صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و چهار - ۱۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و چهار - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۹

دموکرات‌های سنا بسته کمکی به صهیونیست‌ها را رد کردند

پررنگ شدن احتمال تعطیلی دولت امریکا

زهره صفاری
خبرنگار


حمایت تمام قد امریکا از رژیم صهیونیستی به عنوان مهم‌ترین شریک استراتژیک واشنگتن در غرب آسیا و همزمان پرونده باز کمک به کی یف، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های امریکایی را مقابل یکدیگر قرار داده، طوری که در حساس‌ترین برهه از جنگ در فلسطین اشغالی و اوکراین، دموکرات‌های سنا در شرایطی که تضمینی برای تزریق بودجه به اوکراین ندارند، بسته کمک 14.3 میلیارد دلاری برای تل آویو را نیز رد کردند.
به گزارش آسوشیتدپرس، نمایندگان سنا که اکثریت دموکرات‌ها، کنترل آن را دارند، در شرایطی صهیونیست‌ها و حامیان امریکایی‌اش را در برزخ نگه داشته‌اند که تنها 10 روز تا پایان ضرب الاجل تعیین تکلیف بودجه و تعطیلی دولت واشنگتن زمان مانده و درخواست بودجه 106 میلیارد دلاری جو بایدن برای کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی، منطقه آسیا پاسفیک و امنیت مرزها بلاتکلیف مانده است.
روجر مارشال، سناتور جمهوری‌خواه معتقد است: «زمان بسیار حیاتی است و ضروری است سنا بدون هیچ تعللی این کمک‌های حیاتی به رژیم صهیونیستی را تصویب کند.» این هشدار در حالی به نمایندگان سنا داده شده است که دموکرات‌ها اهمیت کمک به اوکراین را به اندازه رژیم صهیونیستی بالا می‌دانند و مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه را متهم به راه انداختن بازی سیاسی با استفاده از بحران در سرزمین‌های اشغالی کرده‌اند. پاتی مورای، رئیس کمیته تخصیص بودجه سنا معتقد است: «متحدان ما در اوکراین همانند شرکای اسرائیلی نمی‌توانند تعلل بیشتر را تاب بیاورند.» بسته حمایتی که امریکا برای صهیونیست‌ها در نظر گرفته بود حدود 14.3 میلیارد دلار برآورد شده است اما همزمان با این مصوبه بودجه سرویس خدمات داخلی را حذف کرده‌اند. به تازگی مایک جانسون رئیس منصوب شده مجلس نمایندگان نیز اعلام کرده بود: «حمایت از تل آویو در جنگ علیه حماس اولویت است و باید تنها بودجه کمکی امریکا به آن تعلق بگیرد.»
دموکرات‌های مجلس نمایندگان بر این باورند که مصوبه‌های مجلس نمایندگان درباره رژیم صهیونیستی بازی سیاسی برای تأثیر بر بودجه دولت است، ضمن اینکه این شرایط نباید مانع از کمک به اوکراین شود. اما برای اینکه این درخواست‌ها قانونی شود توافق مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه و پس از آن سنای دموکرات و در نهایت امضای رئیس جمهور دموکرات را لازم دارد.
این در شرایطی است که سران سنا با رد لایحه مجلس نمایندگان، بودجه تکمیلی را تنظیم کرده‌اند که قرار است اوایل هفته آینده آن را برای رأی‌گیری ارائه کنند.
 
تهدید بالقوه تعطیلی دولت
نمایندگان امریکا در شرایطی بر سر حمایت از متحدان در حال جنگ در غرب آسیا و شرق اروپا رجزخوانی و کشمکش با یکدیگر را در دستور کار قرار داده‌اند که چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا معتقد است: «انجام هیچ یک از بندهای بودجه پیشنهادی دولت بسادگی امکانپذیر نیست و آنچه در دو هفته آینده رخ خواهد داد تنها به همکاری دو حزب بستگی دارد.»
در واقع امریکا که در گیر و دار کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی در دو مجلس دچار اختلافات اساسی شده است، در حالی به حرکت به سمت تعطیلی دولت شتاب گرفته است که همچنان دو حزب نمی‌توانند در تصویب درخواست‌ها با یکدیگر توافق کنند. بدون شک بحث کمک‌ها زمانی پیچیده شد که جمهوری‌خواهان درخواست بایدن برای کمک به اوکراین را در صورتی ممکن خواندند که رئیس جمهور نیز به درخواست آنها برای افزایش امنیت مرزی با مکزیک پاسخ مثبت دهد. میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا پس از دیدار با رئیس جمهور و وزیر دارایی کشورش با تأکید بر وجود راه‌حل‌های دست یافتنی برای اجرای شرط جمهوری‌خواهان گفت: «من برای کمک به اوکراین، اسرائیل و دیگر مناطق با طرح بایدن موافقم اما جمهوری‌خواهان در تغییر مرزها بسیار جدی هستند.»
با وجود این کاخ سفید معتقد است سیاست تغییر مرزها را بررسی کرده اما با پیشنهاد جمهوری‌خواهان سنا موافق نیست و آن را با چشم‌انداز سیاسی دولت که برای دموکرات‌ها بسیار مهم است، سازگار نمی‌داند. سناتور پتی مورای، رئیس کمیته تخصیص بودجه سنا نیز تأکید کرد: «اوکراین در برهه حساسی از جنگ قرار دارد و ما نباید این پیروزی را به پوتین بدهیم و اوکراین را قربانی کنیم.»
در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به همراه جنت یلن، لوید آستین و سامانتا پاور- وزرای خزانه داری، جنگ و رئیس آژانس توسعه جهانی این کشور - نیز روز سه‌شنبه از کنگره درخواست کردند تا بسته کمکی 11.8 میلیارد دلاری را برای کمک به اوکراین تصویب کنند.
در این شرایط که همچنان درگیری‌ها بین دو مجلس بالا است، بعید است روند تعیین بودجه تا دو هفته آینده تمام شود و کنگره بدون شک چاره‌ای جز تمدید فرصت به دولت برای ممانعت از تعطیلی آن نخواهد داشت.
 
وقتی امریکا تاب مخالفان را ندارد
جمهوری‌خواهان امریکایی که در اوج شکاف با دموکرات‌ها، موضوع حمایت از رژیم صهیونیستی را اولویت مجلس نمایندگان عنوان کرده‌اند بدون شک تاب تحمل مخالفت‌های صریح نماینده فلسطینی‌شان را نیز ندارند.
همین امر نیز سبب شده است که به نوشته تایم، مجلس نمایندگان امریکا رشیده طلیب، تنها نماینده فلسطینی - امریکایی جمهوری‌خواه را متهم به حمایت از حماس کرده و برنامه اخراج او را که از همان روزهای ابتدایی جنگ حماس و رژیم صهیونیستی صدای فلسطین در قلب کنگره امریکا بود، ترتیب دهند.
به نوشته گاردین، طلیب که نماینده میشیگان است در دفاع از انتقادهایی که به صهیونیست‌ها در جنگ علیه غیرنظامیان غزه داشت، خواستار آتش بس نیز شد. او پیش‌تر حتی جو بایدن را نیز به خاطر حمایت از نسل کشی متهم و تهدید کرده بود که او به خاطر از دست دادن آرای اعراب و مسلمانان امریکایی در انتخابات 2024 شکست سختی خواهد خورد. وی خطاب به نمایندگان گفت: «من ساکت نخواهم شد و اجازه نمی‌دهم که شما حرف‌های مرا تحریف کنید. هیچ دولتی نیست که نتوان به آن انتقاد کرد اما درباره اسرائیل تبعات خیلی خطرناکی دارد. برای من فریاد کودکان فلسطینی و اسرائیلی هیچ تفاوتی ندارد. نمی‌دانم چرا فریاد فلسطینی‌ها برای شما معنای دیگری دارد. من صدای حامیان اسرائیل و فلسطین را در سراسر امریکا می‌شنوم که فریاد صلح سر داده‌اند.»
قطعنامه علیه رشیده طلیب با رأی 234 بر 188 در مجلس نمایندگان به تصویب رسید و در حالی که 22 نفر از دموکرات‌ها به سود او رأی دادند، تنها 4 نفر از هم حزبی هایش از مخالفت با او اجتناب کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی