیرنظامیان را با خطر مواجه کرده و آنها را در معرض مرگ قرار داده‌اند. به گفته خبرنگار المیادین، بیشتر جاده‌های منتهی به این بیمارستان‌ها توسط اشغالگران بمباران شده‌ است. خبرگزاری شهاب نیز اعلام کرد، پس از بمباران‌های شبانه و به رغم درخواست‌ها از نهادهای بین‌المللی برای محافظت از بیماران، کودکان و آوارگان، تانک‌های رژیم صهیونیستی در اطراف بیمارستان‌های الرنتیسی، النصر و چشم پزشکی مستقر شدند.
وزارت بهداشت غزه اعلام کرد در بمباران رژیم صهیونیستی در بامداد جمعه که زایشگاه مجتمع پزشکی الشفا در غرب غزه را هدف قرار داد، یک فلسطینی شهید و یک کودک زخمی شد. وزارت بهداشت فلسطین در غزه با انتشار بیانیه‌ای کوتاه تأکید کرد که حمله جدید رژیم صهیونیستی به زایشگاه مجتمع پزشکی الشفا با گلوله‌های توپخانه‌ای انجام گرفت که منجر به شهادت یک نفر و زخمی شدن یک کودک شد. خبرنگار المیادین در غزه گزارش داد که اشغالگران میدان مجتمع پزشکی الشفا را هدف قرار دادند و علاوه بر هدف قرار دادن یک آپارتمان در مجاورت آن، دست‌کم شش نفر شهید و تعدادی زخمی شدند. مدیر مجتمع پزشکی الشفا در غزه نیز به الجزیره گفت که بیش از شش نفر در بمباران مجتمع الشفا شهید شدند و اشغالگران تمام بیمارستان‌ها را بمباران می‌کنند. همه خواستار حفاظت از بیمارستان‌ها هستند و اشغالگران به هیچ درخواستی اهمیت نمی‌دهند.
وی افزود: قرار بود دو روز پیش کاروان پزشکی وارد مجتمع شود، اما بمباران ارتش رژیم صهیونیستی آن را هدف قرار داد. بیمارستان‌های کودکان در نوار غزه همگی از کار افتاده‌اند. همه دنیا دارند وضعیت را می‌بینند و می‌گویند غزه گورستان کودکان شده است، اما هیچ کمکی به ما نرسیده است. بیمارستان الشفا حدود ۵۰ هزار آواره را در خود جای داده که در نتیجه بمباران مداوم اشغالگران در مناطق مختلف در شمال نوار غزه و شرق شهر غزه به آنجا پناه برده‌اند.
همچنین اشغالگران بامداد دیروز جمعه اطراف بیمارستان «اصدقاء المرضی» (دوستان بیمار) در غزه را هدف قرار دادند. هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرد که رژیم صهیونیستی سحرگاه دیروز جمعه، نزدیکی بیمارستان القدس که بیش از ۱۴۰۰۰ آواره را در خود جای داده است، هدف قرار داد. خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) اعلام کرد، بمباران‌های صبح دیروز باعث آسیب جدی به برخی مراکز بیمارستانی و همچنین وحشت زدگی شهروندانی شد که برای پناه گرفتن از بمباران به آنجا رفته بودند. این خبرگزاری به نقل از جمعیت هلال احمر فلسطین گزارش داد که حمله هوایی رژیم صهیونیستی به اطراف بیمارستان العوده منجر به مجروح شدن یک امدادگر داوطلب و از کار افتادن دو آمبولانس جمعیت هلال احمر شد.
خبرگزاری وفا افزود: مدیران بیمارستان‌های شهر غزه و شمال نوار غزه اعلام کردند که تنها چند ساعت دیگر بیمارستان‌ها از کار می‌افتند زیرا تلاش‌ها برای تمدید فعالیت آنها به پایان رسیده است. در این زمینه روز پنجشنبه، دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی طی سه روز گذشته هشت بیمارستان را بمباران کرده و از زمان آغاز «تجاوز» به نوار غزه در هفتم اکتبر، ۱۸ بیمارستان را از کار انداخته است. دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه افزود: آنچه علیه بیمارستان‌ها روی می‌دهد نتیجه شکست جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی آن است.

جو بایدن؛ حامی اصلی به راه افتادن حمام خون در بیمارستان‌های غزه
 به دنبال تشدید حملات علیه مراکز درمانی نوار غزه، دفتر رسانه‌ای دولتی در این باریکه، بمباران شدید ارتش رژیم صهیونیستی علیه بیمارستان کودکان الرنتیسی و اطراف بیمارستان اندونزی در غزه را محکوم کرد. این دفتر دیروز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد، این حملات که در پی هدف قرار دادن بسیاری دیگر از بیمارستان‌ها در نوار غزه انجام شده ‌است، «جنایتی بین‌المللی در مخالفت با قوانین جهانی است و وحشیگری اشغالگران را نشان می‌دهد.» این دفتر خاطرنشان کرد، دولت امریکا و شخص جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور شخصاً ارتش اسرائیل را با حمایت سیاسی، نظامی و مالی و سکوت آشکار در برابر تداوم اشغالگری به هدف قرار دادن بیمارستان‌ها، کشتار روزانه و بمباران خانه‌ها بر سر غیرنظامیان در نوار غزه تشویق کرده‌اند. رئیس مرکز اروپایی مدیترانه‌ای حقوق بشر نیز گفت: صحنه نوار غزه نشان می‌دهد که در ساعات آینده کشتار جمعی در اطراف بیمارستان‌ها انجام خواهد شد، زیرا اسرائیل آنها را مراکز نظامی می‌بیند و بر این اساس اقدام می‌کند. دیده‌بان حقوق بشر نیز تأکید کرد: چیزی برای تأیید ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر قرار گرفتن مقر رهبری حماس در زیر بیمارستان الشفا نیافتیم. همچنین اسرائیل هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آمبولانسی که اخیراً هدف قرار داد، در حال حمل و نقل مبارزان فلسطینی بوده، ارائه نکرد. در راستای انتقادات از حمایت بی‌دریغ امریکایی‌ها برای تداوم جنایت صهیونیست‌ها در غزه، ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل هم طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: کنگره امریکا که برای اسرائیل میزان نامحدودی سلاح و کمک‌های مالی تأمین می‌کند، دولت کنونی این رژیم اشغالگر را ترغیب می‌کند تا به حمله خود علیه غزه ادامه دهد. ما امیدواریم کنگره حمله و خشونت را ترغیب نکند بلکه درصدد ترغیب صهیونیست‌ها برای توقف جنگ و حرکت در مسیر صلح برآید. وی تصریح کرد: اما آنها مسئول تصمیمات‌شان هستند. منطق حکم می‌کند، اگر دنبال صلح و توقف درگیری هستید، نباید ابزار جنگ را برای یکی از طرفین درگیر به منظور ادامه درگیری‌ها فراهم کنید.
ریاض منصور در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: فلسطین از موضع آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مورد جنگ غزه قدردانی می‌کند اما باید تأکید کنم که کمک‌ها به فلسطین کافی نیستند. وی افزود: گوترش خواستار یک آتش‌بس بشردوستانه فوری است و همچنین تأکید دارد که نوار غزه در حال تبدیل شدن به گورستان کودکان است و این جنایت باید هر چه زودتر متوقف شود. ما قدردان گوترش به خاطر این اظهاراتش هستیم. دبیرکل سازمان ملل ورود حداقل ۱۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه به طور روزانه را پیشنهاد داده، اما این حجم از کمک‌ها برای رفع نیازهای مردم غزه کم است. ریاض منصور همچنین انتقاد تند رژیم صهیونیستی از اظهارات گوترش درباره جنگ غزه و درخواست استعفای وی را بی‌پروا و دور از واقعیت دانست. وی گفت: آنهایی که از گوترش انتقاد می‌کنند که البته فقط اسرائیل است، چشم خود را بر واقعیت بسته‌اند. گوترش، دبیرکل سازمان ملل است و از سوی سازمان ملل مکلف است تا جنگ‌ها را متوقف کند و جان غیرنظامیان را نجات دهد. گوترش همین اصل را در رابطه با مردم فلسطین نیز انجام می‌دهد. آنهایی که در تلاشند از گوترش انتقاد کنند و خواستار استعفای او هستند، کاملاً منزوی، بی‌پروا و مکار هستند.
 
واکنش‌ها به آنچه در غزه می‌گذرد
شدت فاجعه در عرصه بهداشت و درمان نوار غزه در اثر تداوم جنایات رژیم صهیونیستی برای چندمین بار صدای نهادهای حقوق بشری را هم درآورده، اگر چه تمام این هشدارها و واکنش‌ها تا کنون راه به جایی نبرده است. در این باره دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، ادامه بمباران و جنگ در اطراف بیمارستان الشفا نگرانی‌های جدی را در مورد امنیت هزاران غیرنظامی ایجاد می‌کند. این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر افزود: چیزی برای تأیید ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر قرار گرفتن مقر رهبری حماس در زیر بیمارستان الشفا نیافتیم. فولکر تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل هم در یک کنفرانس مطبوعاتی در امان گفت: طی یک ماه حدود ۴۸۰۰ کودک در غزه کشته شدند و بسیاری از آنها هنوز زیر آوار هستند. اسرائیل باید بلافاصله استفاده از سلاح‌های نابودگر را در مناطق مسکونی غزه متوقف کند. مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت هم به الجزیره گفت، حجم نیازهای غزه بسیار بیشتر از آن است که به نوار غزه می‌رسد. وی افزود: صدها هزار انسان بی‌گناه را به دلیل اصرار بر تجاوز به غزه از دست خواهیم داد.

ادامه در صفحه 21

جستجو
آرشیو تاریخی