صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و چهار - ۱۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و چهار - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

در ادامه اهداف مشترک محور عبری-غربی صورت می‌گیرد

واسطه‌سازی برای اداره غزه

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

درحالی نتانیاهو تلاش می‌کند مدیریت پساجنگ در نوار غزه را به نفع خود ترسیم کند که امریکا از سوی دیگر می‌کوشد که از موج اعتراضات فضای جهانی علیه رژیم صهیونیستی بکاهد. به نظر می‌آید امریکا و رژیم صهیونیستی در صدد هستند، نقشه امنیتی نوار غزه را به نفع رژیم اشغالگر تغییر دهند اما آنچه که مشخص است هر دو از تاکتیک‌های جداگانه‌ای که برآیند آنها در عدم پذیرش آتش‌بس و تداوم حملات جنون‌آمیز معنا پیدا می‌کند، ‌بهره می‌برند.
بایدن با اظهار وقفه سه‌روزه برای تبادل اسرا به خوبی نقشه راه امریکا را ترسیم کرد، وقفه‌ای که عنوان «بشر دوستانه» را در گفته‌های بلینکن یدک می‌کشید، تماماً ایجاد فرصتی برای دستیابی به اهداف مشترک محور عبری-غربی بود. درهمین راستا نتانیاهو بااشاره به اسرای در دست حماس در مقابل درخواست آتش‌بس به دلیل بحران انسانی فزاینده در غزه گفت تا زمانی که تمامی آنها آزاد نشوند، آتش‌بسی برقرار نخواهد شد. آنچه کاملاً مشهود است، استفاده از کلیدواژه «بشردوستانه» و ژست «آزادی اسرا» برای تعدیل فضای اعتراضی جامعه جهانی علیه رژیم صهیونیستی و غرب رقم خورده تا با آزادی اسرای حماس هم نظرات مردم سرزمین‌های اشغالی به کارایی دولت نتانیاهو جلب شود و هم دستاوردی را برای ایالات متحده به ارمغان آورده باشد. چرا که به بن‌بست خوردن ترافیک دیپلماسی بلینکن در منطقه، فاجعه سیاسی برای امریکا خواهد بود که در مقابل سبب بالا رفتن وزن گروه‌های مقاومت در منطقه خواهد شد. اکنون یکی از ابزارهای فشار که موجب دوره‌گردی امریکا در منطقه شده، ورود گروه‌های مقاومت به صحنه و هدف قرار دادن پایگاه‌های امریکاست. جایی که گمان می‌رود با تداوم حملات یک جنگ منطقه‌ای در انتظار امریکا و رژیم صهیونیستی باشد.
درحالی مواضع مذکور از سوی رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود که آنها در همان ابتدا اعلام کردند که جان اسرای موجود در غزه نمی‌تواند مانع ادامه حملات علیه مردم این منطقه باشد. به معنایی جان اسرا اصلاً در اتاق فکر آن‌ها موضوعیت نداشته و تنها دستمایه‌ای برای تسهیل فشارهای وارده و انحراف افکار جهانی از واقعیت‌های میدانی است. به هر روی، فارغ از موضوع آتش‌بس آنچه که در ابعاد بزرگ‌تر و توسط رژیم صهیونیستی و امریکا درحال پیگیری و مخابره به جهان است، چگونگی اداره غزه به زعم آنها در فردای بدون حماس است. امروزه امریکا که فرمانده اتاق فکر رژیم صهیونیستی است می‌کوشد که تصویری پیروزمندانه از خود در منطقه ارائه دهد.
در همین راستا، نتانیاهو طی دو روز گذشته اعلام کرد که دولت او برای مدت نامعلومی مسئولیت کامل امنیتی در غزه را پس از جنگ برعهده خواهد گرفت.
این درحالی است که امریکا می‌کوشد با قرار دادن واسطه‌ای برای اداره غزه، نیت واقعی خود و رژیم صهیونیستی را در تداوم نسل‌کشی کتمان کند و با ارائه چنین طرحی، فضای انتقادی موجود را به سمت دیگری منحرف کند.
بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده طی دیدار با محمود عباس، ادعا کرد تشکیلات خودگردان بهترین گزینه برای اداره این منطقه است. او ادعا کرد که اگر امکان اداره غزه توسط تشکیلات خودگردان فلسطین وجود نداشته باشد، می‌توان حکومت موقت و ترتیبات امنیتی به رهبری دیگر کشورهای منطقه یا آژانس‌های بین‌المللی را درنظر گرفت، اما در نهایت، باید راهکار دو کشوری وجود داشته باشد.
همچنین امریکا تلاش می‌کند که وعده اداره غزه به تشکیلات خودگردان و یا برخی کشورها عرب منطقه را به‌عنوان امتیاز به آنها بفروشد. چرا که مواضع اخیر دولت‌های عرب در نشست‌های اخیر با مواضع امریکا در ارائه آتش‌بس همخوانی نداشته و لازم است که کاخ سفید نقطه بازگشتی را برای به دور انداختن روابط دنیای عرب با رژیم صهیونیستی کمافی‌السابق به‌وجود آورد. لذا به زعم امریکا وعده مدیریت غزه به اعراب، مسیری است که در آن می‌توان پروژه عادی‌سازی با اعراب را بازسازی کرد و از حجم انتقادات آنها کاست. علاوه بر آن، بلینکن با اظهار حمایت از راه‌حل دو دولتی، تلاش کرده که این راه‌حل مطلوب کشورهای عربی و برخی دیگر از دولت‌های جهان که در نشست قاهره مطرح شده بود را مشروع بداند.
دراین بین، ادعای امریکا از عدم دفاع از طرح کوچ اجباری مردم نوار غزه نشان از آن دارد که طرح کلان اشغال نوار غزه که با واگذاری مدیریت به رژیم اشغالگر و کوچاندن مردم اجرایی می‌گردد در اهداف امریکا وجود ندارد.
از سوی دیگر ماحصل تمام این ترتیبات دیپلماتیک امریکا دراین است که آنها ثابت کنند که هدف غایی آنها یعنی «حذف حماس» درحال کلید خوردن است. این سرآغاز یک جنگ روانی علیه حماس و ادعای غالب بودن جبهه رژیم صهیونیستی با همراهی امریکا و دیگر دولت‌های غربی است. این ترفند در جهت ناامیدسازی مردم غزه که باوجود همه مصائب همچنان از حماس پشتیبانی می‌کنند قرار دارد و سعی می‌کند که تمام دستاوردهای گروه‌های مقاومت را در ازای شکست حیثیتی رژیم صهیونیستی ناچیز جلوه دهد. تارنمایی که به زعم آنها می‌تواند دست برتری آنها را در عرصه میدانی و سیاسی نشان داده و مانع از ارائه چهره آشفته غرب در این میدان شود. وزیر خارجه امریکا دراین‌باره اظهار داشت: «اداره غزه توسط حماس دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند. این مسأله به منزله دعوت به تکرار 7 اکتبر است. این هم مشخص است که اسرائیل نمی‌تواند غزه را اشغال کند.»
تمام این جمع‌بندی‌ها درحالی شکل گرفته که همچنان موشک‌باران اراضی اشغالی توسط حماس و دیگر گروه‌های مقاومت چون شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین درحال انجام است و رژیم صهیونیستی برای تأمین پدافند خود مجبور به اجاره تجهیزات گنبد آهنین از امریکا شد. همچنین روزانه چندین جنگ‌افزار و خودرو زرهی دشمن صهیونیستی و مقرهای نظامی توسط گروه های مقاومت و حزب‌الله مورد هدف قرار گرفته و منهدم می‌شوند و شماری از نظامیان صهیونیست نیز هلاک و زخمی می‌شوند. این دست تکاپوهای گروه حماس نشان از این دارد که این گروه باوجود تبلیغات مخرب و فزاینده رسانه‌ای غربی-عبری همچنان در صدر مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی قرار دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی