صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

اخبار

نخستین پیوند چشم کامل
در جهان انجام شد
گروهی از جراحان در نیویورک، نخستین پیوند چشم کامل جهان را انجام دادند هرچند هنوز مشخص نیست که آیا مرد دریافت کننده پیوند خواهد توانست از طریق چشم اهدایی ببیند یا خیر.
به گزارش ایسنا، ‌ این جراحی پیشگامانه شامل برداشتن بخشی از صورت و کل چشم چپ از جمله منبع خون و عصب بینایی از یک اهداکننده و پیوند آنها به آرون جیمز ۴۶ ساله، یک مأمور خط برق از آرکانزاس بود که در ژوئن سال ۲۰۲۱ از شوک الکتریکی ۷۲۰۰ ولتی جان سالم به در برده است. پیوند یک چشم کامل از دیرباز یک رؤیای بزرگ در علم پزشکی بوده است و اگرچه محققان در حیوانات موفقیت‌هایی داشته‌ و بینایی جزئی را بازیابی کرده‌اند، اما پیش از این هرگز این روش روی یک فرد زنده انجام نشده بود.
ادواردو رودریگز که رهبری این جراحی را بر عهده داشت، گفت: این پنجمین پیوند صورت است که تاکنون انجام داده‌ایم و البته زمان جراحی از ۳۶ ساعت به ۲۱ ساعت کاهش  یافته است. وی افزود: چشم چپ پیوند شده بسیار سالم به نظر می‌رسد. منبع خون خوبی دارد، فشار خود را حفظ می‌کند و سیگنال الکتریکی تولید می‌کند، اگرچه جیمز هنوز قادر به دیدن نیست اما امید زیادی داریم. پیوند چشم انسان در دانشگاه نیویورک لانگون نشان‌دهنده یک لحظه مهم در تلاش مشترک ما برای بازگرداندن بینایی است و امیدبخش افراد بی‌شماری در سراسر جهان می‌شود.

اسپری شفاف‌کننده عینک
 با فناوری نانو تولید شد

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با به‌کارگیری فناوری نانو موفق به طراحی و ساخت اسپری شفاف‌کننده عدسی عینک شدند.
به گزارش ایرنا،‌ یک گروه از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی واحد تهران به‌تازگی با به‌کارگیری فناوری نانو موفق به طراحی و ساخت اسپری شفاف‌کننده عدسی عینک شدند؛ این محصول به طور کامل داخلی است و ویژگی‌هایی مانند نداشتن الکل و آمونیاک و مواد شوینده، حفظ کتیگ یا آنتی‌رفلکس، بالابردن یو وی (شفافیت و وضوح تصویر) دارد و هیچ آسیبی به فرم و عدسی وارد نمی‌شود. این محلول روغنی بوده و به دلیل داشتن ذرات ریز و نانونقره می‌تواند به مقدار جزئی خشگیری انجام دهد.
مبین شبیهی مدیرخط تولید شرکت تولیدکننده اسپری شفاف‌کننده عینک با فناوری نانو گفت: این محصول، شفاف‌کننده عدسی عینک است. درون این محلول نانوذرات نقره به‌کار برده شده که علاوه بر تمیزکنندگی تا ۱۰ برابر شفافیت در عدسی ایجاد می‌کند.
این پژوهشگر اظهار داشت: این محصول تاکنون نمونه مشابه داخلی نداشته و برای نخستین بار توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد علوم‌ پزشکی واحد تهران طراحی و ساخته شده است.
شبیهی تأکید کرد: اکنون این محصول به تولید انبوه رسیده و در تهران و اصفهان با قیمت مناسب و ارزان به فروش می‌رسد و فقط به شفاف‌کنندگی عدسی محدود نمی‌شود؛ بلکه برای گوشی تلفن، ال‌ای‌دی و ال سی دی تلویزیون و شیشه‌های ساختمانی نیز کاربرد دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی