صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

در خاتون آباد شهر بابک در حال رخ دادن است

تلف شدن هزاران دام به‌دلیل آلایندگی کارخانه ذوب مس

مدیران کارخانه می‌گویند خسارت‌ها را جبران می‌کنند

کرمان- ماجرای تلخ مسمومیت و جان دادن دام‌های منطقه خاتون‌آباد شهربابک از زمان افتتاح کارخانه ذوب مس در حالی همچنان ادامه دارد که اهالی منطقه می‌گویند طی سال‌های اخیر هزاران رأس دام را از دست داده‌اند.
به گزارش ایرنا، از سال ۷۸ که کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد در شهرستان شهربابک افتتاح شد، چالش‌های متعددی در پی داشت که مرگ‌ومیر دام‌های منطقه از مهم‌ترین آنها بود؛ دامداران زیادی طی این سال‌ها تلفات سنگین گوسفندان خود در این منطقه را مشاهده کرده‌اند، دام‌هایی که به گفته خود اهالی به علت مسمومیت ناشی از مس با علایمی از قبیل خونی شدن ادرار، زردی و لاغری، بیمار و بعد از مدتی تلف می‌شوند.
با وجود ادعای شرکت مس مبنی بر اینکه برای مقابله با آلایندگی‌ هر کاری از دستش برآمده انجام داده، اما مهلت ۶ ماهه دولت به این شرکت برای قرق ۱۵ کیلومتری اطراف مس خاتون آباد در شهرستان شهربابک، جمع‌آوری دام‌های محدوده، پرداخت حقوق عرفی دامداران و برخی تملک‌ها هنوز روی زمین مانده یا به طور کامل اجرایی نشده است.
 مدیرکل دامپزشکی استان کرمان به ایرنا گفت: کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد باید به یکسری فیلترینگ‌ها مجهز باشد تا غباری که از کارخانه خارج و در نهایت سبب مسمومیت تجمعی مس در دام‌های آن منطقه می‌شود را کاهش دهد.
 صدیقه کاظمی‌نیا با اشاره به اینکه طی سالیان اخیر کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد برای اصلاح و تعویض فیلتر اقدامات خوبی انجام داده است، ادامه داد: اما با وجود اقدامات این کارخانه برای اصلاح هنوز تلفات دام‌های منطقه ادامه دارد.
وی اظهارداشت: طی جلسات متعدد که در سالیان اخیر تشکیل شد قرار بود مراتع محدوده کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد از مردم خریداری و در نهایت از دام عاری شود که این اتفاق نیفتاد.
 وی تصریح کرد: مجموعه دامپزشکی استان همچنین سالیانه کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد را موظف می‌کند تا مکمل درمانی و حمایتی را به هزینه کارخانه با فرمول دامپزشکی تهیه و بین دامداران منطقه توزیع کند.
 مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست مجتمع مس شهربابک با اشاره به اینکه مجتمع مس شهربابک از سال ۹۸، اقدام به تغییر طرح در کوره‌های ذوب کرد، افزود: در این راستا این کارخانه کوره فِلَش خود را با جدیدترین فناوری روز دنیا به‌روز کرد و یک کارخانه اکسیژن نیز ساخت.
محمد گیلیاردی با تأکید بر اینکه در صورت تلف شدن دام‌ها ناشی از غبار کارخانه مجتمع مس خاتون‌آباد خسارت‌ها به صورت کامل به دامدارها پرداخت می‌شود، گفت: در صورت تلف شدن دام‌ها به علت آلایندگی، دامپزشک مستقر در منطقه از این دام بررسی ویژوال(به هم پیوسته) انجام می‌دهد اما اخیراً شرکت مس نیز ملزم شده که دام دامداران را در این حالت خریداری کند که در این حالت ممکن است از لحاظ مادی نیز یکسری سودهایی به وجود بیاید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز گفت: درباره آلایندگی کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد دولت مصوبه‌ای دارد و استان هم براساس مصوبه دولت بایستی پیگیر امور باشد.
سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی با اشاره به اینکه در این مصوبه دولت، زمان برای کارهایی که باید انجام شود گذاشته شده است، ادامه داد: بحث ایجاد کارخانه‌های اسید، فیلترینگ کارخانه ذوب مس خاتون آباد و بحث تملک از جمله موارد مذکور در این مصوبه بود که باید انجام می‌شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی