صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و چهار - ۱۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و چهار - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۹

رهبر حزب کارگر انگلیس منزوی می شود

تکرار استعفا از گروه حامی اشغالگران

امیر فرشباف
خبرنگار

اعتراض اعضای حزب کارگر انگلیس به رهبر این حزب به دلیل حمایت از حملات اسرائیل به غزه ادامه دارد . در همین ارتباط روز گذشته عضو ارشد حزب کارگر به نشانه اعتراض به مواضع رهبری این حزب، از سمت خود استعفا داد.
 به گزارش گاردین، عمران حسین، نماینده مجلس عوام انگلیس از حوزه برادفورد شرقی و از وزیران کابینه سایه، از این سمت کناره‌گیری کرد. او در استعفانامه خود خطاب به کی‌یر استارمر، رهبر حزب با تصریح به وجود «اختلاف اساسی» در مورد جنگ غزه نوشت:«در هفته‌های اخیر مشخص شده دیدگاه من در مورد فاجعه انسانی جاری در غزه به طور اساسی با موضعی که شما اتخاذ کرده‌اید متفاوت است.»
او همچنین به طور جداگانه در صفحه ایکس خود نوشت:«می‌خواهم بشدت از طرح آتش‌بس همان‌طور که دبیر کل سازمان ملل خواسته است دفاع کنم. بنابراین برای اینکه بتوانم کاملاً در انجام این کار آزاد باشم، امشب از حزب کارگر کناره‌گیری می‌کنم.»
 
حزب کارگر علیه حزب کارگر!
اعتراضات به کی‌یر استارمر، رهبر حزب چپگرای کارگر به دلیل حمایت از تداوم حملات اسرائیل به غزه در عین عدم حمایت از آتش‌بس فوری، در حالی رو به افزایش است که تا پیش از این، این حزب از یک‌سو در داخل به‌عنوان جریان مقابل محافظه‌کاران و از سوی دیگر به‌عنوان مدافع مبارزه گروه‌های فلسطینی علیه اشغالگری رژیم‌صهیونیستی شناخته می‌شد، اما در حال حاضر مواضع رهبر فعلی حزب در تقابل با مشی سنتی این جریان سوسیال‌دموکرات قرار دارد و همین تعارض منجر به تولید این شکاف و تعمیق آن شده است.
 
انگلیس روی موج اعتراض علیه اشغالگری
استعفای عمران حسین، عضو بلند‌پایه حزب در اعتراض به موضع کی‌یر استارمر، نخستین اقدام اعتراضی درون‌حزبی نبود و هفته گذشته نیز 11 عضو حزب کارگر در اعتراض به عدم تلاش رهبر این حزب برای برقراری آتش‌بس در غزه از ادامه عضویت در این حزب کناره‌گیری کردند. به گزارش اسکای‌نیوز، آنان در بیانیه اعتراضی تصریح کردند که رهبر حزب کارگر انگلیس «یا قادر نیست یا اینکه اساساً قصد ندارد به نگرانی‌های ما توجه کرده و احساسات درون جامعه ما را تصدیق کند.» این 11 عضو مستعفی شورای شهر برنلی با توجه به خودداری رهبر حزب کارگر از تقاضا برای آتش‌بس غزه، عضویت خود را در این حزب «غیرقابل توجیه» توصیف کردند.
همچنین رهبر حزب کارگر انگلیس پیش‌تر در پاسخ به پرسش مجری رادیو «ال‌بی‌سی» که از او پرسیده بود آیا اقدام اسرائیل در محاصره غزه و قطع آب، برق و کمک‌های بشردوستانه را تأیید می‌کند، گفته بود:«این حق اسرائیل است که از خود دفاع کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی